Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 23:26
  #277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Du kanske skall prova att driva ett företag?
Det är inte gratisgrejer som dom skulle slänga i alla fall.
Fortfarande otroligt bajsnödigt att tycka att något som är rökskadat som knappt ens har en relevans till händelsen skall slängas eller liknande bara för att "respektera" dom döda.

Pissar man på en grav gör man en tydlig statement. Säljer man rökskadat gods som blev det på grund av en EFTEREFFEKT av hela händelsen så finns ingen sådan koppling.

Det är där våra åsikter går isär. Jag tycker helt enkelt att det känns väldigt olustigt att köpa något på rea för att det varit inblandat i en terroristattack. Det blir som en sjuk souvenir och i och med det kontext Åhléns själv har skapat så blir det extra illa. Återigen: du ser inte symbolvärdet, jag gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Fast visst, dom kanske skulle demolerat hela Orleans efter översvämmningen för ingen vill väl bli påmind om den händelsen heller...
Åå varför inte bara riva allt som Tyskarna byggde under andra världskriget. Kan ju bara riva upp Autobahn rakt av för det är ju synd om de döda. Ingen som behöver den motorvägen ändå.

Dåliga jämförelser.
Citera
2017-04-13, 23:39
  #278
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tar du kostnaden? så är Åhlens säkert inte aviga.

Fredad mark den närmsta tiden, som du nämnde kanske behöver preciseras, som du kanske märker.

Nej det tycker jag inte behöver preciseras för sånt brukar gå finfint att lösa med vanligt bondförnuft. Med fredad mark menar jag bara att man inte behöver göra kommers som på ett onödigt sätt drar tankarna till det som skedde och exempelvis inte gör en festlig rea-kampanj för rökskadade produkter till fyndpriser. Man sköter det hela med värdighet helt enkelt. Nu vet jag inte exakt hur omfattande skadorna är men har svårt att tro att Åhléns framtid hänger på en skör tråd huruvida varorna slängs eller inte.
Citera
2017-04-14, 00:40
  #279
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Nej det tycker jag inte behöver preciseras för sånt brukar gå finfint att lösa med vanligt bondförnuft. Med fredad mark menar jag bara att man inte behöver göra kommers som på ett onödigt sätt drar tankarna till det som skedde och exempelvis inte gör en festlig rea-kampanj för rökskadade produkter till fyndpriser. Man sköter det hela med värdighet helt enkelt. Nu vet jag inte exakt hur omfattande skadorna är men har svårt att tro att Åhléns framtid hänger på en skör tråd huruvida varorna slängs eller inte.
Jo det behöver preciseras.
Jag la fram en hel del exempel som jag tyckte verkade rimliga, om man hävdade "fredad mark".
Som du märker är det ett begrepp som kan tolkas lite hursomhelst.

Bondförnuft är just att rea ut rökskadade varor, vad skulle man annars göra ?
Du har envist vägrat svara på den frågan, utan att tycka att Åhlens ska ta en ekonomisk förlust, som du själv, givetvis, inte vill bidra till.

Sedan undrar jag hur skyldiga Åhlens kan anses vara, som råkar ha sitt varuhus just där.
Citera
2017-04-14, 01:14
  #280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Jo det behöver preciseras.
Jag la fram en hel del exempel som jag tyckte verkade rimliga, om man hävdade "fredad mark".
Som du märker är det ett begrepp som kan tolkas lite hursomhelst.

Bondförnuft är just att rea ut rökskadade varor, vad skulle man annars göra ?
Du har envist vägrat svara på den frågan, utan att tycka att Åhlens ska ta en ekonomisk förlust, som du själv, givetvis, inte vill bidra till.

Sedan undrar jag hur skyldiga Åhlens kan anses vara, som råkar ha sitt varuhus just där.

Jag menar inget annat än att dom rökskadade produkterna får anses vara en del av olycksplatsen och jag, och uppenbarligen många andra, anser att det blir lite tokigt när man sätter dessa i ett rea-sammanhang. Särskilt i det kontext som Åhléns självmant skapade med det klumpiga utskicket. Jag försöker inte sticka under stol med att det inte är något annat än ett känsloargument. Du tycker inte det känns fel, men jag tycker det. Ja det är olyckligt att Åhléns förlorar några kronor på detta men det känns fantastiskt trivialt i sammanhanget.
Citera
2017-04-14, 01:42
  #281
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Jag menar inget annat än att dom rökskadade produkterna får anses vara en del av olycksplatsen och jag, och uppenbarligen många andra, anser att det blir lite tokigt när man sätter dessa i ett rea-sammanhang. Särskilt i det kontext som Åhléns självmant skapade med det klumpiga utskicket. Jag försöker inte sticka under stol med att det inte är något annat än ett känsloargument. Du tycker inte det känns fel, men jag tycker det. Ja det är olyckligt att Åhléns förlorar några kronor på detta men det känns fantastiskt trivialt i sammanhanget.
Då var vi här igen, "får anses" ?

Varför är just kläderna en del av olycksplatsen ? Och inte entren ? För att inte tala om halva Drottninggatan ?

Det var alltså ett känsloargument.
Ett känsloargument som går ut på att någon annan ska betala.

Om vi, för ett ögonblick, ponerar att detta hände din affär, låt oss säga att det är en klädaffär.
Så hade du sålunda glatt tagit hela förlusten själv ?
Nej, det kan du inte få mig att tro.

Så allt prat om bondförnuft och fredad mark, som du fortfarande inte förklarat, var bara ett känsloargument?
Citera
2017-04-14, 02:18
  #282
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Då var vi här igen, "får anses" ?

Varför är just kläderna en del av olycksplatsen ? Och inte entren ? För att inte tala om halva Drottninggatan ?

Det var alltså ett känsloargument.
Ett känsloargument som går ut på att någon annan ska betala.

Om vi, för ett ögonblick, ponerar att detta hände din affär, låt oss säga att det är en klädaffär.
Så hade du sålunda glatt tagit hela förlusten själv ?
Nej, det kan du inte få mig att tro.

Så allt prat om bondförnuft och fredad mark, som du fortfarande inte förklarat, var bara ett känsloargument?

Jo, jag har förklarat det flera gånger i denna tråden. Entrén och en del av Drottninggatan är en del av olycksplatsen. Dom är inte heller till salu så vitt jag vet. Ett jämförbart exempel vore dock att jag skulle tycka det vara opassande att ha en stor sambakarneval ute på gatan dagarna efter dådet. Och av samma anledning dansar man inte på någons grav.
Självklart är det ett känsloargument. Enligt din syn är det ingen skillnad att dansa på någons grav som att dansa på en trottoar.
Citera
2017-04-14, 07:50
  #283
Medlem
Inte för att det är relevant i denna händelsen... Men många dansar och hejar när folk dör för att ge dom ett festligt avsked. Det beror helt enkelt hur man ser på saken.

Själv skulle jag inte vilja att någon deppar när jag går bort. Jag vill helt enkelt att folk skall fortsätta.
Och detsamma gäller ju mig när folk jag bryr mig om försvinner. Är ingen ide att göra sig själv än mindre produktiv bara för att en av ens nära försvunnit.

Men visst, en reklamkampanj som något slags svep över det som hänt kanske inte är det smakligaste. Men ingen har sagt att kommers är smaklig till att börja med.
Hade det varit jag som drev butiken hade jag spelat på folks hjärtan istället (minst lika osmakligt BTW) och sålt grejorna för 60% av priset och skänkt 10% till de berörda. Kanske som presentkort.
Alltså, ingen som sagt att kapitalism är smakligt. Men ren kommunism är fan inte mycket bättre!
Citera
2017-04-14, 09:59
  #284
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Jo, jag har förklarat det flera gånger i denna tråden. Entrén och en del av Drottninggatan är en del av olycksplatsen. Dom är inte heller till salu så vitt jag vet. Ett jämförbart exempel vore dock att jag skulle tycka det vara opassande att ha en stor sambakarneval ute på gatan dagarna efter dådet. Och av samma anledning dansar man inte på någons grav.
Självklart är det ett känsloargument. Enligt din syn är det ingen skillnad att dansa på någons grav som att dansa på en trottoar.
Då börjar vi om igen.
En grav är fortfarande en speciellt utvald plats där man placerar döda.
Sällan samma plats där dödsfallet skett.

En grav är inte en plats där folk, oavsett skäl, dött.
Tycker du fortfarande annorlunda ?

Minns du för några år sedan (hmm, kanske 20 år), när någon aktivistgrupp sprang omkring på stan och målade vita kors på vägbanorna i centrala Stockholm, det var många kors målade.
Och med din retorik skulle det vara omöjligt att ha någon typ av gatufest/parad på dessa platser.

Man kan tro att du är politiker, du svarar inte på en enda fråga.
Citera
2017-04-19, 14:18
  #285
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur tänker du, de enda som tjänat pengar är blomförsäljarna? Blomförsäljarna har skurit guld med täljkniv dessa dagarna. Åhlens och andra näringsidkare försöker bara minimera förlusterna för förstörda varor. Ska man kasta/kassera saker som blivit skadade menar du?

Vi lever väl i en slitochslängkultur ? Tycker mig minnas gamla inköp från Åhlens
efter en rökrea. En aning för små skor är inte lätt att handskas med.

Fick inte själv ngt meddelande från Åhlens så jag handlar väl för lite där.
Citera
2017-04-19, 14:24
  #286
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaZoBazo
De går back om de säljer för halva priset så det är mer för att minimera förlusten. Folk köper ju om de vill, Åhlens tvingar knappast dig köpa.

REA är ofta hysteriskt. Fast kanske lite lugnare efter olyckan.

Men Hemköp verkar ha gått i ide just på den platsen.
Citera
2017-05-14, 04:17
  #287
Medlem
Kapitalisterna har ingen empati. De vill utnyttja allt för egen vinning. Pengar luktar ej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback