Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-08, 21:12
  #1
Medlem
Daaalins avatar
Nu har vi på samhällskunskapen blivit uppdelade i grupper där vi ska debattera mot varandra. Min grupp ska vara mot EU och den punkten jag fick handlar om migration. Dock så skulle det inte handla om flyktingskrisen och asylsökande, utan vanliga människor från andra EU-länder. Alltså ska syftet vara "vi borde gå ur EU för att en (t.ex) fransk alkoholist kan komma och bo i Sverige och leva på våra bidrag tack vare att båda länderna är medlemmar i EU, medan en högutbildad student från Indien har mycket svårare att kunna komma och stanna bara för att Indien inte är en EU-medlem." Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att hitta starka argument och jag vet inte ens vad jag ska googla på, eftersom allt som kommer upp handlar bara om flyktingskrisen. Någon som skulle kunna hjälpa mig?
Citera
2017-04-08, 22:07
  #2
Avstängd
Koenigsallees avatar
(FB) Bör Sverige lämna EU?
Citera
2017-04-08, 22:38
  #3
Medlem
Kanske för att den demokratiska processen förs högt ovanför den enskilde medborgarens huvud(om processen nu ens är demokratisk).
För att det var och är för stor skillnad mellan medlemsstaternas ekonomiska/tekniska utveckling.
Vissa Euro-länder uppfyller inte kraven på budgetstabilitet men får ändå gå in i samarbetet.
Fattigare medlemsstater drabbas av "braindrain" då deras högutbildade flyttar till mer utvecklade medlemsstater för att lönerna är mycket högre där.
Individer från rika medlemsstater som kan bidragssystemet köper jordbruksmark i fattigare medlemsstater och tränger bort de småbönder som finns där.
Och dom småbönderna har varken ekonomiska förutsättningar eller utbildning att få andra jobb.
http://www.euractiv.com/section/agri...astern-europe/
https://amp.theguardian.com/global-d...siness-farming
http://www.affarsvarlden.se/bors-eko...regler-6688390
__________________
Senast redigerad av D.Yster.Quist 2017-04-08 kl. 23:25.
Citera
2017-04-08, 22:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daaalin
Nu har vi på samhällskunskapen blivit uppdelade i grupper där vi ska debattera mot varandra. Min grupp ska vara mot EU och den punkten jag fick handlar om migration. Dock så skulle det inte handla om flyktingskrisen och asylsökande, utan vanliga människor från andra EU-länder. Alltså ska syftet vara "vi borde gå ur EU för att en (t.ex) fransk alkoholist kan komma och bo i Sverige och leva på våra bidrag tack vare att båda länderna är medlemmar i EU, medan en högutbildad student från Indien har mycket svårare att kunna komma och stanna bara för att Indien inte är en EU-medlem." Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att hitta starka argument och jag vet inte ens vad jag ska googla på, eftersom allt som kommer upp handlar bara om flyktingskrisen. Någon som skulle kunna hjälpa mig?
Att vara emot migration mellan EU-länder är närmast hopplöst, om du skall argumentera för det. Vad man kan säga är möjligen att den högutbildade studenten från Indien är välkommen såsom arbetskraftsinvandring, dennes kvalifikationer är säkert höga nog för att kunna komma hit i alla fall.

En EU-medborgare får komma hit även om den är alkoholist lika väl som svenska alkoholister får flytta till Frankrike. Med tanke på tillgången till alkohol kommer vi nog snarast att ha ett nettoutflöde av just alkoholister... Inget bra exempel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback