Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-13, 12:02
  #13
Medlem
FightThePowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Haha jag det kunde man ju nästan tro *postnord*


Det jag vill är att kunna sova utan några utskrivna preparat, utan några problem..

Lägga sig, vara trött och somna och vakna utvilad nästa dag!

Man blir så oerhört frustrerad när man inte kan sova, kroppen fungerar ej
som den ska...
Jag har precis likadant
Citera
2017-04-14, 15:55
  #14
Medlem
UgQvinnas avatar
Melatonin!

Skeptisk när min läkare (psykiatri) nämnde den.
Har Imovane men vaknat upp pigg 3-4 ggr natt så behövde något mer.
Tar ca en timme innan jag inte kan hålla ögonen öppna och sedan sover jag hela natten. Helt otroligt.

Visst, funkar det säkert inte på alla men värt ett försök. Används dessutom av människor som ofta reser mellan olika tidszoner för att minska jetlag.
Citera
2017-04-15, 15:45
  #15
Medlem
Har själv ett h-e med att sova av mig själv, med god kvalité och i tillräcklig mängd. Sover nu några timmar per natt på Quetiapin (neuroleptika). Det borde du dock undvika i det längsta. Biverkningarna är inte roliga. Har under åren försökt med en rad grejer och samlat på mig tips som hjälpt mig till en del och fungerar mer eller mindre bra. Kanske har du lättare än jag..?

Det här nedan bli en jäkla lista, med kommentarer. Läs vad du vill. Kan det vara någon till hjälp är jag dock glad (kanske bara det ger mig bättre sömn). Har fetat det jag själv tycker är viktigast/funkat bäst. Har själv gjort ett eget kedjetäcke som gör att jag vrider och vänder mig mindre. Det jag själv inte orkat med att göra ännu är sömnrestriktionen. Men har bra evidens faktiskt. Krävs ju dock disciplin och att man står ut med att tvinga sig upp tidigare än man vill. Det klarar inte jag. Just nu i alla fall.

*Bra säng (passar din säng dig? Lagom hård? Investera annars i en ny. Ont i ländrygg som håller en vaken bero på att du har för många kuddar som ger nacken en felaktig ställning. Om du har fler kuddar för att få upp huvudet är det bättre att lägga ett par träbitar (ca 2-5 cm höga) under sängbenen)
*Svalt/kallt sovrum (ha hellre ett extra täcke på om du fryser)
*Mörkt sovrum (dra för gardiner, sovmask finns att köpa på Apoteket)
*Tyst sovrum (öronproppar om nödvändigt, finns återanvändbara på Apoteket)
*Använd sovrummet bara för att sova (TV-tittande, surfande och arbete i andra rum)
*Undanröj medicinska hinder (kontakta läkare om du kan misstänkas ha någon hormonell rubbning, t ex beroende på en icke helt fungerande sköldkörtel)
*Andas genom näsan! (finns t o m speciell tejp man kan tejpa munnen med om det är svårt att ha munnen stängd. Sök på nätet: ”sleep tape”. För att träna på näsandning: sök på nätet på ”Buteykometoden”.)
*Träning (att vara fysisk aktiv under dagen får dig i bättre balans och du gör dig av med underliggande stress. Träna dock inte för sent på kvällen vilket kan aktivera sinne och hormoner för mkt)
*El-kablar och apparater på avstånd (håll klockradio, lampor, mobiler och annat så långt borta som möjligt, gärna några meter)
*Reiki/beröring (framförallt på huvud och mage. Lugnar ner och balanserar. Läs på nätet om hur man kan göra. Hjälp av en annan person behövs. Överhuvudtaget är beröring ju något som lugnar)
*Homepatiskt sömnhjälpmedel (Passiflora Soluplex. Ger inte biverkningar som sömntabletter. Finns att beställa på DCG. Fråga hur du ska göra)
*Ett rent samvete (att göra sitt bästa under dagen och att försöka att vara en så sann, hjälpsam och bra människa det går är en bra grund för sinnesro och bättre sömn)
*En viss likgiltighet (en inställning att du får sova precis det du behöver och att sömnen inte är något du behöver jobba dig till ger ett mer avslappnat sinne. Släpp grubbel över eventuella konflikter och vad du ska göra under morgondagen. Skriv ner på papper om nödvändigt. Släpp sedan)
*Lägg dig i tid (de flesta har en inbyggd klocka som gör att vi sover bättre om man somnar innan kl 22. Senare än så kan leda till att det sk ”sömn-tåget” missas. Sov heller inget på dagen)
*Sömnrestriktion (går ut på att bygga upp ett kroppens ”sömntryck”. Tillbringa t ex max 5 timmar i sängen per natt tills du sover denna tid. Sök på nätet för exakt instruktion.)
*Drick och ät inte för sent (för att få sammanhållen sömn som inte avbryts av toalettbesök och för att inte aktivera kroppens matsmältningsfunktioner som kan hålla dig vaken)
*Undvik TV, data, mobil (framförallt på kvällstid men helst under hela dagen. Är du riktigt påverkad av det ”blå ljuset” kan det ta flera dagar innan du märker någon skillnad. Finns också speciella orangea glasögon som sägs gallra bort det blå ljuset)
*Tungt täcke (tunga täcken ger en känsla av trygghet, speciellt bra för den som vrider och vänder sig på natten, ska tydl skapa det lugnande hormonet oxytocin i kroppen. Personer med ADHD blir ofta hjälpta av detta, men även andra. Finns speciella kedjetäcke att köpa. Dock dyra. Man KAN få hjälp med detta via landstinget om man har dokumenterade sömnsvårigheter. Alternativt: gör ett eget kedjetäcke, sök på nätet för instruktion)
*Aktivera tallkottkörteln via zonterapi (tallkottkörteln producerar melatonin som försätter oss i sömn. Massera stortåns insida/undersida i nivå med nageln. Se bilder på nätet för mer exakt punkt)
*Ta en dusch innan läggdags (laddar dig med negativa joner vilket är bra. Gör också att du känner dig fräschare, ger dig en känsla av att du bryr dig om dig själv. Vill du inte duscha är en hårtvätt med ordentlig hårbottenmassage ett bra alternativ.)
*Magnesiumtillskott (gör att nerver och muskler slappnar av. Kroppen tar lättast upp magnesiumcitrat eller magnesiumkelat. Fungerar också med magnesiumoxid. Prova att ta i doser från 250-500 mg. Enda nackdelen är att magnesium kan göra att man blir lite lös i magen)
*Ashwagandha (kan enligt vad som sägs ge djupare sömn)
*Sedaforte (naturlig blandning av bl a citronmeliss som ska ge bättre sömn. Kan dock ta upp till flera månader innan effekt)
*B-vitamin (är med i tillverkning av melatonin som är kroppens sömnhormon)
*L-theanin (tillskott som finns i grönt the, med den uppiggande effekten borttagen. Ska lugna ner och minska stress)
*Omega 3 (balanserar hjärnan, lugnar ner)
*Sömntabletter (Sista utvägen. Risken att bli beroende och utveckla tolerans är stor, speciellt av semi-benzo och vanliga benzo. Undvik om möjligt, ta så lite som möjligt under så kort tid som möjligt)
Citera
2017-04-15, 17:04
  #16
Medlem
Asklords avatar


Jag vet att du menar väl med ditt råd men för vissa som mig själv så går det inte att somna utan någon form av farmaka. Jag har testat det mesta och min sömnhygien är bra. Svalt rum, ingen tv, dator. Älskar böcker så läser alltid vid sänggående, allt i rutin. Bor dessutom ute på landet så här är det tyst och jävligt mörkt.
Citera
2017-04-15, 18:14
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord


Jag vet att du menar väl med ditt råd men för vissa som mig själv så går det inte att somna utan någon form av farmaka. Jag har testat det mesta och min sömnhygien är bra. Svalt rum, ingen tv, dator. Älskar böcker så läser alltid vid sänggående, allt i rutin. Bor dessutom ute på landet så här är det tyst och jävligt mörkt.

Ja, precis. Är ju i samma läge som du. Som jag skrev, behöver nåt för att somna in. Men tipsar ändå för att alla nog inte har provat det mesta - som du och jag. Och kan det hjälpa bara nån som hittar nån liten sak som får han/hon att knoppa in så blir jag glad. För det känns åt h-e att ha det som jag har det nu. Att tvingas äta en skitmedicin som ger ena jävla biverkningar och potentiellt kan ge men för livet då vissa saker kanske inte är reversibla ens vid utsättande gör mig inte lugn precis. Kan det hålla någon ifrån ett beroende känns det bra. Vet att du menar väl också du

Har du förresten provat kedjetäcke?
Citera
2017-04-15, 19:03
  #18
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Ja, precis. Är ju i samma läge som du. Som jag skrev, behöver nåt för att somna in. Men tipsar ändå för att alla nog inte har provat det mesta - som du och jag. Och kan det hjälpa bara nån som hittar nån liten sak som får han/hon att knoppa in så blir jag glad. För det känns åt h-e att ha det som jag har det nu. Att tvingas äta en skitmedicin som ger ena jävla biverkningar och potentiellt kan ge men för livet då vissa saker kanske inte är reversibla ens vid utsättande gör mig inte lugn precis. Kan det hålla någon ifrån ett beroende känns det bra. Vet att du menar väl också du

Har du förresten provat kedjetäcke?
Tar mig friheten att svara på frågan:

Jag har ett kedjetäcke, fick det via psykiatrins sjukgymnaster (en av de få saker som de lyckats göra bra).
Min första känsla var att jag kände mig som en räv som låg i sitt gryt och kikade ut på omgivningen. En riktigt behaglig känsla alltså.

Först var jag skeptisk till att det skulle hjälpa sömnen med att ligga under något så tungt men det gör det faktiskt. Tyvärr fungerar det inte sommartid för mig då det blir för varmt.
Det är dessutom ett hästgöra att byta lakan då det är så tungt - att vara två stycken är en klar fördel, alternativt får man ett riktigt träningspass om man gör det själv.

Har ni chansen så tycker jag att det är värt att prova!

Sedan finns det även bolltäcken. Dessa har jag dock hört mycker negativt om. Största problemet verkar vara att de låter/prasslar väldigt mycket.
Citera
2017-04-15, 21:19
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Tar mig friheten att svara på frågan:

Jag har ett kedjetäcke, fick det via psykiatrins sjukgymnaster (en av de få saker som de lyckats göra bra).
Min första känsla var att jag kände mig som en räv som låg i sitt gryt och kikade ut på omgivningen. En riktigt behaglig känsla alltså.

Först var jag skeptisk till att det skulle hjälpa sömnen med att ligga under något så tungt men det gör det faktiskt. Tyvärr fungerar det inte sommartid för mig då det blir för varmt.
Det är dessutom ett hästgöra att byta lakan då det är så tungt - att vara två stycken är en klar fördel, alternativt får man ett riktigt träningspass om man gör det själv.

Har ni chansen så tycker jag att det är värt att prova!

Sedan finns det även bolltäcken. Dessa har jag dock hört mycker negativt om. Största problemet verkar vara att de låter/prasslar väldigt mycket.

Den kommentaren gjorde min dag. Ha, ha. Riktigt underhållande! Kan se framför mig och förstår hur du menar. Underbart.

Kanske borde försöka skaffa ett riktigt jag också även om mitt hemmagjorda ju inte blir så svalt. Insydd kedja i överkastet bara.
Citera
2017-04-16, 09:00
  #20
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UgQvinna
Melatonin!

Skeptisk när min läkare (psykiatri) nämnde den.
Har Imovane men vaknat upp pigg 3-4 ggr natt så behövde något mer.
Tar ca en timme innan jag inte kan hålla ögonen öppna och sedan sover jag hela natten. Helt otroligt.

Visst, funkar det säkert inte på alla men värt ett försök. Används dessutom av människor som ofta reser mellan olika tidszoner för att minska jetlag.

Fick Melatonin av Farbror Doktor..
Har tagit 3 kvällar i rad men ej märkt någon skillnad ännu, misstänker det kan ta lite tid..??
Citera
2017-04-16, 09:03
  #21
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
Har själv ett h-e med att sova av mig själv, med god kvalité och i tillräcklig mängd. Sover nu några timmar per natt på Quetiapin (neuroleptika). Det borde du dock undvika i det längsta. Biverkningarna är inte roliga. Har under åren försökt med en rad grejer och samlat på mig tips som hjälpt mig till en del och fungerar mer eller mindre bra. Kanske har du lättare än jag..?

Det här nedan bli en jäkla lista, med kommentarer. Läs vad du vill. Kan det vara någon till hjälp är jag dock glad (kanske bara det ger mig bättre sömn). Har fetat det jag själv tycker är viktigast/funkat bäst. Har själv gjort ett eget kedjetäcke som gör att jag vrider och vänder mig mindre. Det jag själv inte orkat med att göra ännu är sömnrestriktionen. Men har bra evidens faktiskt. Krävs ju dock disciplin och att man står ut med att tvinga sig upp tidigare än man vill. Det klarar inte jag. Just nu i alla fall.


Tack för ett mkt innehållsrikt svar
Skall kika på de saker jag ej har prövat idag!!

Citera
2017-04-16, 09:05
  #22
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Tar mig friheten att svara på frågan:

Jag har ett kedjetäcke, fick det via psykiatrins sjukgymnaster (en av de få saker som de lyckats göra bra).
Min första känsla var att jag kände mig som en räv som låg i sitt gryt och kikade ut på omgivningen. En riktigt behaglig känsla alltså.

Först var jag skeptisk till att det skulle hjälpa sömnen med att ligga under något så tungt men det gör det faktiskt. Tyvärr fungerar det inte sommartid för mig då det blir för varmt.
Det är dessutom ett hästgöra att byta lakan då det är så tungt - att vara två stycken är en klar fördel, alternativt får man ett riktigt träningspass om man gör det själv.

Har ni chansen så tycker jag att det är värt att prova!

Sedan finns det även bolltäcken. Dessa har jag dock hört mycker negativt om. Största problemet verkar vara att de låter/prasslar väldigt mycket.

En räv i ett gryt är det sista jag känner mig som när jag vänder o vrider mig haha , det låter riktigt mysigt.. *skrattar*
Citera
2017-05-21, 14:28
  #23
Medlem
Jag vet i f-n... Men har googlat runt och sökt efter naturliga sätt att få bättre sömn på. Smått desperat har jag tuggat i mig 6-7 gullvivor (bara blomman) nu i 5 dagars tid. Och faktiskt, sedan ett par, tre dagar har jag upplevt både djupare och längre sömn. Också känt mig trött på kvällen innan jag tar en halv dos antipsykotika för sömnen. Hmmm...

Det jag dessutom gör - och som ev påverkar sömnen - sedan tre veckor är att jag har på mig UV-blockerande glasögon från ca 3 timmar innan läggdags. Har också en magnetkudde sedan ett par veckor.

Vet inte vad som hjälpt mig till lite mer sömn. Kanske en tillfällighet alltihopa. Ingen aning. Men vore ju väldigt intressant om nån annan provade att sluka lite gullviva - nu när det är säsong för det. Och ge det ett par dagar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback