Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-08, 15:23
  #1
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag skriver med utgångspunkten att man sätter ihop sitt system själv, återanvänder gamla delar när andra går sönder och satsar på måttlig men god prestanda med hög prisvärdhet.

Idag verkar de system som kommer att ha nytillverkning för oss konsumenter baseras på DDR4, och socklar som FCLGA1151 respektive AM4.

I prestanda/pris tävlar dock äldre system som AM1 och AM3+ med DDR3. AM1 ser perfekt ut som en billig htpc som kräver lite ström, men som ändå har relativt hög prestanda. Åttakärniga AM3+ processorer som AMD FX-8300 är prisvärda idag.

Är det bäst att undvika dessa system nu, eftersom DDR3-baserad arkitektur är på väg ut och snart inte har någon nytillverkning? Är det på väg mot samma öde som äldre system, t ex AM2/AM2+, där det blir orimligt dyrt att ersätta trasiga moderkort eller köpa andra reservdelar?

AM4 ser onödigt dyrt ut, och är det för att det är nyss introducerat? Kommer det snart billigare moderkort och cpu som får det att ligga i nivå med FCLGA1151? Här tänker jag t ex på ett system med en Celeron G3900, vilket ser ut att vara det mest prisvärda som finns idag.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3460960
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php...00+%40+2.80GHz
Citera
2017-04-08, 16:16
  #2
Medlem
DDR3 är som sagt gammal teknik och arkitekturerna runt DDR3 är således föråldrade. Det betyder inte att det är dålig prestanda eller dåligt pris men däremot kanske vissa teknologier inte finns på äldre moderkort t.ex. Kollar man på intel så sänker dom inte priset på sina äldre processorer utan dessa ersätts bara med nya, så att köpa en äldre intel cpu är oftast en dum idé, köpa begagnat är en annan femma.

Hur prisvärt något är beror helt på vad du ska använda datorn till, ska du skicka ett par mail i veckan behöver du inte ett AM4 system, men som du säger är det nytt så det finns bara R7 serien medans R5 kommer nu 11 april samt R3 någon gång senare som kommer vara billigare och sämre. Celeron G3900 är en billig cpu just för att den inte har mycket kraft att komma med, det är en 2 kärnor 2 trådar cpu. Ska du spela eller göra något krävande kommer den krypa på knäna väldigt snabbt och då kanske man inte ska kalla den prisvärd.

Cpubenchmark sidan är värdelös om du vill känna till prestandan på olika processorer. Den säger t.ex att 4790k är snabbare än 6700k vid samma klockhastigheter men det stämmer inte och sånt trams visar den sidan ofta. Likaså säger den att 8350 är ~25% snabbare än 3570k vilket den kanske är i något program men i andra program är det tvärtom, ska du spela så är 3570k bättre men går du blint efter cpubenchmark blir du lurad.

Jag skulle undvika äldre system. Nya system kommer ha bättre kompatibilitet men nya program/OS uppdatering samt nya produkter som kommer närmaste åren. Behöver du bara en enkel surfdator kanske begagnat är ett bättre alternativ där du inte behöver den bästa usb hastigheten eller m.2 supporten osv.
Citera
2017-04-08, 18:00
  #3
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
Celeron G3900 är en billig cpu just för att den inte har mycket kraft att komma med, det är en 2 kärnor 2 trådar cpu. Ska du spela eller göra något krävande kommer den krypa på knäna väldigt snabbt och då kanske man inte ska kalla den prisvärd.

Cpubenchmark sidan är värdelös om du vill känna till prestandan på olika processorer. Den säger t.ex att 4790k är snabbare än 6700k vid samma klockhastigheter men det stämmer inte och sånt trams visar den sidan ofta.

Åhå, jag trodde att det var rätt pålitligt.

För att jämföra med behovet av prestanda så har jag en Phenom 8650 i det system där moderkortet just kraschat, och inte ser värt ut att ersätta. Det klarar utmärkt kraven för att se 1080p video och allt möjligt annat arbete.

Min bästa dator har en Amd Fx-4100, och den är fortfarande fullt tillräcklig för mina behov, inklusive moderna spel, tillsammans med ett R9270X grafikkort.

Cpubenchmark värden:
AMD FX-4100 4081
Intel Celeron G3900 3438
AMD Phenom 8650 2000

Om detta inte går att lita på, så behöver jag något annat 'rättesnöre', i första hand för en tillräcklig htpc.
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2017-04-08 kl. 18:04.
Citera
2017-04-11, 09:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Åhå, jag trodde att det var rätt pålitligt.

För att jämföra med behovet av prestanda så har jag en Phenom 8650 i det system där moderkortet just kraschat, och inte ser värt ut att ersätta. Det klarar utmärkt kraven för att se 1080p video och allt möjligt annat arbete.

Min bästa dator har en Amd Fx-4100, och den är fortfarande fullt tillräcklig för mina behov, inklusive moderna spel, tillsammans med ett R9270X grafikkort.

Cpubenchmark värden:
AMD FX-4100 4081
Intel Celeron G3900 3438
AMD Phenom 8650 2000

Om detta inte går att lita på, så behöver jag något annat 'rättesnöre', i första hand för en tillräcklig htpc.

Kaby Lake har ju två ny Celeron på 2 kärnor och Hyper threading, den billigare har intel HD 610 och kostar ca 650kr, den dyrare för 900 kr ungefär är 0,1 GHz snabbare och har intel HD 630.

Den billigare utav de två tycker jag ser riktigt intressant ut, har själv tänkt att bygga en HTPC och t.o.m. spela lite på vid ett ev lan; givetvis kommer jag trycka in ett "riktigt" grafikkort vid dom tillfällena då.

Såg lite tester på youtube där dom testade med ett gtx 1060 i några spel och det var i ingen märkbar prestandaförlust gentemot 7700k; givetvis finns det spel där prestandaförlusten hade varit enorm också men generellt sett så tror jag man kommer ganska långt på den budgetprollen.

En sak man skall tänka på ifall man skall spela på prollens gpu är att det kan vara värt att köpa snabbare RAM-minnen då det är dessa som används som V-ram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback