Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-08, 08:31
  #1
Medlem
Alla vet att det är farligt att bli påkörd, men vad skulle hända om man sprang på en bils bakre passegerardörr om bilen åker i 100?
Citera
2017-04-08, 08:46
  #2
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Vilken fråga

Gissar att du får dig en liten åktur, låt säga 2-4meter nästan i bilens färdriktning, du gör även en pirruett på ett och ett halvt till tre varv. Du överlever med 85% chans.

Ut och testa med dig nu, återkom med svar.
Citera
2017-04-08, 09:21
  #3
Medlem
En bil som färdas i 90 km/h åker 25 meter i sekunden om jag inte minns helt fel.
Du kommer få börja springa mot bilens sida innan den ens har kommit fram.
Du kommer få backspegeln i sidan och troligen börja skruva dig själv längst bilens sida på grund av bilens höga hastighet.
Den yta av dig som kommer i kontakt med bilen kommer att följa med en bit och börja rotera dig så nästa yta av dig kommer i kontakt med bilen osv.
Du kommer flyga iväg i riktning från bilen.
Frågan är om det kommer uppstå några större deformeringar i bilens sida eller om bilen åker så fort att du inte lyckas uppnå några skador på bilens plåt?

Testa o släng något på en yta som snurrar, typ en vinkelslips skiva så ser du ungefär vad som kommer hända.
Ta på dig skyddsglasögon och hjälm.
Citera
2017-04-08, 14:47
  #4
Medlem
vikingrods avatar
Jag rullade (5-10km/h max) in i en bakskärmen på en 240 när jag var yngre med min moped. Jag var så jävla full så såg den inte ens. Den körde på 50 väg. En bil bakom sa att jag flög iväg som en studsboll och landade i diket 15-20 meter bort.Tur är så blir man mjuk i kroppen av fylla så klarade mig med skrapsår och svullet knä.
Citera
2017-04-08, 15:33
  #5
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youngling
Alla vet att det är farligt att bli påkörd, men vad skulle hända om man sprang på en bils bakre passegerardörr om bilen åker i 100?
Gör du det på min bil och överlever, så klår jag upp dig!

Spring rätt in i en vägg först, så vet du hur det känns, så kanske du inte vill göra det på en bil.
Citera
2017-04-08, 16:29
  #6
Medlem
Ja, väggen var ett bra tips. Glöm inte att hålla oss underrättade!
Citera
2017-04-08, 16:39
  #7
Medlem
Inlägg 2 och 3 beskriver nog situationen rätt bra. Det blir ju dock väldigt beroende på hur sidan på bilen ser ut ifall det finns några utskjutande kanter eller saker man kan bli träffad av (vilket ju lär ha hänt i inlägg 4). Backspeglarna på dom flesta bilar skulle ju dock slås av eller vikas in, utan att orsaka nån större skada.

Som påtalas i inlägg 3 så kräver det ju en jäkla timing. 100 km/h = 27,78 meter på 1 sekund - så någon tiondel för tidigt bara, så kommer man ju in delvis framför bilen (då blir ju det hela lite värre) och nån tiondel för sent så händer ingenting (man passerar bara bakom).
Citera
2017-04-11, 16:13
  #8
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Har faktiskt provat detta praktiskt, om än ofrivilligt! Ett rådjur sprang rakt in i min bakdörr, hårt nog för att lämna en buckla med huvudet, när jag körde i uppskattningsvis 80 km/h. Det såg lite förvirrat ut i någon minut, och gick sedan därifrån som om inget hade hänt.

Hade förmodligen gått sämre om det slagit i backspegeln eller något annat utstickande.
Citera
2017-04-11, 18:28
  #9
Medlem
INTPs avatar
https://www.youtube.com/watch?v=mLaU2zqLdnE

Inte exakt vad som frågas efter, men nått åt hållet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback