Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-06-14, 23:27
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
varför skulle de vara dåligt?

"Schablonskatten baseras nämligen på insättningar och frekventa insättningar och uttag driver upp skatten. Därför passar schablonbeskattade sparformer bäst för långsiktigt sparande."

Med aktier brukar man köpa och sälja ofta, och då är det bättre med aktie fond konto? Jag vet fortfarande inte om jag ska välja AF konto, isk eller KF.. Finns det någon lättläst sida man kan följa eller läsa om detta?

Så som jag har förstått det så är isk bäst för fonder, och AF konto för aktier.
Citera
2017-06-15, 09:59
  #26
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
"Schablonskatten baseras nämligen på insättningar och frekventa insättningar och uttag driver upp skatten. Därför passar schablonbeskattade sparformer bäst för långsiktigt sparande."

Med aktier brukar man köpa och sälja ofta, och då är det bättre med aktie fond konto? Jag vet fortfarande inte om jag ska välja AF konto, isk eller KF.. Finns det någon lättläst sida man kan följa eller läsa om detta?

Så som jag har förstått det så är isk bäst för fonder, och AF konto för aktier.

Aktie- och fondkonto;
Skattesats: 30% reavinstbeskattning. Samt en schablonskatt (förmögenhetsskatt) läs mer om detta i spoilern

Positivt med denna typ av sparande;
Enkelt att månadsspara till

Kvittningsmöjligheter

Avgiftsfritt


Negativt med denna typ av sparande;
Skatten, vid försäljning sker beskattning på vinsten. Om vinsten överstiger statslåneräntan, per den 30e november föregående år, så är aktie- och fondkonto högre beskattat än ISK.

Aktieförsäljning, kan bli problematiskt att hitta gamla avräkningsnotor/räkna ut anskaffningsvärde när K4 blanketten dimper ner tillsammans med din deklaration. (Är inte per automatik negativt, och går oftast att lösa (Schablonberäkning t.ex)

-------------------

Investeringssparkonto (ISK)
Skattesats: Årligen tas det upp en schablonintäkt på din deklaration. Denna baseras på insättningar du gjort under inkomståret, samt värdet vid ingång av de fyra kvartalen. Denna summan schablonbeskattas med lägst 1,25% (Nya regler för 2016- går att läsa här).

Summan man får av Ins + Värdekvartal1 + Värdekvartal2 + Värdekvartal3 + Värdekvartal4 * 1,25% är det som tas upp som schablonintäkt. Denna är skattepliktig om 30%. Det är inte så komplicerat som det låter.

Positivt med denna sparform;
Skatteeffektivt (Ingen vinstskatt)

Enkelt att månadsspara till

Avgiftsfritt (Ska du handla aktier kan det tillkomma courtage och depåavgifter)

Negativt med denna sparform;
Inga kvittningsmöjligheter

Skatten tas ut, oavsett värdeökning/värdeminskning på ditt innehav

Högre statslåneränta - högre krav på avkastning för att det skall vara gynnsamt.

Bolagsstämma, om du som aktieägare vill delta på bolagsstämman behöver du förvaltarregistrera ditt värdepappersinnehav. (Kontakta ditt institut och meddela detta i god tid)

----------

Kapitalförsäkring (KF)
Skattesats:
Sparandet är belagt med en så kallad avkastningsskatt. Underlaget för skatten räknas ut schablonmässigt genom att fondvärdet vid ingången av året plus insättningar under första halvåret och hälften av insättningarna under andra halvåret multipliceras med statslåneräntan som gällde vid utgången av november föregående år. Av detta underlag tas sedan ut en skatt på 30 procent.

Banker/värdepappersinstitut betalar in skatten direkt åt dig, alltså behöver du inte ta upp den till deklaration överhuvudtaget.

Positivt med denna sparform;
Skatteeffektivt

Återbetalningsskydd/efterlevandeskydd - välj fritt vem som skall vara förmånstagare i händelse av dödsfall, utan att behöva skriva testamente.

Avräkning källskatt utländska aktier

Negativt med denna sparform;
Ingen kvittningsmöjlighet

Skatten tas ut oavsett värdeökning/värdeminskning

Kan vara avgiftsbelagd

Ingen rösträtt på bolagsstämma vid aktieinnehav (Försäkringsbolaget äger aktieinnehavet)

-------

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen, går att läsa om för- och nackdelar bland annat här;
https://www.aktiespararna.se/artikla...-din-pension-/

https://www.avanza.se/placera/redakt...fondkonto.html

https://rikatillsammans.se/vad-ska-m...ingssparkonto/
__________________
Senast redigerad av Eko-nomen 2017-06-15 kl. 10:04.
Citera
2017-06-15, 10:36
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
"Schablonskatten baseras nämligen på insättningar och frekventa insättningar och uttag driver upp skatten. Därför passar schablonbeskattade sparformer bäst för långsiktigt sparande."

Med aktier brukar man köpa och sälja ofta, och då är det bättre med aktie fond konto? Jag vet fortfarande inte om jag ska välja AF konto, isk eller KF.. Finns det någon lättläst sida man kan följa eller läsa om detta?

Så som jag har förstått det så är isk bäst för fonder, och AF konto för aktier.
Som sagt så är det ISK och KF som gäller (om du inte tror att du kommer gå massor minus förstås, då kan du kvitta dina förluster mot dina vinster i vanlig gammal "normal" depå).

Är det inte bara bättre att ta råden du fått istället för att envisas hit och dit?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback