Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-07, 23:42
  #1
Medlem
Hej alla FB:are

Jag har mist alla mina mor- och farföräldrar och känner mer och mer av vad jag kände när den sista, morfar gick bort och fick se hur ledsen och upprörd min mamma var, hur fan ska jag orka gå igenom det med min mamma?

Miste min mormor för två år sedan i januari och morfar för ett år sedan på julafton förra året, mormor och jag hade en mindre bra relation, men trots de sörjde jag henne. Men morfar var en helt annan historia, jag sörjer fortfarande, på julafton förra året var vi hos min sambos morföräldrar och firade med hela hans släkt, jag bara bröt ihop, en sådan speciell dag och jag kunde inte vara glad eller ha kul..

Min sambo har alla sina mor- och farföräldrar kvar i livet och umgås ofta med dem, men han klarar inte av att prata med mig när jag tar upp att jag mår dåligt och saknar min morfar för han vet inte vad han ska säga. Jag kan ligga sömnlös om nätterna och bara gråta för mitt hjärta värker så jävla mycket.

Tidigare vart och pratat med psykolog, men slutade när jag flyttade ihop med min fästman och flyttade 80 mil. Jag känner ingen där jag bor, vet inte hur jag ska träffa nya vänner, allt känns bara så skit, någon som känner igen sig?
Citera
2017-04-08, 00:17
  #2
Medlem
Jag har förlorat någon som var väldigt nära, och känner igen mig i vad du skriver. Har tyvärr inga bra råd till dig.

Kort efter dödsfallet hittade jag denna text. Jag behöver läsa den emellanåt för att orka gå vidare, den har verkligen hjälpt mig många dagar när det varit som värst.
Ursprungligen från https://www.reddit.com/r/AskReddit/c...he_passing_of/
Citera
2017-04-11, 20:41
  #3
Avstängd
Det är ju livets gång. Något alla får förlika sig med. Vi alla har en utmätt tid.
Citera
2017-07-22, 12:02
  #4
Avstängd
fedupwithjewsas avatar
Hur bearbetar man sin sorg?

Hur kommer man vidare, när nån man älskar över allt på jorden, inte finns längre?
Citera
2017-07-26, 15:26
  #5
Medlem
RadikalFails avatar
Jag förlorade min mormor för många år sedan.
Vi var alla ledsna, men hon var mycket sjuk så fast vi var ledsna så såg vi det som en slags befrielse.

Du kan ju gå till en kurator om du vill prata av dig ts. För att gå och må skit i två år tyder mer på att du fastnat i sorgen.
Visst kan man vara ledsen länge efter ett dödsfall. Men sorg har sina 5 stadier och ibland kan man fastna på ett och behöva hjälp att komma vidare.

Hoppas att det löser sig och var inte rädd för att be om hjälp.
Citera
2017-07-28, 11:10
  #6
Medlem
Couplets avatar
Börja med att boka en samtalskontakt på din nya ort. Du verkar ha fastnat i någon slags separationsångest-fas med katastroftänk, som det kan vara skönt för dig att ta dig igenom.

Har du några fritidsintressen du kan ta upp och därigenom träffa nytt folk?
Citera
2017-07-29, 15:45
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imsdalsflaskan
Hej alla FB:are

Jag har mist alla mina mor- och farföräldrar och känner mer och mer av vad jag kände när den sista, morfar gick bort och fick se hur ledsen och upprörd min mamma var, hur fan ska jag orka gå igenom det med min mamma?

Miste min mormor för två år sedan i januari och morfar för ett år sedan på julafton förra året, mormor och jag hade en mindre bra relation, men trots de sörjde jag henne. Men morfar var en helt annan historia, jag sörjer fortfarande, på julafton förra året var vi hos min sambos morföräldrar och firade med hela hans släkt, jag bara bröt ihop, en sådan speciell dag och jag kunde inte vara glad eller ha kul..

Min sambo har alla sina mor- och farföräldrar kvar i livet och umgås ofta med dem, men han klarar inte av att prata med mig när jag tar upp att jag mår dåligt och saknar min morfar för han vet inte vad han ska säga. Jag kan ligga sömnlös om nätterna och bara gråta för mitt hjärta värker så jävla mycket.

Tidigare vart och pratat med psykolog, men slutade när jag flyttade ihop med min fästman och flyttade 80 mil. Jag känner ingen där jag bor, vet inte hur jag ska träffa nya vänner, allt känns bara så skit, någon som känner igen sig?

Blir det för mycket så tycker jag du ska ta kontakt med psykiatrin.

I övrigt kan jag bara säga att du har mina djupaste sympatier.
Citera
2020-04-30, 18:04
  #8
Medlem
HuldumeyStones avatar
Jag antar att det är viktigt att omge sig med människor som förstår att man är ledsen om någon dör oavsett vem i omgivningen som dött. Att ge fingret till folk som sörjer kan nog vara det bästa sättet att förstöra. Hur skulle man kunna respektera någon som trampar på en människas sorg? Det är så elakt, de döda kommer ju ändå inte tillbaka.
Citera
2020-05-07, 08:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av imsdalsflaskan
Hej alla FB:are

Jag har mist alla mina mor- och farföräldrar och känner mer och mer av vad jag kände när den sista, morfar gick bort och fick se hur ledsen och upprörd min mamma var, hur fan ska jag orka gå igenom det med min mamma?

Miste min mormor för två år sedan i januari och morfar för ett år sedan på julafton förra året, mormor och jag hade en mindre bra relation, men trots de sörjde jag henne. Men morfar var en helt annan historia, jag sörjer fortfarande, på julafton förra året var vi hos min sambos morföräldrar och firade med hela hans släkt, jag bara bröt ihop, en sådan speciell dag och jag kunde inte vara glad eller ha kul..

Min sambo har alla sina mor- och farföräldrar kvar i livet och umgås ofta med dem, men han klarar inte av att prata med mig när jag tar upp att jag mår dåligt och saknar min morfar för han vet inte vad han ska säga. Jag kan ligga sömnlös om nätterna och bara gråta för mitt hjärta värker så jävla mycket.

Tidigare vart och pratat med psykolog, men slutade när jag flyttade ihop med min fästman och flyttade 80 mil. Jag känner ingen där jag bor, vet inte hur jag ska träffa nya vänner, allt känns bara så skit, någon som känner igen sig?
Lider med dig. Har du föräldrar eller syskon?
Det har inte gått så lång tid ännu. Du behöver sörja mer. Kanske gå och prata med någon är ju ett alternativt. Även om dom inte kommer tillbaka så får du prata av dig, stöd&hjälp.
Har du arbete? Några intressen? Tänker om du tycker om och träna, så finns det kanske olika pass du kan gå på och lära känna någon där tex. Utforska vad för aktiviteter dom har på orten? Ideella föreningar?
Tänker på dig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback