Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-08, 16:06
  #25
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Om inte jag har helt fel så stänger den sig själv om bilen börjar rulla som en säkerhetsåtgärd.
Fast rent tekniskt sett kan man ju tycka att om luckan är öppen skall bilen inte gå att köra över huvud taget.

EDIT: Eller aa, om luckan är öppen skall bilen inte gå att köra snabbare än 5 km/t.

Du har fel! Liften går inte igen! Bilen går att köra oberoende om liften är nere!
2017-04-08, 16:14
  #26
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassan13371
Om han levererade varor och var mitt i uppackningen, varför är bakluckan i princip stängd på alla bilder på lastbilen?

Jag reagerade också på det. Det är ngt underligt faktiskt!
2017-04-08, 17:08
  #27
Medlem
barkenarots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Först och främst, det står väl i lagen att du är skyldig att se till att obehöriga inte kan bruka ditt fordon?

Trafikförordningen 3 kap, 50§, 2st:

``Föraren av ett motordrivet fordon skall även vidta lämpliga åtgärder för att förhindra att fordonet obehörigen brukas av någon annan.''

Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Ett fordon, speciellt en lastbil, är ett dödligt vapen och har alltid varit det.

Öh .. nej. En lastbil är inte avsedd att brukas i strid. Därmed är den inte ett vapen. Vi kan tyvärr inte konsultera SAOB för definitioner av ordet vapen eftersom den ordboken bara sträcker sig t o m bokstaven T i alfabetet, men vi kan jämföra med Webster's definitioner på engelska:

Citat:
1. An instrument of offensive or defensive combat. ... nix
2. Fig.: The means or instrument with which one contends against another. ... nix
3. Bot.: A thorn, prickle, or sting with which many plants are furnished. ... nix

Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
I vilket fall som helst har jag länge förespråkat att fordon skall behandlas med samma respekt som vapen. Dvs, att lämna ett fordon så att det kan med enkelhet manövereras av obehörig är som att lämna en skarpladdad pistol på marken.

Kan du vara snäll och sluta argumentera för det? Det är olämpligt av minst fyra skäl:

1. En liknelse mellan fordon och vapen ger de personer som själva inte har arbetat inom transportbranschen en felaktig syn på branschen och dess personal. Transporter är konstruktiva och bidrar till att hus kan byggas, att livsmedel kan odlas och levereras och att människor kan resa till vänner, till skolan och till jobbet. Vapen är destruktiva.

2. Det är sällan någon har anledning att dumpa pistoler på marken men om man har 20 stopp med en lastbil en dag och således måste hoppa ut ca 70 gånger vore det rejält betungande att låsa hytten varje gång.

3. Pistoler kan användas till mord men det är ganska slumpmässigt vem som kan dödas med lastbil. Därför är det ointressant för de flesta att sno en lastbil, medan många skulle vara intresserade av en pistol.

4. Man kan gå runt på stan och dölja att man har en pistol, men det är duktigt svårt att glida runt med en dold lastbil i fickan.

Med det sagt tror jag alla i branschen, som det går att nå fram till, redan tar sitt ansvar på stort allvar.
2017-04-08, 17:31
  #28
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkenarot

Med det sagt tror jag alla i branschen, som det går att nå fram till, redan tar sitt ansvar på stort allvar.

Det gör dom! Transport har vart mitt levebröd sedan decennier tillbaka och kan säga direkt att det är mycket svårt sno en lastbil såvida man inte brukar våld emot chauffören, enstaka tillfällen dyker givetvis upp såvida chauffören är "idiot" men normalt sett så är rutinerna idag sådana att chaufförerna inte tillåter att lastbilen kan stjälas ifrån honom.

Vad som hände med terrorbilen i sth vettif-n..
2017-04-08, 19:42
  #29
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuwlk
Idag blev en lastbils förare kapad på sin lastbil i Stockholm i eftermiddag
medan han levererar varor .
Frågan är varför låser man inte dörrarna till hytten medan man lastar av.
Det blir svårare att kapa ett fordon då
sedan är det fruktansvärt det som hänt
Illdåden kommer nog att fortsätta på samma sätt igen tyvärr

När man hamnar i rutinarbete så börjar man tillslut ofta slarva fram tills att det händer något. På mitt jobb har vi personalarm och merparten slarvar även med dessa, då de hittills aldrig använts. Jag har full förståelse för chaffisen, att han kanske bara hade en liten och snabb lastning/avlastning och således struntade i att låsa dörren eller kanske ens slå av motorn. Tycker inte det finns någon anledning att anklaga chauffören i det här läget. Terroristen hade tillverkat en bomb och bestämt sig.
2017-04-08, 22:17
  #30
Medlem
Corrans avatar
Enligt mig är hela diskussionen löjlig....va f-n pratar vi om? Stöldskydd på lastbilar, tror folk seriöst att det är där vi kommer hindra terrorbrott?

Kör lastbil, och ja...inte behöver motorn vara igång för att köra den lilla liften.

Men...det, det finns en rad olika typer av fordon som måste ha motorn igång för att kunna arbeta med lastning/lossning.
Inte kommer terroristen som är beredd att döda en massa människor ge upp bara för att just denna bilen var låst. Bara att ta någon annan.

Och angående stöldskydd. Är det en människa som är beredd att döda andra, varför skulle denne då inte kunna hota sig till nycklar, eller någon annan form av stöldskydd.

Om en vanlig människa är på sin arbetsplats, och helt plötsligt får en pistol tryckt mot huvudet. "Ge mig nycklarna"...ja, vem ska hindra denna då?

Förutom alla andra sätt man kan kommer över en lastbil, hyra...ta anställning eller vad som.

Det finns så väldigt många tunga fordon i landet. Är vi ännu ett terrorbrott ifrån, bara för att en hytt inte är låst?
Detta är inte rätt väg att gå, ej genomförbar.
2017-04-08, 22:31
  #31
Moderator
Tystnads avatar
Angående diskussionen om stänga av och på motorn.

Hur är det med bromsarna då??
Är det inte så att stänger man av motorn faller trycket i systemet och bromsarna låser automatisk.

En bekant till mig körde distributions lastbil, visserligen många år sedan och den var då gammal, rostig och sliten (Scania från sent 1960 tal eller tidigt 1970 vad jag minns) När man åkte med honom som barn minns jag tydligt att han aldrig stängde av bilen på hela dagen inte ens vid raster just för att bromstrycket skull, den var så sliten att trycket försvann direkt och sedan tog det evighet bygga upp trycket när motorn startades.
2017-04-09, 01:54
  #32
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Angående diskussionen om stänga av och på motorn.

Hur är det med bromsarna då??
Är det inte så att stänger man av motorn faller trycket i systemet och bromsarna låser automatisk.

En bekant till mig körde distributions lastbil, visserligen många år sedan och den var då gammal, rostig och sliten (Scania från sent 1960 tal eller tidigt 1970 vad jag minns) När man åkte med honom som barn minns jag tydligt att han aldrig stängde av bilen på hela dagen inte ens vid raster just för att bromstrycket skull, den var så sliten att trycket försvann direkt och sedan tog det evighet bygga upp trycket när motorn startades.

Bromsarna går på tryckluft och det skall inte läcka luft någonstans om man stänger av motorn, inte på många timmar i alla fall. Annars är det ngt som är fel på den och då skall den in på verkstad innan felet blir ännu värre.
2017-04-09, 04:49
  #33
Moderator
Oddballs avatar
Det finns trådar till förbannelse om den här händelsen, ytterligare en är inte vad världen behöver.

Låses.


Oddball
Moderator
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback