Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-07, 20:56
  #1
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!

Finns det något program till Ubuntu (Zorin) som gör att fläkten aldrig börjar surra.

Datorn är i princip alltid sval och har en ssd så...

Länka gärna då jag har svårt att hitta rätt i programbanken.
Citera
2017-04-07, 21:20
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Har inte brytt mig så hemskt över det (har också SSD) och använder den mesta dels till youtube för närvarande... men visst kommer fläkten igång då och har iofs rätt tyst fläkt...

Googlade och tydligen LM sensors och fancontrol skall lösa biffen... (skall nog testa själv faktiskt :-)

http://askubuntu.com/questions/22108...trol-fan-speed
Citera
2017-04-07, 21:34
  #3
Medlem
Bongomans avatar
Hej Flashback. Jag har ett hus med jordfelsbrytare men den har inte löst ut på 10 år. Jag tänkte att det är onödigt att den är där. Kan jag plocka bort den?

Ni menar väl inte allvar med att ta bort den enda försäkringen mot överhettning? Jaja, inte min CPU som fräser bort och dör. Ni gör vad ni vill med era grejor. Är det inte bättre att slå sönder den med en hammare direkt?
Citera
2017-04-07, 21:56
  #4
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Hej Flashback. Jag har ett hus med jordfelsbrytare men den har inte löst ut på 10 år. Jag tänkte att det är onödigt att den är där. Kan jag plocka bort den?

Ni menar väl inte allvar med att ta bort den enda försäkringen mot överhettning? Jaja, inte min CPU som fräser bort och dör. Ni gör vad ni vill med era grejor. Är det inte bättre att slå sönder den med en hammare direkt?

Vet inte hur många år sedan (+15 typ?) som CPU'er har haft en inbyggd temp sensor och automatisk shutdown så det farligaste som kan hända är att datorn stänger av sig... buhu...

Så om du inte sitter med en riktigt gammal 486 eller en Pentium så lär den inte fräsa bort...
Eller tror du att om din 20 kr CPU fläkt går sönder så brinner din 3000 kr CPU upp? nej detta har dom löst för länge sedan...

---edit
Kollade upp EXAKT när detta introducerades... och jag hade rätt (och lite tur :-)
P6 (dvs Pentium Pro) var när detta introducerades... så allt efter Pentium processorn har alltså en automatisk (inbyggd) shutdown om värmen blir för hög... så inget CPU fräs sedan runt 1995...
__________________
Senast redigerad av 4yoonly 2017-04-07 kl. 22:07.
Citera
2017-04-08, 12:57
  #5
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Hej Flashback. Jag har ett hus med jordfelsbrytare men den har inte löst ut på 10 år. Jag tänkte att det är onödigt att den är där. Kan jag plocka bort den?

Ni menar väl inte allvar med att ta bort den enda försäkringen mot överhettning? Jaja, inte min CPU som fräser bort och dör. Ni gör vad ni vill med era grejor. Är det inte bättre att slå sönder den med en hammare direkt?


Jag har en nyare dator nu. Ljudet från den okontrollerade fläkten stör mer än risken för överhettning som för övrigt verkar låg.
Citera
2017-04-08, 12:58
  #6
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Har inte brytt mig så hemskt över det (har också SSD) och använder den mesta dels till youtube för närvarande... men visst kommer fläkten igång då och har iofs rätt tyst fläkt...

Googlade och tydligen LM sensors och fancontrol skall lösa biffen... (skall nog testa själv faktiskt :-)

http://askubuntu.com/questions/22108...trol-fan-speed


Såg också det, men hittar inte fancontrol i programbanken och har såvrt att hitta en download-link när jag surfar också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback