Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-07, 19:48
  #1
Medlem
Mia-Rovys avatar
Med anledning av det tycks vara ett enormt diskussionsämne (till den grad att annat är svårt att diskutera) i tråden om terrordådet i Stockholm så föreslår jag att vi här kan sätta oss och reda ut frågan angående dödssiffrorna.

Många användare har svårt att greppa hur det kan komma sig att olika medier sitter på olika information. Är de kanske inte en enda enhet? Eller är allt bara en enda stor konspiration?

Detta är läget:
• En brittisk tidning har skrivit att det är 5 döda.
• Men än så länge har svenska myndigheter officiellt endast bekräftat 3 döda.
• Och många Svenska medier har därför nämnt att det är 3 bekräftat döda.

Frågeställning:
• Så hur kan detta egentligen komma sig? Hur kan två helt olika enheter säga två olika saker? Det måste väl vara en hemlig konspiration?
• Om det är någon mer som senare kommer att rapporteras död, innebär det då att det är bevis för att allt bara var en enda stor konspiration? (Hur kan t.ex. någon som inte är död ena stunden helt plötsligt vara död andra stunden? )
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-07 kl. 19:53.
Citera
2017-04-07, 20:19
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
På grund av den extremt förvirrande situationen (2(!) uppgifter!) så har man nu gått ut med ett klargörande:
Citat:
En person avliden på sjukhuset efter händelsen. 15 skadade vuxna och barn, och 9 av de skadade är ”allvarligt skadade”, säger chefsläkare Johan Bratt i Ekot.

Det kan vara fler som avlidit, men läkaren hänvisar till polisen när det gäller personer som dog på platsen.

En person har alltså dött, på sjukhuset.

15 skadade, 9 av dem ska vara allvarligt skadade alltså.
Kan vi få detta till en konspiration? Varför gick inte median ut med detta klargörande direkt? Vad försöker den dölja?
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-07 kl. 20:36.
Citera
2017-04-07, 20:37
  #3
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
På grund av den extremt förvirrande situationen (2(!) uppgifter!) så har man nu gått ut med ett klargörande:

Kan vi få detta till en konspiration? Varför gick median ut med detta klargörande direkt? Vad försöker den dölja?

Det är fortfarande oklart hur många som dött förutom den som dog på sjukhus. De diskuterar precis detta på P1. Journalisterna är alltså också förvirrade.

Precis nu sa de att polisen bekräftat fyra döda hittills. Alltså tre på plats och en på sjukhus.
Citera
2017-04-07, 20:43
  #4
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är fortfarande oklart hur många som dött förutom den som dog på sjukhus. De diskuterar precis detta på P1. Journalisterna är alltså också förvirrade.

Precis nu sa de att polisen bekräftat fyra döda hittills. Alltså tre på plats och en på sjukhus.
Alltså i ärlighetens namn så tycker jag inte att det är någonting som är särskilt förvirrande.

De officiella siffrorna säger nu precis vad du säger:
1 död på sjukhus
3 döda på plats, bekräftat av polis

Men det är ingenting konstigt att det uppstår förvirring kring en sån här situation egentligen. Vad jag dock finner intressant är att många genast tolkar en sådan situation som en konspiratorisk "mörkläggning" för att "dölja antalet döda".

Under någon timma var det ju för fan helt omöjligt att diskutera annat eftersom tråden överflödades av anklagelser om att "media mörklägger"

Jag förstår inte hur dessa människor är riktigt funtade när de direkt drar slutsatsen att motstridiga uppgifter kan endast betyda att det pågår en hemlig konspiration.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2017-04-07 kl. 20:46.
Citera
2017-04-07, 20:53
  #5
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Alltså i ärlighetens namn så tycker jag inte att det är någonting som är särskilt förvirrande.

De officiella siffrorna säger nu precis vad du säger:
1 död på sjukhus
3 döda på plats, bekräftat av polis

Men det är ingenting konstigt att det uppstår förvirring kring en sån här situation egentligen. Vad jag dock finner intressant är att många genast tolkar en sådan situation som en konspiratorisk "mörkläggning" för att "dölja antalet döda".

Under någon timma var det ju för fan helt omöjligt att diskutera annat eftersom tråden överflödades av anklagelser om att "media mörklägger"

Jag förstår inte hur dessa människor är riktigt funtade när de direkt drar slutsatsen att motstridiga uppgifter kan endast betyda att det pågår en hemlig konspiration.

Jag håller nog iofs med om att de svenska myndigheterna och politikerna är ovanligt ängsliga när det gäller att uttala sig om våldsbrott. I andra länder hade polisen naturligtvis meddelat direkt hur många som bekräftats döda redan på brottsplatsen (något som polisen själv kan göra i uppenbara fall). Finns ingen anledning att smyga med detta – det göder bara konspirationsteorier.
Citera
2017-04-07, 21:23
  #6
Medlem
Stygian-Vistas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Frågeställning:
• Så hur kan detta egentligen komma sig? Hur kan två helt olika enheter säga två olika saker? Det måste väl vara en hemlig konspiration?

Kanske de brittiska nyheterna körde en google translate och fick för sig att den första rapporten med två döda som sedan ändrades till tre blev totalt fem?

Mina tankar går till de anhöriga och omkomna. Måste vara hemskt för dem att cirkulera i allehanda medier i denna sorgens stund.
Citera
2017-04-08, 01:23
  #7
Avstängd
Ratsogss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Alltså i ärlighetens namn så tycker jag inte att det är någonting som är särskilt förvirrande.

De officiella siffrorna säger nu precis vad du säger:
1 död på sjukhus
3 döda på plats, bekräftat av polis

Men det är ingenting konstigt att det uppstår förvirring kring en sån här situation egentligen. Vad jag dock finner intressant är att många genast tolkar en sådan situation som en konspiratorisk "mörkläggning" för att "dölja antalet döda".

Under någon timma var det ju för fan helt omöjligt att diskutera annat eftersom tråden överflödades av anklagelser om att "media mörklägger"

Jag förstår inte hur dessa människor är riktigt funtade när de direkt drar slutsatsen att motstridiga uppgifter kan endast betyda att det pågår en hemlig konspiration.

Du svarar ju på det själv. 3 döda på plats.

Polisen bekräftade två döda i ungefär 4-5 timmar.
Om dom dolde den tredje, varför skulle dom inte dölja fler?

Att man inte vill maximera händelsens exponering, eftersom att den är negativ för både ledande ideologi och Sverige som nationalstat- borde vara logiskt självklart?

Ett tänkbart scenario är att dom väntade med information på hur många som hade livshotande skador på sjukhuset.
När det visade sig enbart vara en person, så var det bättre att lägga korten på bordet.
Hade det varit 13 personer med livshotande skador, hade det varit viktigt att minimera brottets betydelse. Att pusha rubriker med två döda, gör att intrycket blir mycket mindre i förlängning påverkar det helhetsintrycket av upplevelsen massivt.

Men vad vet jag? Människor som styr i det absoluta toppskicktet brukar sällan vara smarta och välja utstuderade val och vägar?


Vad finns det egentligen för annat scenario? Kan du förklara ett, där det är logiskt och vänta med det tredje offret, som kunde dödsförklaras på plats?
__________________
Senast redigerad av Ratsogs 2017-04-08 kl. 01:31.
Citera
2017-04-08, 06:41
  #8
Avstängd
Ratsogss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratsogs
Du svarar ju på det själv. 3 döda på plats.

Polisen bekräftade två döda i ungefär 4-5 timmar.
Om dom dolde den tredje, varför skulle dom inte dölja fler?

Att man inte vill maximera händelsens exponering, eftersom att den är negativ för både ledande ideologi och Sverige som nationalstat- borde vara logiskt självklart?

Ett tänkbart scenario är att dom väntade med information på hur många som hade livshotande skador på sjukhuset.
När det visade sig enbart vara en person, så var det bättre att lägga korten på bordet.
Hade det varit 13 personer med livshotande skador, hade det varit viktigt att minimera brottets betydelse. Att pusha rubriker med två döda, gör att intrycket blir mycket mindre i förlängning påverkar det helhetsintrycket av upplevelsen massivt.

Men vad vet jag? Människor som styr i det absoluta toppskicktet brukar sällan vara smarta och välja utstuderade val och vägar?


Vad finns det egentligen för annat scenario? Kan du förklara ett, där det är logiskt och vänta med det tredje offret, som kunde dödsförklaras på plats?

Nya inofficiella uppgifter.

Mannen ska ha fastnad under lastbilen och därför inte upptäckts förren mycket senare än dom första två som dog på plats.

Detta kommer från en Moderator som påstår sig ha pratat med en polis på plats.

Alltså stämmer inte min teori. Men inte din heller.
Det fanns _grund_ för att utforska alternativa scenarion, eftersom att rapportering var märklig, vilket du påstår att den inte var.
Men skönt att veta sanningen.

Mvh
Citera
2017-04-08, 10:41
  #9
Medlem
kjellkritisks avatar
Nej det är ingen kosnpiration, det handlar bara om att korrekt information är det som får lida vid sådana händelser och viskningsleken inträffar mellan människor. Människor blir rädda, missbedömner och papegojar, upprepar vad andra sagt, i ett sätt att hantera situationen.

Sedan kan man tycka att medier ska sluta spekulera, redovisa neutralt officiella uttalande från myndigheter, vittnesmål och sluta citera varandra.

Sedan kommer alttid föreningen dumskallarnas riksförbund (sd, afa och andra idioter) att efterationalisera i felslutens förlovade land åt alla korkade håll och kanter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback