Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-21, 15:33
  #25
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av airsalt
Det tar olika lång tid, beroende på sorter etc. Mycket brukar komma upp inom 10-14 dagar, men persilja är mer långsam av sig. Det kan lätt ta en månad innan du börjar se något gro på den fronten. Så ha lite tålamod. Det brukar dock stå på fröpåsarna hur lång tid det tar innan fröerna brukar börja gro.

Om fröna inte börjar gro överhuvudtaget efter ett tag, så kan det bero på olika faktorer. Inte bara jorden, utan att det är dålig grobarhet på dem (kan hända på grund av gamla fröer som nått bäst före-datum, felaktig hantering etc) och andra saker.

Men överlag är det en bra ide att då och då byta ut jorden, och att syssla med jordförbättring, så att växterna ska få mer näring och trivas bättre.

Gick precis ut kollade :-) det har börjat hända saker nu! :-)
Minns ju inte vilka frön jag satte i vilka krukor men misstänker att det är persiljan som börjat gro.

Detta är då alltså från frön som är minst ett år gamla (kanske äldre) och jord från förra året...

Det skall bli spännande och se om det fungerar hyffsat åtminstone.

Hur som helst jag är med på alla era tips/förslag. Man skall ha "nya" frön med ny jord för bästa förutsättningar...
Citera
2017-04-28, 19:41
  #26
Medlem
4yoonlys avatar
Liten update...

I den ena krukan har växer det så det knakar (lade nog ut lite för mycket frön för en sådan "liten" kruka) och dom andra växer det jätte bra också... det är bara 1 kruka som verkar vara lite dålig fjutt på men tror den helt enkelt fått för lite sol...

I en av krukorna verkar även ett "gammalt" frö grott (troligen basilika)... men kan givetvis vara något ogräs också...

Så hittills är det riktigt bra!
Citera
2017-06-10, 11:46
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Liten update...

I den ena krukan har växer det så det knakar (lade nog ut lite för mycket frön för en sådan "liten" kruka) och dom andra växer det jätte bra också... det är bara 1 kruka som verkar vara lite dålig fjutt på men tror den helt enkelt fått för lite sol...

I en av krukorna verkar även ett "gammalt" frö grott (troligen basilika)... men kan givetvis vara något ogräs också...

Så hittills är det riktigt bra!

Och idag när växterna börjar bli växter?

Personligen är jag inte så tjinkig med jorden då allt växer av sig själv i början. Det enda jag brukar lägga vikt vid är sand/ler/mullhalten i jorden då alla växter vill ha olika och detta är viktigt för rotsystemet.
I övrigt så har jag mitt personliga ess i rockärmen och brukar lägga makadam i botten av krukorna samt lite använt grillkol ovanpå. Detta har av erfarenhet gett otroligt bra resultat och det verkar som att makadam (Det som blivit grus/sand) innehåller all typ av näring som växten behöver för just dessa krukor bara exploderar jämfört med övriga. Vill dock poängtera att det är bättre att gödsla för lite än för mycket med konstgödsel. Denna innehåller vanligtvis mycket kväve och de

I år har jag faktiskt testat att odla sockerärtor i ren sand täckt med gräsklipp för att hålla fukten kvar. Än så länge är jag mycket nöjd med resultatet.

Det mesta växer i vad som helst bara det är rätt värme och fukt. Vill man optimera resultaten krävs dock en optimering av förberedelserna.
Citera
2017-06-10, 13:59
  #28
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Och idag när växterna börjar bli växter?

Personligen är jag inte så tjinkig med jorden då allt växer av sig själv i början. Det enda jag brukar lägga vikt vid är sand/ler/mullhalten i jorden då alla växter vill ha olika och detta är viktigt för rotsystemet.
I övrigt så har jag mitt personliga ess i rockärmen och brukar lägga makadam i botten av krukorna samt lite använt grillkol ovanpå. Detta har av erfarenhet gett otroligt bra resultat och det verkar som att makadam (Det som blivit grus/sand) innehåller all typ av näring som växten behöver för just dessa krukor bara exploderar jämfört med övriga. Vill dock poängtera att det är bättre att gödsla för lite än för mycket med konstgödsel. Denna innehåller vanligtvis mycket kväve och de

I år har jag faktiskt testat att odla sockerärtor i ren sand täckt med gräsklipp för att hålla fukten kvar. Än så länge är jag mycket nöjd med resultatet.

Det mesta växer i vad som helst bara det är rätt värme och fukt. Vill man optimera resultaten krävs dock en optimering av förberedelserna.

Jag har faktiskt inte märkt någon som helst skillnad om jag skall vara helt ärlig... det växer så det knakar... men som jag "förutspådde" dök det även upp äldre fröer som inte grodde förra året (lite dill i "salladskrukan" och tvärtom typ).

Det är dock 1 kruka som är lite tam, kan vara felsådd av mig (eller alldeles för sparsamt sådd). Men i övrigt är jag super nöjd. Denna krukan är den som får mest ljus också... kanske dillen vill ha? då krukan under med dill där ljuset är mycket mer begränsat så växer som bara sjutton.
Citera
2017-06-10, 17:06
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Jag har faktiskt inte märkt någon som helst skillnad om jag skall vara helt ärlig... det växer så det knakar... men som jag "förutspådde" dök det även upp äldre fröer som inte grodde förra året (lite dill i "salladskrukan" och tvärtom typ).

Det är dock 1 kruka som är lite tam, kan vara felsådd av mig (eller alldeles för sparsamt sådd). Men i övrigt är jag super nöjd. Denna krukan är den som får mest ljus också... kanske dillen vill ha? då krukan under med dill där ljuset är mycket mer begränsat så växer som bara sjutton.

Ljus är ju alfa och omega. Utan ljus - ingen fotosyntes - ingen växt. Dill gillar sol och värme!

Ljus reglerar sötma och gänglighet
Näring reglerar blad-och fruktmassa
Temperatur reglerar tillväxthastighet och rotverksutveckling
Fuktighet reglerar rotverkets utveckling. Mindre fukt = mer rötter, ingen fukt = ingen planta. Hårfin balans där för optimalt resultat.

Typ
Citera
2017-06-10, 17:17
  #30
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Ljus är ju alfa och omega. Utan ljus - ingen fotosyntes - ingen växt. Dill gillar sol och värme!

Ljus reglerar sötma och gänglighet
Näring reglerar blad-och fruktmassa
Temperatur reglerar tillväxthastighet och rotverksutveckling
Fuktighet reglerar rotverkets utveckling. Mindre fukt = mer rötter, ingen fukt = ingen planta. Hårfin balans där för optimalt resultat.

Typ

Nä visst är det så, ljus måste ju finnas men tycker ändå det är knepigt... krukan som har mindre av det växer det så det knakar men krukan som har betydligt mer är det lite lite fattigt... men men... jag hade även äldre fröpåsar (olika ålder, "märken" osv osv)... och har för mig att jag körde 1 påse (av det jag hade kvar i den) i en kruka och tog nästa på påse i nästa kruka osv... så det kan vara 2 helt olika dillsorter.

Det som jag är mest förbryllad över dock att krukan som växer absolut mest (är den med mindre ljus faktiskt som sagt) odlade jag ALLDELES för mycket i för en sådan liten kruka... men det är inga som helst problem... jag norpar (rätt stora mängder) veckovis...
Så det är nästa grej... i alla fall med dill (även så med basilika tror jag faktiskt)... dra i rejält även i en liten kruka... det fungerar... även med förra årets jord! haha!
Jag är sjukt nöjd faktiskt hur som helst, brukar som sagt byta jord men nu ser jag inte riktigt meningen med det faktiskt... kommer jag byta jord någon gång... kanske till och med nästa år eller året efter... japp... kommer jag byta jord varje år... absolut inte...
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback