Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-17, 22:59
  #14617
Medlem
Grandiosos avatar
Ebbas pappa: Huvudlös asyl- och migrationspolitik bär ansvaret för Ebbas död

Citat:
”Ebbas mördare kom till Sverige på grund av en huvudlös asyl- och migrationspolitik som saknar motstycke i Europa, ja faktiskt i hela världen”, skriver Ebbas pappa Stefan i en debattartikel i Expressen idag. Ytterligare en faktor han pekar ut är dysfunktionella myndigheter som inte ser till att lagar och regler efterlevs samt de traditionella politiska blocken.
Citat:
Akilov fick sitt utvisningsbeslut ett halvår innan han genomförde sitt attentat, ett dåd som ägde rum nästan tre månader efter det att han skulle ha lämnat landet. Men ingen försökte hitta honom, ingen undersökte om han befann sig på sin hemadress. Att Migrationsverket och Polisen inte gjorde sitt jobb och avvisade en person som befann sig här illegalt, resulterade i att min dotter miste sitt liv och att mitt eget liv för alltid är förstört. Liknande förluster har andra anhöriga till de mördade gjort.

https://samnytt.se/ebbas-pappa-huvud...for-ebbas-dod/
Citera
2018-09-29, 18:56
  #14618
Medlem
Snubchurps avatar
Lyssnar på en dokumentär där vittnen beskriver hur de tycker det är så obegripligt hur en människa kan göra såhär. Många kvinnor i dokumentären som tar i från tårna och kallar Akilov för fegis 😆 Sen går de till vallokalen och röstar MP, F! och S. Så funkar svensken.
Citera
2019-01-07, 21:11
  #14619
Avstängd
karlinges avatar
En fågel viskade...

Citat:
Ingen annan intern vill vistas med Akilov, så fort dom andra intagna får chansen så får han ordentligt med stryk. Akilov säger att han ska gå ut på avdelningen och be om förlåtelse för vad han har gjort, han är så trög att han inte förstår att det spelar ingen roll, han kommer ändå få stryk.
Därför förvaras han oftast på isoleringen.
Citera
2019-01-07, 22:44
  #14620
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
En fågel viskade...

En fågel viskade...

Citat:
Citat:
Ingen annan intern vill vistas med Akilov, så fort dom andra intagna får chansen så får han ordentligt med stryk. Akilov säger att han ska gå ut på avdelningen och be om förlåtelse för vad han har gjort, han är så trög att han inte förstår att det spelar ingen roll, han kommer ändå få stryk.
Därför förvaras han oftast på isoleringen.

Ger honom lite nyttigt perspektiv på den närmast överskådliga delen av sitt liv, för han lär ju bli kvar ett tag...
Citera
2019-01-17, 15:45
  #14621
Medlem
Knullkungens avatar
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7134509

Ebbas pappa får höjt skadestånd i hovrätten till 100.000 kronor.
Citera
2019-02-07, 21:24
  #14622
Medlem
Tropicanans avatar
Såg idag lite av dokumentären av terrordådet den 7 april 2017.
Jag blev lite fundersam över vem som hade ställt lastbilen där så att Akilov kunde ta den vilket gjorde att jag googlade lite. Tydligen så var den riktiga föraren till lastbilen inne på ett snabbt jobb och hade lämnat nycklarna kvar i lastbilen varpå Akilov snor den. Det var alltså en ren tillfällighet att Akilov fick tag i en lastbil.
Det är här jag tycker det blir lite märkligt, eftersom att detta var ett planerat dåd från Akilovs sida, hur hade han tänkt att bära sig åt om inte lastbilen stod där?
Hade han tänkt ta en cykel ner för drottningsgatan?
Han hade ju tydligen inte tillgång till något fordon och bar inget vapen?

Sedan funderar jag lite på hur lastbilen kunde varit utrustad med en bomb som skulle detonera och även ta Akilovs liv om inte lastbilen specifikt var placerad där för dådets syfte?
Citera
2019-02-07, 22:48
  #14623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Såg idag lite av dokumentären av terrordådet den 7 april 2017.
Jag blev lite fundersam över vem som hade ställt lastbilen där så att Akilov kunde ta den vilket gjorde att jag googlade lite. Tydligen så var den riktiga föraren till lastbilen inne på ett snabbt jobb och hade lämnat nycklarna kvar i lastbilen varpå Akilov snor den. Det var alltså en ren tillfällighet att Akilov fick tag i en lastbil.
Det är här jag tycker det blir lite märkligt, eftersom att detta var ett planerat dåd från Akilovs sida, hur hade han tänkt att bära sig åt om inte lastbilen stod där?
Hade han tänkt ta en cykel ner för drottningsgatan?
Han hade ju tydligen inte tillgång till något fordon och bar inget vapen?

Sedan funderar jag lite på hur lastbilen kunde varit utrustad med en bomb som skulle detonera och även ta Akilovs liv om inte lastbilen specifikt var placerad där för dådets syfte?

Allvarligt? Hängde du inte med i media alls efter attentatet eller?
Akilov hade ju gått och sökt en lastbil , du vet under en dag i Stockholm är det ganska mycket mat och öl leveranser till resteuranger , han tog ju en lastbil som levererade öl till en resteurang.
Bomben hade han i en väska som han hade med sig.
Citera
2019-02-07, 23:38
  #14624
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Allvarligt? Hängde du inte med i media alls efter attentatet eller?
Akilov hade ju gått och sökt en lastbil , du vet under en dag i Stockholm är det ganska mycket mat och öl leveranser till resteuranger , han tog ju en lastbil som levererade öl till en resteurang.
Bomben hade han i en väska som han hade med sig.

Nej jag läste faktiskt inte så mycket om själva händelsen mer än lite artiklar i aftonbladet, men hur det hela gick till har jag inte hängt med på. Men vad är oddsen att det står en lastbil 50 meter ifrån var han ska börja sin terrorfärd, hade han kollat upp detta i förväg?
Samt hur vanligt är det att man lämnar nycklarna i tändningslåset när man lämnar fordonet?
__________________
Senast redigerad av Tropicanan 2019-02-07 kl. 23:48.
Citera
2019-02-08, 00:33
  #14625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Nej jag läste faktiskt inte så mycket om själva händelsen mer än lite artiklar i aftonbladet, men hur det hela gick till har jag inte hängt med på. Men vad är oddsen att det står en lastbil 50 meter ifrån var han ska börja sin terrorfärd, hade han kollat upp detta i förväg?
Samt hur vanligt är det att man lämnar nycklarna i tändningslåset när man lämnar fordonet?

Nej,men hade inte lastbilen varit där hade han fortsatt tills han hittat en.
Ja det var slarvigt av han lämna nyckeln i, grämer sig nog lite.
Citera
2019-02-28, 18:35
  #14626
Medlem
Alkemis avatar
Ett vittne som var på plats 2017-04-07 berättar:

Citat:
Polisen gjorde ett stort fel samma dag som terrordådet skedde. Polisen skulle utföra en konstruktion med en lika dan lastbil - som vid attentatet. Journalisten N.N. filmade på Klara kyrka - och ser en identisk Lastbil körande vid kyrkan.

Journalisten uppmärksammar att det satt en icke svensk man bakom ratten. Mannen kunde inte köra lastbilen - utan gjorde flera fel. Journalisten ringer polisen och lämnar uppgifter om lastbilen och blir ombedd att köra efter den och de skulle larma ut den direkt. Lastbilen kör upp mot City Terminalen och vänder och kommer ut ur korsningen Wasagatan och Kungsgatan svänger mot Olof Palmes gata - och sedan för att parkera på Adolf Fredriks kyrkogata.

Polisen står där med filmkameror och filmar. Det som gör mig förbannad är att under hela min färd bakom lastbilen så körde chauffören upp på trottoarkanterna och nästan på människor som reagera starkt på lastbilen. Jag ringer åter igen och berättar om lastbilschaufförens beteende och folk rädsla. Då säger polisen att bilen är utlarmad.

Polisen ljög hela tiden och utsatte människor för ännu mer skräck och terror - istället för att säga till mig att bilen var tillkallad av polisen för en konstruktion på Adolf Fredriks kyrkogata. De borde ha gått ut med meddelande att detta skulle ske, så att inte mer människor får mer panik över att fler terrorattacker är på gång!


Jag har ersatt vittnets namn med N.N., även om namnet är känt.

Fotografiskt bevis på lastbilen som polisen använde vid konstruktionen finns i denna länken.

https://i.imgur.com/kGap1Yv.jpg
Citera
2019-03-26, 17:09
  #14627
Medlem
Knullkungens avatar
Nu har han gömt en is-flagga i fängelsets bönebok.
https://www.expressen.se/nyheter/bro...lsets-bonebok/
Citera
2019-03-26, 23:42
  #14628
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
Nu har han gömt en is-flagga i fängelsets bönebok.
https://www.expressen.se/nyheter/bro...lsets-bonebok/
På text-tv stod det att han fått en varning.
I mina öron låter det ganska fånigt.

Men vad innebär det att få varning som livstidsdömd ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback