Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-31, 21:58
  #13
Medlem
RetroLovers avatar
Är själv bara dryga 1,61 m, så en kille i den längden skulle fan bara vara mysigt!
Citera
2017-06-06, 13:31
  #14
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Inga problem, ingen nackdel annan än möjligen någon enstaka gång (av obetänksamma medmänniskor) alltför högt placerade hissknappar och anslag.

Små får ofta Ligga mer.

Ser vi till politikens värld, så är det ofta små politiker som varit framgångsrikast.

Här hemma, bara som ett litet urval sentida framgångsexempel: Leif Parrotsky, Sigvard Mazarin, Ulf Klistersson, Beatrix Ask och inte minst i dagsläget folkkäre Morgan, i Svetsarns sold.

Respekt!
Citera
2017-06-06, 15:22
  #15
Medlem
fizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av errk
En kort man med attityd är patetisk då det blir pinsamt uppenbart att lillkillen försöker kompensera för sin längd. Attityd är inte samma sak som självförtroende, snarare tvärtom (se genomsnittsblatten)

Den här är alltid rolig att läsa.
Det är dina fördomar om korta än annat, så fort en kortare kille gör något en medel/längre kille gör så kompenserar han. Kom igen hah.
Citera
2017-08-14, 15:06
  #16
Medlem
RZLAs avatar
I de flesta vardagliga och civiliserade situationerna tycks det inte längd spela någon roll hur lång man är. Men när djungelns lag börjar råd, t.ex. om två män hamnar i någon typ av konflikt som riskerar att leda till handbegripligheter, då för oftast korta personer med sig mindre fruktan och respekt. En kille på 165cm får rätt svårt att hävda sig renr fysiskt gentemot någon som är 195.

På dejtingmarknaden är det också fördelaktigt att vara lång. Många tjejer gillar trots allt långa killar och de felsta vill inte ha en kille som är kortare än vad de är.
__________________
Senast redigerad av RZLA 2017-08-14 kl. 15:21.
Citera
2017-08-14, 16:42
  #17
Medlem
ChiliPepperss avatar
Jag upplever att det är svårare att få killar och tjejer på grund av min längd och jag är 165 cm, många kanske tycker jag är "lite gullig" men jag vill ju ha mer än det där "lite gullig" också såklart. Tror att jag hade haft det lite enklare om jag var 170 cm och det känns som en rätt lagom längd ändå. I alla fall mellan 170-180 cm. Men jag tror att man faktiskt får mindre respekt på grund av sin längd. Man räknas liksom inte med på något vis.
__________________
Senast redigerad av ChiliPeppers 2017-08-14 kl. 16:48.
Citera
2017-08-15, 00:51
  #18
Medlem
CXQHs avatar
Jag tror många kvinnor föredrar män som är längre än dem själva. Hur ofta ser man det omvända runt om i samhället förresten?
Citera
2017-08-15, 14:44
  #19
Medlem
Brunbeverns avatar
Man får mycket mindre respekt som lång man skulle jag säga. För när man är lång ska framförallt korta killar försöka trycka ner en och vara större, ungefär som kaxiga småhundar. Folk har en tendens att vilja försöka trycka på individer som de själva ser som har ett övertag. Det bästa sättet att vara förbisedd är att vara genomsnittlig på allt faktiskt.
Citera
2017-08-16, 06:30
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetroLover
Är själv bara dryga 1,61 m, så en kille i den längden skulle fan bara vara mysigt!
Trevligt att du tycker så och skriver öppet om det!

Då kanske korta killar kan känna att de också kan tillföra gott med en kärlek partner
Citera
2017-08-16, 06:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunbevern
Man får mycket mindre respekt som lång man skulle jag säga. För när man är lång ska framförallt korta killar försöka trycka ner en och vara större, ungefär som kaxiga småhundar. Folk har en tendens att vilja försöka trycka på individer som de själva ser som har ett övertag. Det bästa sättet att vara förbisedd är att vara genomsnittlig på allt faktiskt.
Det är väl inte så att alla korta killar förolämpar alla långa killar.

Det är nog inte så många, nej. Jag tror också att dessa korta killar skulle nog också förolämpa andra killar som har samma längd som de. Spelar nog inte så stor roll om det handlar om övertaget, utan de mår säkert bra och känner sig "duktiga" när de gör så. Kanske oavsett vem det är, tror jag i alla fall.

Jag tror det är till och med mer vanligare att attackera någon som har samma längd som en.

Oftast de människor som förolämpar andra som har övertaget, är nog fega och har nog massa andra problem.
Citera
2017-08-17, 10:45
  #22
Medlem
Sqeptisks avatar
Folks reslighet eller brist på sådan spelar knappast någon roll, utom möjligen i en del sportsammanhang typ basket.
För övrigt är längd per definition något man mäter horisontellt. Sverige det enda landet i världen man lägger sig ner när man skall mätas ;-)
Citera
2017-08-17, 14:25
  #23
Medlem
Finns få fördelar att vara lång, det enda jag kan tänka på är om man slåss handgripligen, vilket händer väldigt sällan.

Annars bara nackdelar, större risk för hjärt-kärlsjukdomar, högre energiförbrukning, lättare mål att träffa med vapen och sämre tålighet mot g-krafter. Det är inte en slump att de bästa stridsflygarna och (i viss mån) formel-1 förarna är korta med kompakta kroppar. Tror inte ens att det går att få in allt för långa i en F-16 utan de får nöja sig med att köra ut mat i Hercules till de slutkörda F-16 piloterna som försvarat sitt land emot muslimerna.

Min favorit är Tom Cruise och inte tror jag att han har några problem med brudar eller manlighet så jag har svårt att se korthet som en nackdel.
__________________
Senast redigerad av The-Monolithic 2017-08-17 kl. 14:29.
Citera
2017-08-18, 11:43
  #24
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeLand
Att vara kort, behöver inte nödvändigtvis vara oakttrativ som man. Det finns nog kvinnor som kan välja en man som är lika långa som de själva, det tror jag.

Men utifrån omgivningen, liksom en kort man är en lätt match.

Jag själv är inte kort, men jag tar ifrån det lilla jag sett. Och min upplevelse är att man inte respekterar lika starkt mot en kort man, som en man som är normal lång. Och det är ju oerhört tragiskt.

Jag har två frågor, varför är det såhär.

Och jag upplever att detta fenomen sker bara i Sverige, eller gör man såhär i andra länder också?

En kort man i detta fallet, så pratar vi om en man skulle vara ungefär 1.60 cm - 1.65 cm lång.

Jag skulle själv aldrig uppträda föraktfullt eller respektlöst mot en annan man bara för att han är kort. Jag har haft ett par mycket korta kollegor genom åren som bägge var mycket trevliga personer och dessutom högst kompetenta. Det sista jag över huvud taget tänkte på när jag hade med dem att göra var deras längd.

Däremot har jag snarare upplevt motsatsen - att många småväxta män uppträtt påfallande aggressivt utan någon anledning. Jag har alltid associerat detta med att småväxta män ofta har komplex för sin längd - som jag ser det helt i onödan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback