Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-07, 14:34
  #1
Medlem
Vår hissmontör använder en olja som gör att det luktar exakt som katturin runtom. Är det någon som känner till vilken sorts olja han använder? Hur kan den lukta som just katturin, som av fertil hankatt?
Citera
2017-04-07, 15:50
  #2
Medlem
Jag har ingen aning om vad man använder för olja till hissar, men den huvudsakliga luktande komponenten i kattpiss är 3-merkapto-3-metylbutan-1-ol. Gissningsvis ingår denna eller någon liknande merkaptoförening i oljan, antingen med avsikt eller som förorening.
Citera
2017-04-07, 22:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag har ingen aning om vad man använder för olja till hissar, men den huvudsakliga luktande komponenten i kattpiss är 3-merkapto-3-metylbutan-1-ol. Gissningsvis ingår denna eller någon liknande merkaptoförening i oljan, antingen med avsikt eller som förorening.

Ok! Tack, det var intressant information! Jag ska använda det och skryta med min kunskap inför mina tjejkompisar!
Citera
2017-04-07, 23:48
  #4
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Ok! Tack, det var intressant information! Jag ska använda det och skryta med min kunskap inför mina tjejkompisar!
De blir säkert mycket imponerade

Men är du säker på att det är någon olja som luktar, det är inte helt enkelt någon som har pissat i hissen? Jag har aldrig hört talas om någon olja som luktar så och då har jag ändå mekat en hel del. Matolja kan härskna och lukta lite illa med tiden men mineralolja som i princip all smörjolja är baserad på härsknar inte.

Googling på "oil smells like cat urine" ger inte en vettig träff i hela jäkla världen. Någon föreslog att det kunde vara en hjärntumör som orsakar lukthallucinationer men det får vi väl hoppas inte är fallet.
Citera
2017-04-08, 01:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De blir säkert mycket imponerade

Men är du säker på att det är någon olja som luktar, det är inte helt enkelt någon som har pissat i hissen? Jag har aldrig hört talas om någon olja som luktar så och då har jag ändå mekat en hel del. Matolja kan härskna och lukta lite illa med tiden men mineralolja som i princip all smörjolja är baserad på härsknar inte.

Googling på "oil smells like cat urine" ger inte en vettig träff i hela jäkla världen. Någon föreslog att det kunde vara en hjärntumör som orsakar lukthallucinationer men det får vi väl hoppas inte är fallet.

Ja, nä jag lever än och har hälsan så någon hjärntumör har jag inte haha!

Det är skumt med oljan som luktar kattpiss. Eftersom jag har katt så blev jag superstressad när jag kände lukten av katturin i hissen och utanför, för jag var rädd att nån sur granne skulle skylla på mig och mina katter. Men jag är proffs på just sånt och mina katter kissar bara i sina lådor, aldrig utanför. Jag pratade med vaktmästaren och denna doft uppkom alltid när vi haft service på hissen, och vaktmästaren sa att det var oljan hisskillen använde som luktade så illa. Sen dess har jag alltid känt lukten när hisskillen varit här. Nu var det ett par år sedan sist. Och vaktmästaren, ja han dog faktiskt av en tumör i huvet. Ja eller den upptäcktes efter att han trillat i fyllan och slagit i huvet på en pall.

Vi har haft vuxna som kissat i hissen men vi har inga lösa katter i trapphuset, så det kan inte vara katter.
Citera
2017-04-10, 16:20
  #6
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Vi har haft vuxna som kissat i hissen men vi har inga lösa katter i trapphuset, så det kan inte vara katter.
Hur vet du det? Min stackars katt smet ut i trappen utan att jag märkte det, efter ca 40 min började jag sakna honom o tog en kik i trapphuset, då låg den stackaren under ett element. Men han hade inte kissat.

EDIT: Tömde nyss kattlådan, o tänkte på denna tråd. Kattpiss luktar ganska mycket ammoniak.
__________________
Senast redigerad av Mulla Krekar 2017-04-10 kl. 17:10.
Citera
2017-04-10, 21:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hur vet du det? Min stackars katt smet ut i trappen utan att jag märkte det, efter ca 40 min började jag sakna honom o tog en kik i trapphuset, då låg den stackaren under ett element. Men han hade inte kissat.

EDIT: Tömde nyss kattlådan, o tänkte på denna tråd. Kattpiss luktar ganska mycket ammoniak.

Jag har varit ensam om att ha katt i vårt hus. Vi är så få lägenheter att vi känner varandra. Mina skyggisar är inga smitisar, de är rädda för att gå nära dörren när den är öppen. Annars är ju det första frågan i det här mysteriet.
Citera
2017-04-10, 22:23
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelynne
Jag har varit ensam om att ha katt i vårt hus. Vi är så få lägenheter att vi känner varandra. Mina skyggisar är inga smitisar, de är rädda för att gå nära dörren när den är öppen. Annars är ju det första frågan i det här mysteriet.
Hisservicekillen kanske har med sig sin katt på jobbet så den kissar i hissar?

Alltså, det låter så jäkla konstigt att det skulle vara någon olja som luktar så. Dels vet jag ingen olja som luktar kattkiss (tvåtaktsolja luktar ammoniak men den har ju inte i en hiss att göra) och dels är det ju inget att smörja inne i hisskorgen.

Kan det inte vara något rengöringsmedel som hisskillen använder istället? Det brukar ofta finnas spegel på väggen i hissar, tvättar han den med fönsterputs kanske? Det kan ju innehålla lite ammoniak.

Förvisso skulle jag inte säga att fönsterputs luktar kattpiss direkt men lite liknande kan det vara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback