• 1
  • 2
2017-04-07, 12:27
Medlem
Behöver en bil som klarar lite av varje..pendling 5 mil om dagen till/från jobbet, turer runt om i Götaland, som fungerar fint att köra ner till Alperna/Dolomiterna i Österrike/Italien med samt som behärskar lite sämre grus- och skogsvägar bra (även vintertid).

Fyrhjulsdrift och god säkerhet är ett måste..och jag ser gärna att bilen går hyfsat tyst och överlag håller god kvalitet. Är Subaru Outbacken den "perfekta" bilen för mig eller finns det andra alternativ i ungefär samma prisklass eller billigare som bör kollas upp?

Vad gäller Outbacken..bensinare eller diesel? Hoppas kunna ta en provtur med Subarun under nästa vecka.
Citera
2017-04-07, 12:34
Medlem
Snusovics avatar
Outback är en trevlig bil. Se bara till att skaffa bensinare och automat, Subaru äter kopplingar på löpande band på manuella och dieslarna är inte lika skottsäkra som bensinarna. Min gamla Forester gick som en klocka till ungefär 43-44k mil vilket jag måste anse som fullt godkänt.
Citera
2017-04-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Behöver en bil som klarar lite av varje..pendling 5 mil om dagen till/från jobbet, turer runt om i Götaland, som fungerar fint att köra ner till Alperna/Dolomiterna i Österrike/Italien med samt som behärskar lite sämre grus- och skogsvägar bra (även vintertid).

Fyrhjulsdrift och god säkerhet är ett måste..och jag ser gärna att bilen går hyfsat tyst och överlag håller god kvalitet. Är Subaru Outbacken den "perfekta" bilen för mig eller finns det andra alternativ i ungefär samma prisklass eller billigare som bör kollas upp?

Vad gäller Outbacken..bensinare eller diesel? Hoppas kunna ta en provtur med Subarun under nästa vecka.

Budget? För ca 20-50k är Outback en utmärkt bil enligt mig. Stark, stabil, rymlig, bra markfrigång osv.. Och med rimliga driftkostnader. Jag köpte en -01'a 3.0L för 25k som vinterbil och är helnöjd med den. En diesel är ju billigare att tanka men kostar väldigt mycket mer att köpa förstås. Men har du obegränsat med pengar så kanske en Audi Q5, Volvo XC60 eller liknande har högre "status" ifall du bryr dig om sånt.
Citera
2017-04-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusovic
Outback är en trevlig bil. Se bara till att skaffa bensinare och automat, Subaru äter kopplingar på löpande band på manuella och dieslarna är inte lika skottsäkra som bensinarna. Min gamla Forester gick som en klocka till ungefär 43-44k mil vilket jag måste anse som fullt godkänt.

Automatare kör jag i jobbet och är något som jag lärt mig uppskatta att använda..så det väljer jag gärna i min kommande bil.

På dem nya Outback så finns det heller inget annat att välja på än just automatare. Nu har jag inte provkört Subarun ännu, men är det något jag har haft lite funderingar över så är det hur Subarus steglösa automatväxlade låda känns i praktiken. Den fick väl inte så god kritik förut, men Subaru har väl försökt anpassa sig till vad den europeiska massan tycker och konstruerat någon specialvariant vad jag förstod..typ i låga hastigheter uppför sig automataren på ett visst sätt medan i högre hastigheter uppför den sig på ett annat sätt. "Bensinare" är noterat! :-)
Citera
2017-04-07, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Budget? För ca 20-50k är Outback en utmärkt bil enligt mig. Stark, stabil, rymlig, bra markfrigång osv.. Och med rimliga driftkostnader. Jag köpte en -01'a 3.0L för 25k som vinterbil och är helnöjd med den. En diesel är ju billigare att tanka men kostar väldigt mycket mer att köpa förstås. Men har du obegränsat med pengar så kanske en Audi Q5, Volvo XC60 eller liknande har högre "status" ifall du bryr dig om sånt.

Nej, jag bryr mig inte ett dugg om status..men Audi Q5 har jag haft som ett alternativ själv också. Kanske mest för att jag är lite mer storvuxen så det är många bilar som går bort bara för att jag tycker förarsätet eller förarplatsen känns för trång. Glömde nämna detta i ursprungsinlägget. Outbacken var förträffligt rymlig när jag provsatt i den..och var mycket lätt att hoppa in i och stiga ur. Som att kliva av en stol!
Citera
2017-04-07, 17:36
Medlem
Snusovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Automatare kör jag i jobbet och är något som jag lärt mig uppskatta att använda..så det väljer jag gärna i min kommande bil.

På dem nya Outback så finns det heller inget annat att välja på än just automatare. Nu har jag inte provkört Subarun ännu, men är det något jag har haft lite funderingar över så är det hur Subarus steglösa automatväxlade låda känns i praktiken. Den fick väl inte så god kritik förut, men Subaru har väl försökt anpassa sig till vad den europeiska massan tycker och konstruerat någon specialvariant vad jag förstod..typ i låga hastigheter uppför sig automataren på ett visst sätt medan i högre hastigheter uppför den sig på ett annat sätt. "Bensinare" är noterat! :-)

Oj, så dom har lärt sig att bara sälja lådor dom behärskar? Det är ju goda nyheter! Ja, cvt är ju ingen hit, åtminstone inte jämfört med de gamla autolådorna, men den funkar och det är det som räknas.
Anledningen till att jag skrev bensinare är att Subaru haft problem med topparna på modeller med högre tryck (dvs dieslar, 3-litaren och i viss mån 2,5XT), regeln är att less is more. 1,6 och 2,0 är arbetsjärn, 2,5 som sitter i Outbacken är också innanför. Kolla runt på nätet så ser du två läger; folk som älskar Subaru, och de som hatar Subaru. De sista kännetecknas av att dom köpt före dom frågat om styrkor och svagheter.
Jag är säker på att du blir knallnöjd!
Citera
2017-04-07, 19:31
Medlem
Efter att ha ägt (och äger) Outback, både bensin och diesel så skulle jag vilja säga:

bensin (jag hade en 2.5, 177 hkr): törstig som bara den jämfört med "normen av idag", men väldigt pigg och körglad. Kopplingen har kort dragläge och hittar du inte det kommer det lukta bränd torrkoppling hela vägen tills den slits ut. Ferrita har sålt väldigt många halvsystem, för delningen och ljuddämparna är rostbenägna. I övrigt är den skottsäker och jag kan varmt rekommendera den.

diesel: en dröm att pendla och köra långt med i kombination med cvt-lådan och den riktigt bra adaptiva farthållaren. Lägg i D och glöm resten. Lådan är otroligt smidig även med tung last och släp. I början känns det konstigt med den turbinliknande gången utan växlingar, men man vänjer sig väldigt snabbt. Min drar ärliga 0.62 (tankad volym/körsträcka, mätaren säger 0.58 i snitt) på motorväg+köer+stad med dubbdäck. Jag har bara kört några tusen mil med min så det är för tidigt för mig att säga något om lådans livslängd, men de två gånger den har blivit servad har varit utan anmärkning.
Citera
2017-04-08, 22:42
Medlem
nittontrettons avatar
XC70. Bättre långfärdsbil
Citera
2017-04-09, 20:23
Medlem
Inte för att jag förstår varför du måste ha fyrhjulsdrift med tanke på dina körvanor..

Men jag slår också ett slag för xc70 om du kollar på äldre bilar. Är det nya som gäller så är ju såklart v90 cross county du ska kolla på.
Citera
2017-04-09, 20:36
Medlem
Outback 2011 och uppåt. Kör en sen -11 manuell.

+ rymlig
+ bästa awd (man 50/50) (aut 40/60)
+ snål medtanke på storlek/awd.

- plastig
- kopplingen känslig/hugger
- lite andra små saker som kan störa, men överlag problemfri.

Kommer skaffa en aut bensin när det blir mindre sträckor att åka.

Senaste modellen är bra mycket roligare invändigt. Automaten är också den väldigt bra.
Citera
2017-04-10, 11:23
Medlem
Outback är en trevlig bil... Speciellt de senare årsmodellerna då de inte är i närheten lika plastiga som tidigare och komforten är riktigt bra. Du kan inte jämföra komforten med en Volvo, BMW, Audi och Mercedes, men då är det inte samma prisklass heller!
Skall man dock ha bra fyrhjulsdrift, bensinmotor och driftssäkerhet så finns inte många andra alternativ på marknaden än Subaru! Vill man ha lite mer krut så är Forester XT riktigt trevlig!

Ang CVT-lådan så är det kanske inte det bästa man kan tänka sig, men den funkar. Jag hade helst sett att de gav f-n i att simulera växellägen och koncentrerade sig på lådans fördelar istället!
Citera
2017-04-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Outback är en trevlig bil... Speciellt de senare årsmodellerna då de inte är i närheten lika plastiga som tidigare och komforten är riktigt bra. Du kan inte jämföra komforten med en Volvo, BMW, Audi och Mercedes, men då är det inte samma prisklass heller!
Skall man dock ha bra fyrhjulsdrift, bensinmotor och driftssäkerhet så finns inte många andra alternativ på marknaden än Subaru! Vill man ha lite mer krut så är Forester XT riktigt trevlig!

Ang CVT-lådan så är det kanske inte det bästa man kan tänka sig, men den funkar. Jag hade helst sett att de gav f-n i att simulera växellägen och koncentrerade sig på lådans fördelar istället!
Du ska trycka rätt hårt på gaspedalen för att den ska börja simulera växellägen, tycker jag nog. Vid normal körning (vad nu det är för var och en...) sker det i princip aldrig, i alla fall inte med dieselmotorn. Det ska i så fall vara vid en snabb omkörning eller en kort motorvägspåfart med gasen nära botten. Jag brukar vara iväg rätt snabbt vid rödljusen och då gör den det inte.

Vad det gäller komforten finns det en stor vattendelare, nämligen om man köper den med elektriskt manövrerad stol på både platserna fram eller inte. Om man väljer manuell stol på passagerarplatsen får man hoppas att passageraren gillar något av de fasta lägena. De få gånger som jag inte kör min så känns det antingen som om jag måste sitta helt upprätt eller halvligga. I övrigt är komforten helt till fylles om man gillar lite hårdare stolar, vilket jag gör. Ganska tyst, allt sitter där det ska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in