Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-07, 08:10
  #1
Medlem
sandblovs avatar
Jag vill huvudsakligen använda datorn för videoredigering. Jag filmar mycket med min nya GoPro HERO 5, oftast i 1080p (kan dock filma i upp till 4k). Min laptop jag har idag klarar inte riktigt att spela upp dessa klipp utan hack.

Kollat runt lite men finns ju hur mycket som helst att välja på. Jag har en skärm från 2007 med upplösning 1080p, funderar på om jag även behöver ny skärm?

Väldigt tacksam för tips/input! Gärna länkar

Om ni svarar, använd gärna inte för mycket fackspråk, jag har ganska dålig koll på sånt här.
Citera
2017-04-07, 11:52
  #2
Medlem
KaptainKushs avatar
Har du någon budget? Stationär eller Laptop?
Citera
2017-04-07, 12:00
  #3
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptainKush
Har du någon budget? Stationär eller Laptop?

Stationär. Ingen direkt budget tyvärr, beror helt på vad jag tycker känns mest värt. Men mellan 5 000 - 15 000 kr för att ange något
Citera
2017-04-07, 14:37
  #4
Medlem
kroxies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Jag vill huvudsakligen använda datorn för videoredigering. Jag filmar mycket med min nya GoPro HERO 5, oftast i 1080p (kan dock filma i upp till 4k). Min laptop jag har idag klarar inte riktigt att spela upp dessa klipp utan hack.

Kollat runt lite men finns ju hur mycket som helst att välja på. Jag har en skärm från 2007 med upplösning 1080p, funderar på om jag även behöver ny skärm?

Väldigt tacksam för tips/input! Gärna länkar

Om ni svarar, använd gärna inte för mycket fackspråk, jag har ganska dålig koll på sånt här.

Är det bara PC du är ute efter, eller skulle du också kunna tänka dig Mac?
Citera
2017-04-07, 15:09
  #5
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroxie
Är det bara PC du är ute efter, eller skulle du också kunna tänka dig Mac?
Jag kan absolut tänka mig Mac också! Så länge inte denna tråden ballar ur och blir ett "Mac vs PC"-krig
Citera
2017-04-07, 15:18
  #6
Medlem
kroxies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Jag kan absolut tänka mig Mac också! Så länge inte denna tråden ballar ur och blir ett "Mac vs PC"-krig

Haha, dit tänker inte ta det! Däremot såg jag din budget nu, vilket kanske inte täcker det jag har in mind.

Personligen föredrar jag Mac över PC. Enda gången jag egentligen föredrar PC är vid gaming, vilket inte du avser att använde datorn till. Annars, tycker jag Mac fungerar bättre over all. Lättanvänd, fungerar i stort sett alltid. Aldrig någonsin haft problem med en Mac.

http://www.apple.com/se/shop/buy-mac...A&step=config#

Byt ut processorn till en i7a, så har du en riktigt bra arbetshäst. Bra hårdvara + fantastiskt bra skärm.

Om 27 tum är för stort, kan du byta ner dig till en 21,5 tum med 4k-skärm. Du kan också byta ut processorn till en i7 där.

Dock om du blir sugen på en iMac, kanske du kan hålla dig till nästa update:

https://buyersguide.macrumors.com/#Mac
__________________
Senast redigerad av kroxie 2017-04-07 kl. 15:24.
Citera
2017-04-07, 18:02
  #7
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroxie
Haha, dit tänker inte ta det! Däremot såg jag din budget nu, vilket kanske inte täcker det jag har in mind.

Personligen föredrar jag Mac över PC. Enda gången jag egentligen föredrar PC är vid gaming, vilket inte du avser att använde datorn till. Annars, tycker jag Mac fungerar bättre over all. Lättanvänd, fungerar i stort sett alltid. Aldrig någonsin haft problem med en Mac.

http://www.apple.com/se/shop/buy-mac...A&step=config#

Byt ut processorn till en i7a, så har du en riktigt bra arbetshäst. Bra hårdvara + fantastiskt bra skärm.

Om 27 tum är för stort, kan du byta ner dig till en 21,5 tum med 4k-skärm. Du kan också byta ut processorn till en i7 där.

Dock om du blir sugen på en iMac, kanske du kan hålla dig till nästa update:

https://buyersguide.macrumors.com/#Mac

Jag har faktiskt kollat en del på iMac men då mest på 21,5" eftersom den var lite billigare. Tror du i7 processor är viktigare än fushion drive?

Sedan ligger denna ute väldigt nära där jag bor, men är nog liiiiite väl över min budget.
https://www.blocket.se/goteborg/IMac....htm?ca=15&w=1

Wow grym sida med överblick över release dates, tack!

Börjar nog dock glida över lite mer mot PC nu. Kanske kommer spela spel, man vet aldrig. Men i så fall gärna något under 10 000 kr.

Ett annat alternativ jag funderar på är att sätta in en sån här i min MacBook Pro, en kompis gjorde det i sin och sa att det blev extremt stor skillnad:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2880218
Övriga specs på den (säger inte mig jättemycket):
MacBook Pro (13-inch, Early 2011)
2,3 GHz Intel Core i5
8 GB 1333 MHz DDR3
Intel HD Graphics 3000 512 MB
__________________
Senast redigerad av sandblov 2017-04-07 kl. 18:14.
Citera
2017-04-07, 20:04
  #8
Medlem
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10322772/

Grafikkort får du välja själv efter behov, kika vad programmen du skall använda funkar bäst med, nvidia eller amd om det är någon större skillnad. Använder du Cuda på något vis? Kör förslagsvis 1060 6GB(~3k) genom prisjakt. Ska du spela och vill ha en skärm med adaptive sync? Kör förslagsvis Rx 470/480 4-8gb(~2-3k) genom prisjakt. Ska du spela i högre upplösning än 1080p 60hz så finns mer eller mindre bara gtx 1070 och uppåt i dagsläget, för 1080p 60hz "maxat" funkar korten jag nämnt bra. Ska du inte spela speciellt mycket så kör 1050/460(~1.4k) men det är ganska kass prestanda per krona då.

Processorn jag valt är ett riktigt arbetarmonster och fram tills början av mars kostade den prestandan ~11k i bara processorn. Däremot kanske inte du behöver den processorn utan klarar dig på förslagsvis R5 1600 https://www.inet.se/produkt/5300251/...ghz-19mb#specs som släpps nu 11 april, då har du 6 kärnor 12 trådar för 2500kr.

SSD/HDD vet jag inte vad du kräver men samsung 850 evo är väl standard, finns såklart med olika lagringsmängder.

Ram valde jag mer eller mindre det billigaste 16gb kittet, kanske inte går att klocka till 3000mhz, har inte kikat QVL om det stöds eller ej i den hastigheten så är det nått du suktar över så välj efter moderkortets QVL.

Chassit tyst och schysst från fractal design, finns billigare men själv tycker jag ljudisolerade chassin är oerhört bra.

Vill du ha windows kan du köpa det själv, finns att köpa för 200-300kr på kinguin samt reddit(?) om jag inte missminner mig.

Mac vs PC diskussionen kan jag ge mig in på även fast ni inte vill
Med mac får du i runda slängar en burk med piss som kostar skjortan(sett till hårdvaran), men behöver du MacOS så har du inte mycket att välja på och många är nöjda med det. Behöver du inte MacOS är det bortkastade pengar. Du kan göra en hackintosh men det har jag ingen erfarenhet av personligen.
Citera
2017-04-07, 20:11
  #9
Medlem
Edit: Dubbelpost, flashback är trasigt.
__________________
Senast redigerad av Heffadynga 2017-04-07 kl. 20:16.
Citera
2017-04-07, 22:03
  #10
Medlem
sandblovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heffadynga
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10322772/

Grafikkort får du välja själv efter behov, kika vad programmen du skall använda funkar bäst med, nvidia eller amd om det är någon större skillnad. Använder du Cuda på något vis? Kör förslagsvis 1060 6GB(~3k) genom prisjakt. Ska du spela och vill ha en skärm med adaptive sync? Kör förslagsvis Rx 470/480 4-8gb(~2-3k) genom prisjakt. Ska du spela i högre upplösning än 1080p 60hz så finns mer eller mindre bara gtx 1070 och uppåt i dagsläget, för 1080p 60hz "maxat" funkar korten jag nämnt bra. Ska du inte spela speciellt mycket så kör 1050/460(~1.4k) men det är ganska kass prestanda per krona då.

Processorn jag valt är ett riktigt arbetarmonster och fram tills början av mars kostade den prestandan ~11k i bara processorn. Däremot kanske inte du behöver den processorn utan klarar dig på förslagsvis R5 1600 https://www.inet.se/produkt/5300251/...ghz-19mb#specs som släpps nu 11 april, då har du 6 kärnor 12 trådar för 2500kr.

SSD/HDD vet jag inte vad du kräver men samsung 850 evo är väl standard, finns såklart med olika lagringsmängder.

Ram valde jag mer eller mindre det billigaste 16gb kittet, kanske inte går att klocka till 3000mhz, har inte kikat QVL om det stöds eller ej i den hastigheten så är det nått du suktar över så välj efter moderkortets QVL.

Chassit tyst och schysst från fractal design, finns billigare men själv tycker jag ljudisolerade chassin är oerhört bra.

Vill du ha windows kan du köpa det själv, finns att köpa för 200-300kr på kinguin samt reddit(?) om jag inte missminner mig.

Mac vs PC diskussionen kan jag ge mig in på även fast ni inte vill
Med mac får du i runda slängar en burk med piss som kostar skjortan(sett till hårdvaran), men behöver du MacOS så har du inte mycket att välja på och många är nöjda med det. Behöver du inte MacOS är det bortkastade pengar. Du kan göra en hackintosh men det har jag ingen erfarenhet av personligen.

Grymt! Tack så jättemkt
Fattade inte riktigt allt du skrev men jag litar på att du plockat ihop något bra. Priset känns ganska lagom eller möjligtvis lite högt, speciellt om jag behöver köpa till en skärm? Men just med tanke på att jag inte är så haj på sånt här känner jag mig halvsugen på att försöka bygga ihop det själv, om jag ska vara helt ärlig. Hur mycket sparar jag på det ungefär skulle du säga? Vad kostar ett ungefärligt motsvarande paket ihopbyggt? Väldigt tacksam för länk till något färdigt också!
Citera
2017-04-07, 23:14
  #11
Medlem
Jag kör med MBP Retina 2014 med standard hårdvaror och det funkar prima med att spela, utveckling, redigering och surfa. Spelar enbart dota på medium i grafik inställningar och det flyttar på samtidigt så har man chrome uppe med 20 flikar om inte mer och andra appar på.

Gjorde en bytt från PC till Mac efter att använt PC snart i 20 år.
Citera
2017-04-07, 23:57
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sandblov
Grymt! Tack så jättemkt
Fattade inte riktigt allt du skrev men jag litar på att du plockat ihop något bra. Priset känns ganska lagom eller möjligtvis lite högt, speciellt om jag behöver köpa till en skärm? Men just med tanke på att jag inte är så haj på sånt här känner jag mig halvsugen på att försöka bygga ihop det själv, om jag ska vara helt ärlig. Hur mycket sparar jag på det ungefär skulle du säga? Vad kostar ett ungefärligt motsvarande paket ihopbyggt? Väldigt tacksam för länk till något färdigt också!

Då Ryzen cpu'erna är såpass nya finns det inte många ihopbyggda paket med just Ryzen i, paket med intels 8 kärnor 16 trådars cpu kostar närmare 10k mer med 6900k+x99+kylare. Ryzen 1700 är den lägst klockade cpun i R7 familjen men överklockade presterar alla snarlikt, om det är något du vill göra så bör du köpa en bättre kylare än den som följer med.

Paketet jag länkade har som sagt inget grafikkort så du får lägga på 2-3k där, samt windows licens om du inte har någon så ytterligare 300kr-1200kr beroende var du köper den. Sen släpps det som sagt nya R5 serien från amd den 11 april, där R5 1500x kostar 2200kr och är en 4/8 kärnor/trådar cpu och steget ovanför är R5 1600 som är 6/12 cpu. För videoredigering och andra produktions program är fler kärnor ofta viktigt.

Köper du paketet jag länkade men byter ut R7 1700 till R5 1600, ett grafikkort för 2.2k samt windows för 300kr hamnar du strax över 10k. För videoredigering antar jag att du vill ha en skaplig skärm också, 1080p IPS skärmar går att få tag på för 1500kr men skärmar får du vad du betalar för. IPS skärmar ger bäst färgåtergivning men "lider" av högre responstid så dessa är sämre för FPS shooters osv, spel där snabba reflexer är viktiga. Nu är det ingen enorm skillnad, 4-5ms på IPS skärmar och 1ms på TN skärmar.

~10k för datorn med R5 1600, ~2k för skärm och sen om du behöver tangentbord och mus blir det lite till. Vill du ha mer lagringsplats så kostar 1TB HDD runt 600kr. Tror inte det går att komma undan mycket billigare än det om du vill ha bra prestanda.

Sedan är det stor skillnad från program till program, om det går att använda gpu accelerated rendering kanske det är bättre att lägga mer pengar på gpu'n än cpu'n? Redigerar inget själv så vet inte vad för program som kräver mest av vilken hårdvara. Är nog bäst om du gör research över programmen du tänkt använda för att se vad du behöver, men för just cpu kraft är Ryzen kung i pris/prestanda.
__________________
Senast redigerad av Heffadynga 2017-04-08 kl. 00:01.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback