Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-06, 23:28
  #1
Medlem
Har man verkligen tagit tempen i rymden och vidimerat detta?
Citera
2017-04-06, 23:32
  #2
Medlem
För värme är strålning och det behöver inte finnas atomer (luft atomer i detta fall) för att det ska kunna färdas. Därav finns det temperatur ävenom det är vakuum.

Edit: Felstavning, full.
Citera
2017-04-06, 23:46
  #3
Medlem
För att det saknas medium där värme kan existera, dvs atomer som rör på sig.
Citera
2017-04-07, 01:41
  #4
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Har man verkligen tagit tempen i rymden och vidimerat detta?

Man har tagit tempen och den visade sig vara ungefär -270°C. Närmare bestämt 2.72548±0.00057 K.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmic...ave_background
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2017-04-07 kl. 01:45.
Citera
2017-04-07, 02:46
  #5
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Har man verkligen tagit tempen i rymden och vidimerat detta?
Det är den absoluta nollpunkten i Kelvinskalan. Man har alltså inte mätt, utan det är helt enkelt det resultat man får vid frånvaro av all värme/atomrörelser.

Detta gäller då som sagt endast långt bort ifrån alla stjärnor. Hur långt bort som krävs vet nog ingen definitivt. Men en plats i universum dit ljus inte hunnit nå borde ha den temperaturen garanterat.
Citera
2017-04-07, 03:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren

Men en plats i universum dit ljus inte hunnit nå borde ha den temperaturen garanterat.

Finns det någon plats dit universum inte nått? Med tanke på att the big bang, som jag förstår de expanderade åt alla håll samtidigt, kanske rymd-tid kontiniumet kan färdas snabbare än ljuset eller är det något jag missar?
Citera
2017-04-07, 10:09
  #7
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Då räcker det inte med mössa och vantar. Undrar hur länge man kan leva i den kylan.

Men kyla i luft är mycket behagligare än kyla i vatten, som snabbare leder bort kroppsvärmen.

Tänker då att vakuum måste vara ännu mindre ledande än luft. Leds kroppsvärmen ens bort i vakuum?
Kylan är inte problemet. Om vi utgår ifrån att du befinner dig i ett perfekt vakuum (så är det inte i realiteten, men för enkelhetens skull säger vi så) så finns inget medium som kan föra bort värme från din kropp, däremot kommer exempelvis dina lungor kollapsa och varm vätska kommer pressas ur dem. På så vis kommer viss värme försvinna från din kropp.

Det som kommer döda dig är det låga trycket som kommer orsaka gasbubblor i dina kroppsvätskor och deoxiderering av blodet. Du har troligtvis slocknat inom 15 sekunder och du bör vara död inom cirka 90 sekunder, men, som sagt, inte pga temperaturen.
Citera
2017-04-07, 10:27
  #8
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Då räcker det inte med mössa och vantar. Undrar hur länge man kan leva i den kylan.

Men kyla i luft är mycket behagligare än kyla i vatten, som snabbare leder bort kroppsvärmen.

Tänker då att vakuum måste vara ännu mindre ledande än luft. Leds kroppsvärmen ens bort i vakuum?
Värme kan även avledas genom strålning. T ex planeten jorden strålar ut nästan precis lika mycket som den tar emot från solen. Det som strålar ut ligger i huvudsak den infraröda delen av spektrumet.
Citera
2017-04-07, 10:33
  #9
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Det är den absoluta nollpunkten i Kelvinskalan. Man har alltså inte mätt, utan det är helt enkelt det resultat man får vid frånvaro av all värme/atomrörelser.

Detta gäller då som sagt endast långt bort ifrån alla stjärnor. Hur långt bort som krävs vet nog ingen definitivt. Men en plats i universum dit ljus inte hunnit nå borde ha den temperaturen garanterat.

Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Finns det någon plats dit universum inte nått? Med tanke på att the big bang, som jag förstår de expanderade åt alla håll samtidigt, kanske rymd-tid kontiniumet kan färdas snabbare än ljuset eller är det något jag missar?

Man HAR mätt och det också väldigt väldigt noggrant. Se tidigare länk om den kosmiska bakgrundsstrålningen. Det som är "varmt" (-270°C) är en gas av fotoner (ljus..), som har blivit över sen Big Bang.

Det finns inget tomrum utanför allting, iaf inte enligt Big Bang-teorin och vad som har observerats. Universum antas enligt standardmodellen se likadant ut överallt. Dvs på tillräckligt stora skalor (om man jämför olika områden som har miljontals galaxer) så är universum homogent och isotropt.

Det Big Bang-teorin beskriver är inte en explosion. Det är en expansion.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2017-04-07 kl. 10:39.
Citera
2017-04-08, 03:51
  #10
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Man HAR mätt och det också väldigt väldigt noggrant. Se tidigare länk om den kosmiska bakgrundsstrålningen. Det som är "varmt" (-270°C) är en gas av fotoner (ljus..), som har blivit över sen Big Bang.

Det finns inget tomrum utanför allting, iaf inte enligt Big Bang-teorin och vad som har observerats. Universum antas enligt standardmodellen se likadant ut överallt. Dvs på tillräckligt stora skalor (om man jämför olika områden som har miljontals galaxer) så är universum homogent och isotropt.

Det Big Bang-teorin beskriver är inte en explosion. Det är en expansion.
Ja men att det inte finns något utanför explosionsradien är väl bara en av teorierna. Är ju knappast någon enighet där. Visserligen tror jag inte på big bang, men om man gör det så är det väl logiskt att det finns ett tomrum att expandera in i?

Och jag menar att ingen mätt den kelvinistiska nollpunkten i rymden. Inte att ingen mätt rymden.
Citera
2017-04-08, 09:19
  #11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Ja men att det inte finns något utanför explosionsradien är väl bara en av teorierna. Är ju knappast någon enighet där. Visserligen tror jag inte på big bang, men om man gör det så är det väl logiskt att det finns ett tomrum att expandera in i?

Och jag menar att ingen mätt den kelvinistiska nollpunkten i rymden. Inte att ingen mätt rymden.

Nej, det är inte bara en av teorierna. Det ÄR Big Bang-teorin. Det är möjligt att teorin inte stämmer för delar av universum som vi ännu inte har kunnat observera (eller kanske aldrig kommer kunna observera), men för ALLT vi hittills har observerat, så stämmer teorin väldigt väldigt bra, inkl då inte minst om de extremt noggranna mätningarna av universums temperatur i olika riktningar. LÄS PÅ. Börja t ex med länken jag gav förut.

Du har rätt i att man inte har mätt upp temperaturen 0 K, men det beror ju på att temperaturen inte är det. Den är lite drygt 2.7 K.
Citera
2017-04-08, 09:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Ja men att det inte finns något utanför explosionsradien är väl bara en av teorierna. Är ju knappast någon enighet där. Visserligen tror jag inte på big bang, men om man gör det så är det väl logiskt att det finns ett tomrum att expandera in i?

Och jag menar att ingen mätt den kelvinistiska nollpunkten i rymden. Inte att ingen mätt rymden.
Big Bang var ingen explosion i den form vi normalt tänker oss. Det är därför fel att prata om explosionsradie och ett befintligt rum som denna fortplantar sig i. Om du börjar läsa på om Big Bang, uppmätning av den kosmiska bakgrundsstrålningen och inflationsteorin kommer du snart komma till insikt att det inte handlar om en fråga om tro.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback