Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 22:53
  #1
Medlem
Har vid två tillfällen hamnat i ett skov när jag har gått av mina kurer. Har UC och min tanke här är att samla information från er som har märkt effekt av diverse preparat. Jag har hört från en polare som också har UC att han känner sig bättre och fastare i magen på vissa prepp. Hur är det för er? Kan testosteron ha en positiv inverkan på personer med kroniska tarmsjukdomar även för personer som missbrukar?
Citera
2017-04-07, 20:56
  #2
Medlem
Americuanas avatar
Bump
Citera
2017-04-10, 10:04
  #3
Medlem
Tjena

Jag har haft UC sedan 10år tillbaka och dom enda gångerna jag gått utan skov är när jag kört höga doser kortison eller steroider.

Jag körde blast/cruse i några år och hade inga skov alls. Slutade pga skada och skoven kom tillbaka. Började igen för några månader sedan och har inte haft ont eller skitit blod en enda gång.

Hade en kamera i arslet för inte så längesedan och allt såg mycket bättre ut. Men om det är pga steroiderna kan jag INTE vara säker på. Men jag kör inte med några mediciner utskriva från läkare just nu.

Jag har kört det mesta i inject form och undviker orala så mycket som möjligt.

MVH
Citera
2017-04-11, 16:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CottonsEco
Tjena

Jag har haft UC sedan 10år tillbaka och dom enda gångerna jag gått utan skov är när jag kört höga doser kortison eller steroider.

Jag körde blast/cruse i några år och hade inga skov alls. Slutade pga skada och skoven kom tillbaka. Började igen för några månader sedan och har inte haft ont eller skitit blod en enda gång.

Hade en kamera i arslet för inte så längesedan och allt såg mycket bättre ut. Men om det är pga steroiderna kan jag INTE vara säker på. Men jag kör inte med några mediciner utskriva från läkare just nu.

Jag har kört det mesta i inject form och undviker orala så mycket som möjligt.

MVH
Tack för din delade erfarenhet! Det jag kan minnas några månader efter att jag började kura var att mitt calprotectin låg på c.a 2 000 vid ett provtillfälle. Min läkare frågade lite chockat hur jag mådde och kunde inte riktigt förstå varför jag inte hade blödningar eller ens diarè på sånt högt värde. Mitt calprotectin har sedan 4 år tillbaka legat under 200 och jag har haft minst 250mg test e ew som grund.

Jag har pratat med vissa via pm här på fb som nämnt att dom har blivit fastare på vissa orala, vilket känns orealistiskt. Har hört om två som känt sig fastare på just dbollar (personligen försöker jag också undvika orala så mycket jag kan p.g.a skadeverkningarna från orala)
Citera
2017-04-11, 16:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CottonsEco
Tjena

Jag har haft UC sedan 10år tillbaka och dom enda gångerna jag gått utan skov är när jag kört höga doser kortison eller steroider.

Jag körde blast/cruse i några år och hade inga skov alls. Slutade pga skada och skoven kom tillbaka. Började igen för några månader sedan och har inte haft ont eller skitit blod en enda gång.

Hade en kamera i arslet för inte så längesedan och allt såg mycket bättre ut. Men om det är pga steroiderna kan jag INTE vara säker på. Men jag kör inte med några mediciner utskriva från läkare just nu.

Jag har kört det mesta i inject form och undviker orala så mycket som möjligt.

MVH
Hur allvarliga var dina skov? Kommer skoven fort och med mycket blod? Själv var mitt första skov såpass aggressivt att jag blev inlagd och fick drop.
Mvh
Citera
2017-04-11, 17:29
  #6
Medlem
Medves avatar
Om ni har ofta skov varför inte operera bort den delen som ställer till det mest?
Citera
2017-04-11, 18:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medve
Om ni har ofta skov varför inte operera bort den delen som ställer till det mest?
Jag har en total colit, alltså att hela tjocktarmen är drabbad.
Mvh
Citera
2017-04-11, 21:22
  #8
Medlem
Medves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalparen
Jag har en total colit, alltså att hela tjocktarmen är drabbad.
Mvh

Jag har Morbus Crohn och hade problem i hela tarmen, fast vissa delar mer än andra. Blev opererad 2009 där 20cm av tunn tarmen blev bort tagen, efter det har jag bara tagit mediciner som jag fått utskrivet av läkaren och har inte haft några skov sen operationen.
Citera
2017-05-14, 10:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CottonsEco
Tjena

Jag har haft UC sedan 10år tillbaka och dom enda gångerna jag gått utan skov är när jag kört höga doser kortison eller steroider.

Jag körde blast/cruse i några år och hade inga skov alls. Slutade pga skada och skoven kom tillbaka. Började igen för några månader sedan och har inte haft ont eller skitit blod en enda gång.

Hade en kamera i arslet för inte så längesedan och allt såg mycket bättre ut. Men om det är pga steroiderna kan jag INTE vara säker på. Men jag kör inte med några mediciner utskriva från läkare just nu.

Jag har kört det mesta i inject form och undviker orala så mycket som möjligt.

MVH

Hej!

Hur blev du frisk från skovet? Känns inte riktigt optimalt att börja trycka när man är tvärsjuk och går på högdos kortison samtidigt som man är mindre och svagare än någonsin.
Citera
2019-01-01, 14:24
  #10
Medlem
AAS gör varken till eller från för sjukdomen. Ta bort livsmedel med konserveringsmedlet E330 citronsyra om du vill bli frisk.
Citera
2019-01-01, 18:34
  #11
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Testosterone therapy in men with Crohn's disease improves the clinical course of the disease: data from long-term observational registry study.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/26020563/
Citera
2019-01-03, 11:55
  #12
Medlem
Finns ganska många som har blivit bättre på testo om man googlar jag själv är besvärsfri när testot ligger högt och har nämnt detta fenomen för min läkare, kan ju inte säga att han jublade över det hela men eftersom det saknas vetenskapliga studier så kommer han inte hjälpa till med medicinering.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback