2017-04-06, 21:26
Medlem
-Zex-s avatar
Jag kommer ifrån Norge och har käkat pultost till frukost varje dag under alla år jag bott i Norge. För er som inte vet vad det är så är det kort och gott (oerhört gott t.om. ) en lös ost gjord på syrad skummjölk med smak av kummin.
Och som mycket annat gött finns detta himmelska smörgåspålägg enbart att köpa i Norge vad jag vet. Åker runt i hela landet på jobb men har aldrig, verkligen aldrig hittat pultost i Sverige. Hur kommer det sig att det inte finns här? Jag menar vi släpper ju in allt annat så varför ska pultosten inte få vara här?

Om någon vet ifall det finns en liknande produkt i Sverige får ni gärna tipsa. Blir så oerhört dyrt att åka till Norge hela tiden för att kunna få avnjuta en god smörgås på morgonen..
Citera
2017-04-06, 21:50
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Zex-
Jag kommer ifrån Norge och har käkat pultost till frukost varje dag under alla år jag bott i Norge. För er som inte vet vad det är så är det kort och gott (oerhört gott t.om. ) en lös ost gjord på syrad skummjölk med smak av kummin.
Och som mycket annat gött finns detta himmelska smörgåspålägg enbart att köpa i Norge vad jag vet. Åker runt i hela landet på jobb men har aldrig, verkligen aldrig hittat pultost i Sverige. Hur kommer det sig att det inte finns här? Jag menar vi släpper ju in allt annat så varför ska pultosten inte få vara här?

Om någon vet ifall det finns en liknande produkt i Sverige får ni gärna tipsa. Blir så oerhört dyrt att åka till Norge hela tiden för att kunna få avnjuta en god smörgås på morgonen..

Tror nog att du får flytta tillbaka hem till Norge för att kunna få njuta av denna "delikatess" varje morgon.
Aldrig hört talas om det även om jag rest mycket i Norge.
Citera
2017-04-06, 21:53
Medlem
Briasccas avatar
Är det inte vad vi i Sverige kallar för potkäs?
Citera
2017-04-06, 23:05
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Är det inte vad vi i Sverige kallar för potkäs?
Nej potkäs är väl jävligt gammalt, bönderna tog den gamla hårda osten och rörde ner i sprit och kryddade med kummin. Det är potkäs, pultost är gjord på syrad skummjölk och innehåller ingen sprit
Citera
2017-04-06, 23:07
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tror nog att du får flytta tillbaka hem till Norge för att kunna få njuta av denna "delikatess" varje morgon.
Aldrig hört talas om det även om jag rest mycket i Norge.
Ja det ser inte bättre ut för tillfället faktiskt. Här är det jag menar iallafall: https://www.tine.no/merkevarer/norsk...st-l%C3%B8iten
Finns i varenda livsmedelsbutik i Norge men omöjligt att hitta i Sverige..
Citera
2017-04-07, 02:33
Medlem
Trots att jag är halvnorsk och har tillbringat långa perioder i Norge har jag aldrig hört talas om Pultost. Skulle dock tippa på att det är av samma anledning som man inte hittar Hapå eller Banos i Sverige. Det är äckligt helt enkelt.

Har inte mycket till övers för "det norska köket", men med det sagt saknar jag lomper och lefser här. Någon som stött på det någonstans?
Citera
2017-04-07, 04:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Läst på om detta nu. Intressant, ska vid tillfälle definitivt testas

En fråga av nyfikenhet: Vad tycker du om rörost?
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6rost
Citera
2017-04-07, 08:55
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Nej potkäs är väl jävligt gammalt, bönderna tog den gamla hårda osten och rörde ner i sprit och kryddade med kummin. Det är potkäs, pultost är gjord på syrad skummjölk och innehåller ingen sprit

Tack!
Citera
2017-04-07, 10:37
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Trots att jag är halvnorsk och har tillbringat långa perioder i Norge har jag aldrig hört talas om Pultost. Skulle dock tippa på att det är av samma anledning som man inte hittar Hapå eller Banos i Sverige. Det är äckligt helt enkelt.

Har inte mycket till övers för "det norska köket", men med det sagt saknar jag lomper och lefser här. Någon som stött på det någonstans?

I delar av Dalarna bakas tuttul, kallas även för bitå eller läfsa som påminner mycket om lefse.
Citera
2017-04-07, 14:01
Medlem
-Zex-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läst på om detta nu. Intressant, ska vid tillfälle definitivt testas

En fråga av nyfikenhet: Vad tycker du om rörost?
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6rost
Käkar alltid rörost på påsk, inte lika gött som pultost men definitivt ätbart!
Pultost ska käkas på lomper!

Finns på alla butiker i Norge i stort sett. Så ta en tur mot Norge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in