Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-10-21, 18:23
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2018-Aktiespanaren
Börja med småbolagsaktier på Aktietorget och First North Stockholm. Det gjorde jag. Gick från 80 tusen till 1 miljon på ett och ett halvt år inklusive misstag och missar och revanscher och lärdomar.

Man kan också börja med Trisslotter. Det gjorde jag. Gick från 150 kr till 1 miljon på en och en halv minut inklusive misstag och revanscher och lärdomar.
Citera
2017-10-21, 19:16
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Instruisto
Tack för dina kommentarer, men du borde förstå att denna tråden inte är relevant för dig och andra personer som konsumerar över 3 miljoner om året. Livstidslönen för en lärare är ca 15 miljoner. Så 10 miljoner är en enorm summa för vanliga personer.

OT: Som jag skrev innan, folk har per definition enorma pengabehov om man behöver 2 tredjedelar av en livslön innan man känner sig ekonomiskt fri. Det verkar som om de flesta inte räknar med livslängd i sina kalkyler. Eller finns det någon mening med att ha 10 miljoner på kontot när man dör? Det gör väl inte så mycket om man "bara" har 1 miljon kvar när man dör?

Fast om man ska använda 10M även köpa bostad försvinner stor del, sedan så klart skillnad om man är 20 eller 70. Är man 70 behöver man inte tänka på marknad eller inflation.

Sedan idag är ISK / KF extremt förmånligt, men om ex skulle tas bort och folk tvungna betala 30% kapitalskatt igen påverkar det även läget.

Sedan ser man hur största del befolkning hanterar pengar med ta lån med flera hundra eller ibland flera tusen % effektiv ränta. Så inte så stor risk dom skulle hantera pengar effektivt med bra avkastning.

Visst om man väljer flytta utomlands kan man så klart få mycket högre värde för pengarna emot Sverige.

Kommer så klart räcka för person ska slippa jobba mer, men betyder inte övrig levnadsstandard ökar. Vid fulll fritid krävs även mer pengar för spendera tid med.

Sedan kommer självklart det påverka stort om man är singel eller har förhållande eller även flera barn.
Citera
2017-10-21, 20:10
  #111
Medlem
Vad planerar ni att göra när ni är fria?

Jag har sparat 310 000 kr på 2 år, har hälften i värdepapper, hälften på sparkontot. Ja.. pengarna på sparkontot växer inte av sig själv samtidigt vill jag ej vara all in. Jag jobbar 13 nätter per månad och tjänar 40000 före skatt. Flyttat till göteborg nu och bor hos mina föräldrar som 32 åring då jag ännu ej hittat bostad här. Känns inte så jävla kul.. det bra är ju det ekonomiska. Kan spara ännu mer. Sparar redan 20000 kr / månad men kan öka det till 22-23 nu. Vill gärna ha bostad och bil men bil kostar och bostad... bostadsläget är inte optimalt just nu men risk för ännu lägre priser. Avvaktar hellre då. Men det här med att bli ekonomisk fri... jag älskar mitt jobb och vill jobba med detta i hela mitt liv. Hatar alla ni era jobb? Hade varit kul att bli miljonär mest av en trygghet.

Det är så jävla skönt att inte behöva vara orolig ifall jag skulle bli arbetlös nu och ett år framåt då jag klarar mig rätt bra på dessa pengar jag sparat än så länge. Jag har inte ens massa utgifter som tvingar mig till arbete.

Lycka till alla! Minimera era utgifter och investera era pengar så kommer det gå vägen!
__________________
Senast redigerad av Spark7 2017-10-21 kl. 20:14.
Citera
2017-10-22, 08:38
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Vad planerar ni att göra när ni är fria?

Jag har sparat 310 000 kr på 2 år, har hälften i värdepapper, hälften på sparkontot. Ja.. pengarna på sparkontot växer inte av sig själv samtidigt vill jag ej vara all in. Jag jobbar 13 nätter per månad och tjänar 40000 före skatt. Flyttat till göteborg nu och bor hos mina föräldrar som 32 åring då jag ännu ej hittat bostad här. Känns inte så jävla kul.. det bra är ju det ekonomiska. Kan spara ännu mer. Sparar redan 20000 kr / månad men kan öka det till 22-23 nu. Vill gärna ha bostad och bil men bil kostar och bostad... bostadsläget är inte optimalt just nu men risk för ännu lägre priser. Avvaktar hellre då. Men det här med att bli ekonomisk fri... jag älskar mitt jobb och vill jobba med detta i hela mitt liv. Hatar alla ni era jobb? Hade varit kul att bli miljonär mest av en trygghet.

Det är så jävla skönt att inte behöva vara orolig ifall jag skulle bli arbetlös nu och ett år framåt då jag klarar mig rätt bra på dessa pengar jag sparat än så länge. Jag har inte ens massa utgifter som tvingar mig till arbete.

Lycka till alla! Minimera era utgifter och investera era pengar så kommer det gå vägen!

Jag tror inte alla hatar sitt jobb nödvändigtvis, men att slänga bort hela sitt liv i princip för få ut fika pengar kommer inte göra en fri. Sedan tar staten största delen efteråt.

Så man kommer aldrig bli rik att arbeta och att betala skatt.

Som fri rik har man möjlighet göra det man vill i livet, och slippa göra sådant som är tråkigt. Sådant tjänstefolk hanterar etc.

Man kan vakna när man vill, gå till pool eller stranden när man vill. Resa runt när man vill.
Citera
2017-10-22, 10:34
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Vad planerar ni att göra när ni är fria?

Jag har sparat 310 000 kr på 2 år, har hälften i värdepapper, hälften på sparkontot. Ja.. pengarna på sparkontot växer inte av sig själv samtidigt vill jag ej vara all in. Jag jobbar 13 nätter per månad och tjänar 40000 före skatt. Flyttat till göteborg nu och bor hos mina föräldrar som 32 åring då jag ännu ej hittat bostad här. Känns inte så jävla kul.. det bra är ju det ekonomiska. Kan spara ännu mer. Sparar redan 20000 kr / månad men kan öka det till 22-23 nu. Vill gärna ha bostad och bil men bil kostar och bostad... bostadsläget är inte optimalt just nu men risk för ännu lägre priser. Avvaktar hellre då. Men det här med att bli ekonomisk fri... jag älskar mitt jobb och vill jobba med detta i hela mitt liv. Hatar alla ni era jobb? Hade varit kul att bli miljonär mest av en trygghet.

Det är så jävla skönt att inte behöva vara orolig ifall jag skulle bli arbetlös nu och ett år framåt då jag klarar mig rätt bra på dessa pengar jag sparat än så länge. Jag har inte ens massa utgifter som tvingar mig till arbete.

Lycka till alla! Minimera era utgifter och investera era pengar så kommer det gå vägen!

1. Att du idag jag älskar ditt jobb och idag har ambitionen att jobba med detta i hela mitt liv behöver givetvis inte vara något som håller livet ut. Du skulle kunna tröttna eller att en annan omständighet kommer in som gör det mindre attraktivt? Har du funderat över att dina preferenser kanske förändras med tiden?

2. Har du planer på att ta ut en stor del besparingarna med ränta på sparkontot för att investera för kapitalvinst? Att ha som målsättning med den delen av investerandet att köpa något till ett lågt pris och sälja senare för ett högt pris?

3. Vilka är dina främsta tips för att minimera utgifter i syfte att frigöra överskott för ens investeringar?
Citera
2017-10-22, 10:48
  #114
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Vad planerar ni att göra när ni är fria?

Pyssla mer med mina hobbys.
Citera
2017-10-22, 22:22
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Vad planerar ni att göra när ni är fria?

Jag har sparat 310 000 kr på 2 år, har hälften i värdepapper, hälften på sparkontot. Ja.. pengarna på sparkontot växer inte av sig själv samtidigt vill jag ej vara all in. Jag jobbar 13 nätter per månad och tjänar 40000 före skatt. Flyttat till göteborg nu och bor hos mina föräldrar som 32 åring då jag ännu ej hittat bostad här. Känns inte så jävla kul.. det bra är ju det ekonomiska. Kan spara ännu mer. Sparar redan 20000 kr / månad men kan öka det till 22-23 nu. Vill gärna ha bostad och bil men bil kostar och bostad... bostadsläget är inte optimalt just nu men risk för ännu lägre priser. Avvaktar hellre då. Men det här med att bli ekonomisk fri... jag älskar mitt jobb och vill jobba med detta i hela mitt liv. Hatar alla ni era jobb? Hade varit kul att bli miljonär mest av en trygghet.

Det är så jävla skönt att inte behöva vara orolig ifall jag skulle bli arbetlös nu och ett år framåt då jag klarar mig rätt bra på dessa pengar jag sparat än så länge. Jag har inte ens massa utgifter som tvingar mig till arbete.

Lycka till alla! Minimera era utgifter och investera era pengar så kommer det gå vägen!

Får man fråga vad du jobbar med?
Citera
2017-10-22, 22:51
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2018-Aktiespanaren
Börja med småbolagsaktier på Aktietorget och First North Stockholm. Det gjorde jag. Gick från 80 tusen till 1 miljon på ett och ett halvt år inklusive misstag och missar och revanscher och lärdomar.

Jaså det påstår du?

Hur investerade du då, för att få en avkastning på typ 1000% på ett enda år?

Vi kan väl inte tro annat än att du idag är världens rikaste människa, antagligen 1000 miljarder på kontot...
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback