Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 20:26
  #1
Medlem
Hejsan!
Min farmor fann för ett par veckor sedan sin brors (min gammelmorbrors) minnesbok från fortsättningskriget. Häftet innehåller mest sånger (han hade en mäktig basstämma), men även en sektion med anteckningar för varje dag och en rad andra skriverier och ritningar. Efter att ha lusläst den kom jag dock fram till att han aldrig nämner namnet på sitt förband, och jag vände mig därför till Flashback.
Här är den information jag innehar:
Min gammelmorbror är född 1919 i Solf kommun, strax söder om Vasa i Österbotten. Han arbetade hela livet med jordbruk och fiske. Han förblev ogift och barnlös.
Han slapp delta i vinterkriget, eftersom han var familjens ende son och hans far saknade vänster arm. Dock genomförde han sin värnplikt i Dragsvik, sannolikt sommaren 1940.
12.11.1942 lämnade han Vasa med tåg, och tillsammans med sitt förband anlände han till Karhumäki (rysk stad i Fjärrkarelen, på ryska heter den Medvezjegorsk, ligger vid Onegas norra strand) 16.11 samma år. Han tjänstgjorde inte vid fronten, han hade nämligen skadat sig i foten innan kriget började, som kombination till hans viktiga roll i hemmet. Istället jobbade han som skogsarbetare, grävde löpgravar och hjälpte till vid olika byggarbeten i Karhumäki.
18.3.1943 återvände han och hans förband till Vasa, men enligt dagboken är han ännu i tjänst en vecka senare. Farmor påstår även att han var i Vasa ännu i november, men hennes minne är inte vad det har varit.
De kamrater han nämner i sina anteckningar är alla födda kring sekelskiftet. Kan det röra sig om något avdelt förband? Eller fanns det skilda arbetstrupper?
Är tacksam för alla svar!
Citera
2017-04-07, 01:58
  #2
Medlem
Jag läste lite som hastigast på finska sidor, behärskar det vackra språket

Verkar som att JR56 hade ansvar för frontavsnittet vid Karhumäki under sommaren 1944 när ryssen gjorde sitt storanfall, var det jag hittade lite snabbt. Om det även var JR56 under den tiden som din gammelmorbror var där hittar jag inte så här på rak arm på nattkröken.
Lite osäker om arbetstrupperna var bundna till specifika enheter som t.ex JR56 (Infantriregemete 56) eller om de var "fristående enheter" som tjäntgjorde där behoven fanns så att säga.

Jag kan kolla lite mer om jag kan hitta nåt när jag hinner om du vill?

Jag vill dock varna att jag är inte speciellt snabb eller alltid så bra på att finna det jag söker

Kanske får du bättre svar av någon som har bättre koll
Citera
2017-04-07, 04:24
  #3
Medlem
Han kan ha tillhört truppslaget som hette "Pioneeri" - pionjärerna - dessa sysslade bl a mycket med byggnadsverksamhet av olika slag. Deras symbol var en yxa (åt v) korsad med en korp (åt h), vertikalt över dessa redskap fanns ett svärd med spetsen uppåt - och bakom/under alltsammans precis i krysset av de tre nämnda fanns ett spadblad.
Jag har haft en frontkniv (kallas också bunkerkniv) med denna symbol grafferad (vickgraverad) på baljan, samt daterad 1943 (nu såld tyvärr).

Karhumäki var en betydande transportknut under fortsättningskriget - och ett slags distributionscentral för in- och utkommande soldater, sårade, ersättningsmaskap samt naturligtvis krigsmaterial av alla slag på väg mot den delen av fronten.

Jag har en frontkniv/bunkerkniv som på läderbaljan är märkt "Karhumäki" (på annat ställe 1942), Det är en riktig jätte, själva kniven är ca 29 cm lång, varav bladet närmare 17 cm. Den måste vara gjord av någon soldat skicklig i handslöjd som satt i Karhumäki och tillverkade knivar för avsalu - för jag har sett åtminstone två liknande knivar, av samma design och märkta på samma sätt, som helt klart är tillverkade av samma man som har tillverkat min kniv. Nu ligger Karhumäki långt inne på den ryska sidan.
Citera
2017-04-07, 13:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Jag läste lite som hastigast på finska sidor, behärskar det vackra språket

Verkar som att JR56 hade ansvar för frontavsnittet vid Karhumäki under sommaren 1944 när ryssen gjorde sitt storanfall, var det jag hittade lite snabbt. Om det även var JR56 under den tiden som din gammelmorbror var där hittar jag inte så här på rak arm på nattkröken.
Lite osäker om arbetstrupperna var bundna till specifika enheter som t.ex JR56 (Infantriregemete 56) eller om de var "fristående enheter" som tjäntgjorde där behoven fanns så att säga.

Jag kan kolla lite mer om jag kan hitta nåt när jag hinner om du vill?

Jag vill dock varna att jag är inte speciellt snabb eller alltid så bra på att finna det jag söker

Kanske får du bättre svar av någon som har bättre koll

Jo tack, om du har lust så är jag tacksam.
Citera
2017-04-07, 13:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Han kan ha tillhört truppslaget som hette "Pioneeri" - pionjärerna - dessa sysslade bl a mycket med byggnadsverksamhet av olika slag. Deras symbol var en yxa (åt v) korsad med en korp (åt h), vertikalt över dessa redskap fanns ett svärd med spetsen uppåt - och bakom/under alltsammans precis i krysset av de tre nämnda fanns ett spadblad.
Jag har haft en frontkniv (kallas också bunkerkniv) med denna symbol grafferad (vickgraverad) på baljan, samt daterad 1943 (nu såld tyvärr).

Karhumäki var en betydande transportknut under fortsättningskriget - och ett slags distributionscentral för in- och utkommande soldater, sårade, ersättningsmaskap samt naturligtvis krigsmaterial av alla slag på väg mot den delen av fronten.

Jag har en frontkniv/bunkerkniv som på läderbaljan är märkt "Karhumäki" (på annat ställe 1942), Det är en riktig jätte, själva kniven är ca 29 cm lång, varav bladet närmare 17 cm. Den måste vara gjord av någon soldat skicklig i handslöjd som satt i Karhumäki och tillverkade knivar för avsalu - för jag har sett åtminstone två liknande knivar, av samma design och märkta på samma sätt, som helt klart är tillverkade av samma man som har tillverkat min kniv. Nu ligger Karhumäki långt inne på den ryska sidan.

Vet du möjligen vilken beteckningen är för pionjärförband?
Citera
2017-04-08, 23:55
  #6
Medlem
Som exempel så stred min farfar i Pion.P 15 under fortsättningskriget.
Pion=Pionjär
P=Pataljoona= Bataljon på svenska

SÅ det jag känner till så är alla(tror jag) pionjärförband grupperade i bataljonsstorlek och med ett nummer också.
Om jag inte missförstått så fungerade Pionjärbataljonerna som "fria" enheter som tilldelades direkt till Armekårerna t.ex Pion.P 15 hörde till Generallöjtnant Hjalmar Siilasvuos 3:e armékår.

Dock var Pionjärförbanden i allra högsta grad ett stridande förband och var ofta inblandade i våldsamma strider, så kanske inte att din släkting inte ingick i ett sådant förband om han inte medverkade i ren strid om jag förstått det rätt?
Citera
2017-04-09, 00:21
  #7
Medlem
3:e inlägget här förklarar lite hur finska FortressBattalions ( hittar inget bra ord på svenska)=Linnoituspataljoona var fördelade, verkar som att varje division hade en Linnoitus Pataljoona var ungefär.

https://forum.axishistory.com//viewt...oituskomppania

Taavetti Laatikainens 2:a Armekår hade frontansvaret vid området som Karhumäki ingick i.
2:a armékåren bestod av 2:a,15:e, 18:e och 10:e divisionen. Dock finns en karta som visar att 1:a divisionen också hörde till 2:a armekåren. Dock är detta sommaren -44. Kartan här:
http://www.jr56jajr60.fi/vetautuminen.html

Ska kolla om jag kan hitta lite mer men nu sova
Citera
2017-04-23, 07:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Som exempel så stred min farfar i Pion.P 15 under fortsättningskriget.
Pion=Pionjär
P=Pataljoona= Bataljon på svenska

SÅ det jag känner till så är alla(tror jag) pionjärförband grupperade i bataljonsstorlek och med ett nummer också.
Om jag inte missförstått så fungerade Pionjärbataljonerna som "fria" enheter som tilldelades direkt till Armekårerna t.ex Pion.P 15 hörde till Generallöjtnant Hjalmar Siilasvuos 3:e armékår.

Dock var Pionjärförbanden i allra högsta grad ett stridande förband och var ofta inblandade i våldsamma strider, så kanske inte att din släkting inte ingick i ett sådant förband om han inte medverkade i ren strid om jag förstått det rätt?

Nej, gammelmorbror besparades direkta strider, dels pga. sina skada, dels pga. hans viktiga roll i hemmet.
Citera
2017-05-07, 15:21
  #9
Medlem
Hej igen!
Jag fick nyligen ny information angående detta. Farmor hade med sig tre kuvert med brev från tre olika avsändare. De gav egentligen inte någon ny information, annat än att gammelmorbror troligtvis gick i armén grå kläder efter sin tid i Karhumäki. Han befinner sig ännu den 27 februari 1944 i Åbo, vad han sysselsatte sig med där är dock oklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback