Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-06, 19:48
  #1
Medlem
Är det någon mer än jag som tycker sig ha blivit klokare med åren och anser att detta borde ha en inverkan vid val?
jag tänker mig att en röst är värd 1.0 från 18-25år, 1,5 från 25-30år, 2.0 från 30-döden.

Bara en tanke!
Citera
2017-04-06, 19:56
  #2
Medlem
KometenKommers avatar
Tycker vi ska återgå till det system som rådde på artonhundratalet då det krävdes en viss inkomst eller att man ägde motsvarande fast egendom för att få rösta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B...ling_i_Sverige

Gillar särskilt det här stycket:

Tanken bakom systemet var att personer som betalade mycket skatt hade rätt att påverka användningen av skattepengarna. Avsikten var också att skapa ett mått av stabilitet, då ett samhälle inte antogs tåla för stora spänningar mellan ekonomiska resurser och politiskt ansvar.
Citera
2017-04-06, 19:57
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figeholm2
Är det någon mer än jag som tycker sig ha blivit klokare med åren och anser att detta borde ha en inverkan vid val?
jag tänker mig att en röst är värd 1.0 från 18-25år, 1,5 från 25-30år, 2.0 från 30-döden.

Bara en tanke!

Alternativt införa ett tvåkammarsystem, där riksdagen är uppdelad i två kammare:
Första kammaren, "senaten", har alla medborgare över 40 år rösträtt samt valbara.
Andra kammaren, har alla medborgare över 16 år rösträtt samt valbara.
För att riksdagsbeslut ska vara giltiga, måste majoritet i bägge kamrarna ha majoritet.

Borde göra "alla" lyckliga, även de som vill ha sänkt rösträttsålder.
Ett plus: Snabba beslut blir svåra att ta, vilket är en bonus. Snabba beslut är ofta ogenomtänkta och dåliga. (Bland annat därför UK och USA har överhus samt senat).
Citera
2017-04-06, 19:59
  #4
Medlem
Heller delvis med att man har skaffat större erfarenheter, och (förhoppningsvis) inte begår samma misstag igen.

Dock kan det argumenteras att man sannolikt även har kortare kvar att leva då politiken och formar ens framtid, samt att man tenderar att vara mindre uppdaterad om aktuella frågor med åldern.

Sedan blir det svårt att förespråka allas lika värde, då detta anses av många som den viktigaste värdegrunden. Ett annat alternativ skulle vara att basera ens röst på t.ex. intelligenstest och politisk kunskap. Nästa steg är att staten, som alltid vet bäst, röstar åt en.
Citera
2017-04-06, 20:02
  #5
Medlem
Tripportreats avatar
En röst från en person som särskriver bör räknas som 0,5 röster.

//Tripportreat
Citera
2017-04-06, 20:07
  #6
Medlem
BernardLoutres avatar
VPK och MP skulle aldrig gå med på det, gissa varför!
Citera
2017-04-06, 20:15
  #7
Medlem
Ett intelligenstest, kunskapstest i samhällskunskap och ett test i förmågan att se konsekvenserna av beslut som påverkar mer än en variabel.
Så att väljarna är kompetenta och inte vilken idiot som helst får rösta.
Citera
2017-04-06, 20:16
  #8
Medlem
Uppdatering, 18-25år 1.0 röst,25-30år1.5röst, 30-50år 2.0röst, 50-70år 1,5röst, 70-döden1.0röst.

Sär skrivare 0.5röst
Citera
2017-04-06, 20:22
  #9
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figeholm2
Är det någon mer än jag som tycker sig ha blivit klokare med åren och anser att detta borde ha en inverkan vid val?
jag tänker mig att en röst är värd 1.0 från 18-25år, 1,5 från 25-30år, 2.0 från 30-döden.

Bara en tanke!
Under en tid hade vi ett system där de vilka ägde mycket land (tillgångar) hade fler röster än de vilka inget ägde. Tanken bakom var så klart att de vilka hade mer i "spel" såklart strävade mer långsiktigt för landets väl än de vilka var ute efter nästa fylla, knull, fläskben eller ...ja du fattar.

JAg finner sympati i det resonemanget, då varje idiot får sin vilja igenom så kvävs de vilka kan och vill något.
Citera
2017-04-06, 20:25
  #10
Medlem
JonasXs avatar
Med tanke på hur sent folk mognar nuförtiden skulle jag hellre se en höjd
rösträttsålder till 25 eller 30 år.
Citera
2017-04-06, 20:29
  #11
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KometenKommer
Tycker vi ska återgå till det system som rådde på artonhundratalet då det krävdes en viss inkomst eller att man ägde motsvarande fast egendom för att få rösta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B...ling_i_Sverige

Gillar särskilt det här stycket:

Tanken bakom systemet var att personer som betalade mycket skatt hade rätt att påverka användningen av skattepengarna. Avsikten var också att skapa ett mått av stabilitet, då ett samhälle inte antogs tåla för stora spänningar mellan ekonomiska resurser och politiskt ansvar.

Håller med, men skulle gärna se det kombinerat med åtgärder som gör det lättare att tjäna pengar och därmed skaffa sig rösträtt. Risken är att rollerna cementeras. Driftiga människor skall premieras.

Skatt är inget annat än det påtvingade, ofrivilliga köpet av en tjänst. Givetvis bör de som betalar mer ha större inflytande än de som betalar lite eller inget alls. De får tjänsten helt kostnadsfritt och skall då enbart vara nöjda och glada med att de får någonting alls.
Citera
2017-04-06, 20:37
  #12
Medlem
Tja...egentligen är det nog en sund tanke.....Fast man skulle lika gärna kunna göra ett IQ-test på alla...De med låg IQ får liten röst och de med hög IQ en stor röst...i en skala typ 0,25-1,0...eller liknande. Dessutom kunde man även få ett tillägg baserat på livserfarenhet..( fast inte när demensen slagit till ha ha!! )...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback