Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 19:37
  #1
Medlem
Hej

Enligt Riksbanken har vi i Sverige ingen inflation, och har inte haft det under flera år.
På vilket sätt räknas inflationen, jag ser personligen hur mima kostnader stiger och hur mat - och levnadskostnader stiger. Nu senast hus och bilförsäkringar höjs med ca.- 10 %.
Vatten och Va kostnader höjning 8 %, överföring av el + 12 %.
På vilket sätt har dessa kostnadsökningar ingen effekt på inflationen.
Jag har förgäves försökt via e post få en förklaring av Riksbanken, svaret är att det är Statistiska Centralbyrån som sköter inflations uträkningen. Därifrån går inte att få något svar.
Snälla, någon som vet, ge mig ett svar som jag tror på.

Sobbe
Citera
2017-04-06, 19:55
  #2
Medlem
Enkel förklaring:
Inflationen mäts via en förutbestämd samling av prylar. Man jämför därefter med tidigare år och ser hur mycket priset har ökat.

Jag har svårt att tro att riksbanken påstår att vi har 0% inflation. De påstår däremot att vi har under 2% inflation vilket är målet. Utan inflation försvinner aldrig skuldberget.
Citera
2017-04-08, 09:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4856
Hej

Enligt Riksbanken har vi i Sverige ingen inflation, och har inte haft det under flera år.

Sobbe

När har Riksbanken sagt att vi inte har någon inflation? Låter väldigt osannolikt, då det inte är sant.
Inflationen i Sverige var 1,8 % i Februari.
Citera
2017-04-08, 17:00
  #4
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1two3four5
Enkel förklaring:
Inflationen mäts via en förutbestämd samling av prylar. Man jämför därefter med tidigare år och ser hur mycket priset har ökat.

Jag har svårt att tro att riksbanken påstår att vi har 0% inflation. De påstår däremot att vi har under 2% inflation vilket är målet. Utan inflation försvinner aldrig skuldberget.

Är det inte löenökningar som betalar skulder?
http://cornucopia.cornubot.se/2017/0...n-betalar.html
Citera
2017-04-12, 15:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Är det inte löenökningar som betalar skulder?
http://cornucopia.cornubot.se/2017/0...n-betalar.html

Ja precis, inflationen betalar skulderna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback