Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-06, 17:47
  #1
Medlem
LStilles avatar
SD skickar nu upp en testballong via Twitter där de säger sig kunna tänka sig att rösta ja till NATO om AKB sätter sig ner och förhandlar med dem. Känns lite som att det här borde kunna motivera en Niklas Svensson-artikel väl?

@natobloggen i Sv saknas ju stöd för NATO i riksdagen - M kan nog begära det av SD i en förhandling
https://twitter.com/lantvarnet/statu...07243470843904

Lite spännnade att partiledningen skickar ut sin Samhalls-avdelning "Lantvärnet" att gör det här utspelet, men antar att de planerar att smidigt kunna backa ifrån det om det ej faller i god jord. Bra förhandlingsstrategi det här? Har SD:s NATO-motstånd alltid varit en väl putsad kuliss och är SD Sveriges maktkåtaste parti?
Citera
2017-04-06, 18:33
  #2
Moderator
Fear2bes avatar
Lantvärnet är "en gemensam blogg som står Sverigedemokraterna nära"

Medverkande: Stellan Bojerud (avliden), Bertil Malmberg (SD) kommunfullmäktige Trosa, Mikael Valtersson politisk sekreterare (SD) Sollentuna, Micael Foghagen ledamot Kultur o Fritidsnämnden och Barn o Ungdomsnämnden (SD) Kalmar, Mikael Jansson (SD) riksdagsledamot, Robert Stenkvist (SD) tjänstgörande riksdagsledamot, Joakim Larsson (SD) politisk sekreterare åt Sverigedemokraterna i riksdagen där han arbetar med försvars- och utrikesfrågor.
Citera
2017-04-06, 18:46
  #3
Medlem
Tror inte SD centralt hade stött det. Vore korkat. Nato är väldigt impopulärt bland deras väljare, rent av tillräckligt impopulärt för att en hel del före detta sossar skulle kunna gå tillbaka dit, speciellt om det kommer paketerat tillsammans med ett samarbete med M som inte heller är jättepopulärt.

SD har tagit fler röster från S än från alliansen under de senaste 15-20 åren, ska vara lite försiktiga med hur moderatvänliga man blir.
Citera
2017-04-06, 19:35
  #4
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Vad är värst ? starkare militärmakt och allierade.. eller miljontals babbar som absolut inte går att kontrollera.

Det är lite som att välja bland pest & kolera.. men vad finns kvar i landet egentligen ? allt är ju förstört.. vår neutralitet är inte värd någonting, om Ryssland vill ta oss så tar de oss. De skiter fullständigt i om vi är neutrala, faktum är att de övar anfall och samhällsnersläckning titt som tätt på Sverige.
Hur har vi förtjänat det ? - jag vet inte..
Citera
2017-04-06, 20:10
  #5
Moderator
sm910difs avatar
Att SD de facto har svängt i NATO-frågan torde stå klart för alla sen ett bra tag nu, man har gått så långt man kan utan att öppet erkänna det. Jag tror däremot man missförstår tweeten om man tolkar det som att SD gör ett utspel som syftar till att deklarera att man nu officiellt är redo att "ge" M NATO-frågan.

Snarare framstår det som att vem som än nu skriver för Lantvärnet på twitter, ta en titt på vilka som har inflytande där liksom, något bittert konstaterar att NATO-frågan idag är något SD inte skulle ha några problem att kohandla bort i förhandlingar med moderaterna. Det blir trots allt inte någon större uppoffring för ett parti vars ledning knappt ens egentligen vill vara NATO-motståndare längre.

Men varför spekulera när man kan försöka få svar direkt:
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim.Larsson
Ping.
__________________
Senast redigerad av sm910dif 2017-04-06 kl. 20:13.
Citera
2017-04-06, 20:48
  #6
Medlem
LStilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Att SD de facto har svängt i NATO-frågan torde stå klart för alla sen ett bra tag nu, man har gått så långt man kan utan att öppet erkänna det. Jag tror däremot man missförstår tweeten om man tolkar det som att SD gör ett utspel som syftar till att deklarera att man nu officiellt är redo att "ge" M NATO-frågan.

Snarare framstår det som att vem som än nu skriver för Lantvärnet på twitter, ta en titt på vilka som har inflytande där liksom, något bittert konstaterar att NATO-frågan idag är något SD inte skulle ha några problem att kohandla bort i förhandlingar med moderaterna. Det blir trots allt inte någon större uppoffring för ett parti vars ledning knappt ens egentligen vill vara NATO-motståndare längre.

Men varför spekulera när man kan försöka få svar direkt:
Du har uppenbarligen ingen koll på kontot Lantvärnet, det är en riktig knäppgök som sköter om det. Löjligaste jag läst förresten att man skulle kunna "få svar" hur det "egentligen är" av nån partilojal SD-anställd. Ni nazister är inte de smartaste va

Edit Alltså fyi Lantvärnetkontot har sexuella fantasier om M och SD och ägnar sig 24/7 åt att fjäska för moderata föpol-twittrare och natolobbyn. Trollkontot "Natobloggen" liksom vem pratar ens med den
__________________
Senast redigerad av LStille 2017-04-06 kl. 21:23.
Citera
2017-04-06, 20:51
  #7
Medlem
erikp121s avatar
En röst på SD är alltså en röst för allians med turkarna. Mycket oroande.
Citera
2017-04-06, 21:06
  #8
Medlem
Ja att SD ändrar sin politik för att närma sig M är ju inget nytt! SD blir mer och mer en lydig knähund till M vilket jag gillar!
Citera
2017-04-06, 21:14
  #9
Medlem
Nato vore spiken i kistan, men etablissemanget kommer på något sätt hjärntvätta folket att det är nödvändigt!

Nato vore som att be om extra spänningar och konfrontationer, förutom att ytterligare makt flyttas till globalisterna!

Det vore den sämsta eftergiften man kan tänka sig! Men SD är inget parti att lita på. 8-klövern som läser nu ibland är ett passande uttryck!
Citera
2017-04-06, 22:55
  #10
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LStille
Du har uppenbarligen ingen koll på kontot Lantvärnet, det är en riktig knäppgök som sköter om det. Löjligaste jag läst förresten att man skulle kunna "få svar" hur det "egentligen är" av nån partilojal SD-anställd. Ni nazister är inte de smartaste va

Edit Alltså fyi Lantvärnetkontot har sexuella fantasier om M och SD och ägnar sig 24/7 åt att fjäska för moderata föpol-twittrare och natolobbyn. Trollkontot "Natobloggen" liksom vem pratar ens med den
Vad är det för poäng du försöker göra? Var har jag skrivit något om hur Lantvärnet ser på M och SD? Jag vänder mig mot idén att vad Lantvärnet skriver skulle innebära någon sorts testballong från SD-ledningen. Tvärtom tycker jag det är rätt tydligt att man enbart kommenterar hur man tror att SD skulle kunna tänkas agera i en förhandlingssituation, och trots all den hets mot ryssen man sprider via kontot framstår Lantvärnet i sig knappast rakt av positiva till en NATO-anslutning. De verkar mest bara vara som förvirrade, mesiga sverigedemokrater i regel är i frågan.

Och få svar på hur något "egentligen är"? Nej, det handlar snarare om att det naturliga är att få någon involverad i projektet att ge sin syn på vad de kan tänkas haft för avsikt med tweeten.
Citera
2017-04-07, 01:31
  #11
Medlem
8711s avatar
Det är inget utspel eller officiell politik som tråden ger uttryck för helt felaktigt och lögnaktigt. Det är en enkel kommentar i en konversation där någon konstaterar att det kan bli en fråga mellan två partier vid förhandlingar där man får ge och ta. Det är en lögnaktig slutsats tråden bygger på. Inget där säger att det är något SD ska gå med på eller liknande.
Citera
2017-04-07, 01:33
  #12
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LStille
Du har uppenbarligen ingen koll på kontot Lantvärnet, det är en riktig knäppgök som sköter om det. Löjligaste jag läst förresten att man skulle kunna "få svar" hur det "egentligen är" av nån partilojal SD-anställd. Ni nazister är inte de smartaste va

Edit Alltså fyi Lantvärnetkontot har sexuella fantasier om M och SD och ägnar sig 24/7 åt att fjäska för moderata föpol-twittrare och natolobbyn. Trollkontot "Natobloggen" liksom vem pratar ens med den

Ändå skapar du en lögntråd där du kallar det "SD-utspel" vilket inte alls är fallet. Det är en kommentar med ett konstaterande. Ingen ändrad politik eller uttryck för att SD som parti skulle stödja något Nato-medlemskap.

Hur kan man gå så långt pga en kommentar på en mening som konstaterar att M nog gärna ser ett medlemskap vid en förhandling, vilket alla redan vet. Hur kan du få det till den tråden du skapat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback