Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 17:10
  #1
Medlem
Hej! Har ett problem här som jag verkligen inte förstår mig på, så tänkte kolla om det är någon här som eventuellt har mer kunskap.

Köpte för en månad sen en ny androidtelefon, Samsung galaxy V2 heter den i Indonesien där jag köpte den, J1 mini prime heter den i resten av världen. (http://www.gsmarena.com/samsung_gala...prime-8397.php)

Reste omkring med den och den har inga problem med att koppla upp till massvis av olika wifis. Sen kom jag hem till Sverige till mitt hemmawifi, som fungerar utmärkt (sitter på det just nu med datorn, min kindle som jag köpte på resan kopplade upp till det utan problem osvosv) men just min telefon och mitt hemmainternet funkar inte tillsammans. Kan verkligen inte förstå varför eftersom telefonen fungerar på andra wifis (även i Sverige), och andra apparater funkar med detta wifi. Hursomhelst när jag försöker koppla telefonen till hemmawifiet så säger den "Failed to obtain IP address" och det verkar inte bli bättre vad jag än försöker. Hur kan en viss specifik wifi-koppling inte fungera när båda parterna funkar utmärkt med alla andra?
Citera
2017-04-06, 17:34
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Jag skulle vilja återställa alla enheter, åtminstone alla wifi-inställningar till standard från fabrik och utgå därifrån. Någonting måste ju ha hänt, du försöker ansluta någon gång något knasar någon log-fil är kvar och skapar problem etc, tror att det är rätt ände att börja i i allafall..
Citera
2017-04-06, 17:40
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Du kanske har ett lösenord med "konstiga" tecken
Din router kanske använder en wifi-kanal som inte finns på telefonen
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-04-06 kl. 18:27.
Citera
2017-04-06, 19:26
  #4
Medlem
kimdah har en poäng
Citera
2017-04-12, 09:37
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demius
kimdah har en poäng

Brukar vara så fast borde det inte vara så att telefonen använder en kanal som inte finns på routern. I vissa länder använder man kanal 12, 13 och 14 men inte i Sverige.

Edit:
Min router kan även ställas in på kanal 12 och 13 men 14 finns inte. Men telefonen ska ju kunna ändra kanal till vad som finns.

Om den inte får en IP-adress så kanske du har Bredbandsbolaget och har bryggat routern så du bara har 5 IP-adresser? Vild gissning och långsökt.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-04-12 kl. 09:47.
Citera
2017-04-16, 13:46
  #6
Medlem
Utomhus123s avatar
Byt kryptering på din router, troligtvis är den samsungen inte kompatibel med din router fullt ut på WPA2.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback