Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 12:59
  #1
Medlem
csbillys avatar
Tjenare behöver hjälp med att hitta jäst till min ölbryggning, behöver 3 olika för samma ölsats. Ölsatsen jag använder är Coopers Original. Behöver en ganska dålig jäst, en helt okej jäst och en bra jäst. Jag tror man ska få med en jäst med den ölsatsen man köper, detta skulle isåfall fungera som den dåliga jästen. Eftersom jag är ganska ny med ölbryggning så har jag lite svårt att avgöra vilken jäst som är bra/mindre bra och skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig att reda ut det här.

Varför jag ska brygga öl med dålig jäst beror på att jag har detta som en skoluppgift och ska jämföra skillnaden på olika jäst. Uppskattar all hjälp jag kan få och har ni övriga frågor är ni jätte välkomna att fråga!
Citera
2017-04-11, 09:14
  #2
Medlem
Gotesvanssons avatar
Us 05 är en populär ale-jäst. Kanske skulle vara roligt att prova någon helt annan jäst för att verkligen känna skillnad. Tex en vinjäst eller varför inte gå helt bananas och slänga i vanlig bakjäst?
Citera
2017-04-11, 20:01
  #3
Medlem
hesons avatar
1. Den som kommer med.
2. Liknande fast en färsk påse som inte gått ut och som lagrats i kylskåp.
3. Riktig förultur. (läs på om det, då får du lite kött på benen i projektet också)



Det som kommer skilja mest är hur lång tid jäsningen tar och felsmaker i resultatet.
Citera
2017-04-11, 22:04
  #4
Medlem
prominentens avatar
1. Medföljande
2. Bakjäst
3. US-05
Citera
2017-04-16, 09:25
  #5
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
1. Medföljande
2. Bakjäst
3. US-05

Tycker detta verkar vara ett utmärkt val. Det representerar väl ganska väl vad nybörjarbryggaren i allmänhet har att välja på; den medföljande jästen, bakjäst, och efter tjat från mer rutinerade bryggare på diverse bryggforum om hur kass medföljande jäst och bakjäst är, någon högkvalitativ märkestorrjäst.

Det vore förvisso intressant att udvidga scopet till att sätta en förkultur enligt Hesons förslag, men det kräver ju i sig ett visst knowhow, och introducerar ytterligare "felkällor", om man kan kalla det så. Det kanske är bäst att hålla sig till torrjäst för att få riktigt jämförbara resultat.
Citera
2017-04-17, 16:04
  #6
Medlem
8bitrages avatar
Om du vill känna smakskillnad pga av jästen kör champagnejäst eller veteölsjäst
Citera
2017-04-17, 16:59
  #7
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Om du vill känna smakskillnad pga av jästen kör champagnejäst eller veteölsjäst
Veteölsjäst är ett bra tips, men champagnejäst jäser ju bara "strösocker" så ölet kommer bli toksött.
Citera
2017-04-17, 17:28
  #8
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Veteölsjäst är ett bra tips, men champagnejäst jäser ju bara "strösocker" så ölet kommer bli toksött.


Kör ju en annan jäst först sen pitchar champagnenjästen när OG stabiliserat sig och man hävt över det i sekundärjäsningskärl för en riktigt torr öl
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2017-04-17 kl. 17:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback