Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 12:59
  #1
Medlem
Jag brukar se rådjur på en specifik plats och nu när våren är här tänkte jag besöka de igen. Den här gången är jag orolig och börjar tänka på att de kanske skulle få barn. Och nästan alla djur är ju extra farliga när de har barn.

Så respekt för de, när är det de får barn?

Jag är egentligen osäker om det rör sig om rådjur. De är halv stora och har inga horn. Men det kanske är någon form av hjortdjur ändå?

Det är så facinerande att se de.
Citera
2017-04-06, 13:04
  #2
Medlem
ekerilars avatar
Från slutet av maj fram till midsommar. De flesta föds runt nationaldagen.
Citera
2017-04-06, 14:29
  #3
Medlem
Briasccas avatar
Rådjur får inte barn. De får kid.
Citera
2017-04-06, 15:09
  #4
Medlem
Jag tror nästan du blir först med det om ett rådjur skulle skada dig.
Citera
2017-04-06, 16:08
  #5
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
Jag tror nästan du blir först med det om ett rådjur skulle skada dig.

Tror jag med.
Häromdagen stod jag ute och rökte sent en kväll, det var mörkt ute och ingen belysning. Tycker mig se en skepnad i mörkret på andra sidan gärdesgården, bara meter ifrån mig.

Tänkte att det säkert inte är något djur i och med de flesta djurs skygga natur, men plötsligt ger det ifrån sig ett skall.
Ni vet ett sånt där rådjur ger ifrån sig när de blir rädda.

Det var lite spännande, men räddast blev nog rådjuret och jag klarade mig ifrån attack.

Bockarna kanske eventuellt kan vara lite ilskna under brunsten, men tror inte risken är särskikt hög ens då.
Citera
2017-04-07, 19:03
  #6
Medlem
tzjs avatar
Jakt, fiske och vildmark --> Ekologi, natur, djur och växter
/Moderator
Citera
2017-04-08, 09:40
  #7
Medlem
Adolf-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Tror jag med.
Häromdagen stod jag ute och rökte sent en kväll, det var mörkt ute och ingen belysning. Tycker mig se en skepnad i mörkret på andra sidan gärdesgården, bara meter ifrån mig.

Tänkte att det säkert inte är något djur i och med de flesta djurs skygga natur, men plötsligt ger det ifrån sig ett skall.
Ni vet ett sånt där rådjur ger ifrån sig när de blir rädda.

Det var lite spännande, men räddast blev nog rådjuret och jag klarade mig ifrån attack.

Bockarna kanske eventuellt kan vara lite ilskna under brunsten, men tror inte risken är särskikt hög ens då.

Intressant. Har du någon bild eller filmklipp som du kan lägga upp?

Var med om något liknande för ett par år sedan när jag var ute och gick i skogen med några kompisar. Plötsligt rasslar det till i snåren och upp flyger en fasan. Vi blev alla väldigt rädda men nu i efterhand är det en spännande berättelse som vi bär med oss "for the rest of our life".

__________________
Senast redigerad av Adolf-Bengtsson 2017-04-08 kl. 09:50.
Citera
2017-04-09, 09:10
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 308winwin
Jag tror nästan du blir först med det om ett rådjur skulle skada dig.
Det händer emellanåt som en snabb sökning visar:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15538020.ab
http://www.expressen.se/nyheter/kvin...-ut-i-vattnet/

Knappast något att gå att oroa sig för dock.
Citera
2017-04-09, 09:12
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Tänkte att det säkert inte är något djur i och med de flesta djurs skygga natur, men plötsligt ger det ifrån sig ett skall.
Ni vet ett sånt där rådjur ger ifrån sig när de blir rädda.
Jag har råkat ut för att en hund ställde sig att skälla i en trädgård och då började en råbock en bit utanför skälla tillbaka och där stod de och skällde på varandra ett tag.
Citera
2017-04-09, 21:35
  #10
Medlem
mytologis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Bengtsson
Intressant. Har du någon bild eller filmklipp som du kan lägga upp?

Var med om något liknande för ett par år sedan när jag var ute och gick i skogen med några kompisar. Plötsligt rasslar det till i snåren och upp flyger en fasan. Vi blev alla väldigt rädda men nu i efterhand är det en spännande berättelse som vi bär med oss "for the rest of our life".


Haha fasanjävlar!

Nej tyvärr har jag inga foton.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback