Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 12:16
  #1
Medlem
Ponera att jag köper ett grafikkort för 1000 kr och utvinner kryptovalutor till ett värde av 1000 kr med det. Kan jag då dra av kostnaden för grafikkortet som anskaffningsvärde för mina kryptovalutor?
Om det är möjligt, kan jag göra samma sak fast bara utvinna en väldigt liten mängd kryptovalutor? Exempelvis utvinna kryptovalutor motsvarande 1 kr, sälja dem, dra av 1000 kr som anskaffningsvärde, och göra en skattemässig förlust på 999 kr vilket minskar min totala skatt med 333 kr? Skulle man även kunna göra detta med processorer då de teoretiskt sett kan utvinna kryptovalutor, eller hårdvara med endast tangentiell betydelse (t.ex hårddiskar)? Man måste ju ha sin blockkedja någonstans.
Citera
2017-04-06, 20:09
  #2
Medlem
knight1056s avatar
Generellt: Du kan bara göra avdrag om det du köper in endast kan användas för det du ska använda det till. Ett grafikkort kan användas för mycket annat vilket gör att jag har svårt att se att Skatteverket beviljar avdrag.
Citera
2017-04-06, 21:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Generellt: Du kan bara göra avdrag om det du köper in endast kan användas för det du ska använda det till. Ett grafikkort kan användas för mycket annat vilket gör att jag har svårt att se att Skatteverket beviljar avdrag.
Jaha, då förstår jag. Skulle jag alltså kunna dra av ASIC-kretsar? Vad händer om jag säljer dem? Är det bara nettokostnaden som jag kan bli beviljad avdrag för?
Citera
2017-04-06, 22:08
  #4
Medlem
knight1056s avatar
Kolla in den här tråden där det diskuteras mer;

https://forum.bitcoin.se/viewtopic.php?f=5&t=888
Citera
2017-10-15, 10:23
  #5
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Kolla in den här tråden där det diskuteras mer;

https://forum.bitcoin.se/viewtopic.php?f=5&t=888

Det där var ju uråldrig information. De snakkar om Mtgox som gikk under för evigheter sen.
Finns det ingen egen og aktuell tråd om detta på flashback?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback