Citat:
Ursprungligen postat av
sopppotatis
En norsk studie visar att skilsmässobarn har dubbelt så stor risk att utveckla psykosociala problem, 22% av ungdomar vars föräldrar genomgått skilsmässa uppger ha sämre allmän hälsotillstånd.
Googlade och fann snabbt flera studier om skilsmässa och hur barn påverkas av detta. Jag håller med om att i många fall är det positivt för barnen( p.g av olika faktorer) att föräldrar skiljer sig, men att säga att det är "överreklamerat" eller att de barnen som upplever sig skadade av skilsmässan "aldrig upplevt verkliga svåra händelser i livet" är ett felaktigt antagande.
Vilka studier menar du? Tog de hänsyn till andra faktorer då som kan ha bidragit till de psykosociala problemen?
Tänker att om man bor med en ekonomiskt utsatt och icke utbildad mamma t.ex. som måste jobba oregelbundet och kanske bo i ett sämre område så kan det säkert bidra till att barnen mår sämre. Om man inte har en god kontakt med båda föräldrarna likaså, det är ju inte helt ovanligt att pappan har mindre kontakt med barnen efter skilsmässan.
Men då är det ju egentligen inte själva skilsmässan som är problemet tycker jag, utan brist på helt andra saker hos föräldrarna. Jag tror ett barn som växer upp med två föräldrar som har bra kontakt med varandra och barnet efter skilsmässan (många klarar trots allt av att ha det) har minst lika goda chanser att klara sig och det utan trauma av något slag.
Och ok ja, jag kanske överdrev något i mitt uttalande om att de som mår väldigt dåligt av en skilsmässa (i vuxen ålder) inte har upplevt verkliga svåra händelser. Samtidigt är det lite så jag känner, kanske p.g.a. egna, personliga trauman.
Sedan tycker jag också att man i en normal situation ska jobba på de problem man har och försöka lösa dem. Jag tycker många ger upp på fel grunder och för lätt.