Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 11:24
  #1
Medlem
Har försökt hitta nån sida där man kan se hur den genomsnittliga pensionen kommer att se ut för personer födda under olika år, men hittar inte rätt. Själv är jag född 1965 och har börjat intressera mig för hur det kommer att bli som pensionär. Upptäckte till min fasa att min ppm är en total katastrof. Har haft mina pengar stående i en östeuropa-fond sedan starten med en minst sagt dålig avkastning. Nu ska jag vara aktiv placerare för att försöka nå åtminstone genomsnittet av vad ppm är för folk som är födda -65.
Någon som kan hjälpa mig att hitta rätt sidor för information?
Citera
2017-04-06, 14:00
  #2
Medlem
www.minpension.se
Citera
2017-04-06, 14:05
  #3
Medlem
Min pension har jg varit inne på utan att hitta det jag efterfrågar. Du kanske kan guida mig rätt?
Citera
2017-04-08, 08:47
  #4
Medlem
Vissa bolag som tillhandahåller fristående rådgivning kan med förmedlingsfullmakt och deras CRM-system göra dessa beräkningar. Både vad du estimeras få ut per månad men också vad som bör sparas för att nå en specifik summa per månad. Fullmakten samlar in information från försäkringsbolagen och bankerna för att se vart ditt kapital finns, likt det som minpension.se gör. Dock är verktygen för beräkning och prognostisering mycket mer avancerade. På mitt jobb använder vi webcap.se, det är ett av de CRM-system som gör sådant. Där kan man också räkna på olika uttagsperioder för att så nära som möjligt åstadkomma en trappa av pensionsutbetalningar som gör att ekonomin går ihop.
Citera
2017-04-12, 12:43
  #5
Medlem
fums avatar
Vad är det du inte hittar på minpension? Min upplevelse är att den är rätt heltäckande
Citera
2017-04-12, 17:27
  #6
Medlem
Minpension har en betasida, https://beta.minpension.se/pensionsstatistik
Där man kan jämföra med andra personer.
Citera
2017-04-15, 08:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Minpension har en betasida, https://beta.minpension.se/pensionsstatistik
Där man kan jämföra med andra personer.

Verkar som sidan inte funkar idag. Det framgår att mitt pensionskapital är 3,7 mille vilket inte säger mig ett skit. Det låter ju mycket men kan man lita på att pengarna tillfaller mig?
Citera
2017-04-15, 19:09
  #8
Medlem
Jag fick detta felmeddelande idag:
Pensionsmyndigheten har stängt
Pensionsprognos för allmän pension kan inte beräknas eftersom Pensionsmyndighetens beräkning av allmän pension för tillfället är stängd.

Gissar att sidan är uppe igen om någon dag.

Att pensionskapital finns betyder ju inte med automatik att det kommer finnas pengar till dig. I teorin skulle staten kunna öka beskattningen till 85% på pensionen och då blir det ju inte så mycket kvar. Om du kommer att kunna leva gott på din pension är därför jättesvårt att säga. Gissar dock att det är bättre att ha ett högre pensionsbelopp än ett lägre men det är omöjligt att säga hur stor skillnaden är i slutändan.
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2017-04-15 kl. 19:17.
Citera
2017-04-20, 01:22
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname

Att pensionskapital finns betyder ju inte med automatik att det kommer finnas pengar till dig. I teorin skulle staten kunna öka beskattningen till 85% på pensionen och då blir det ju inte så mycket kvar..

Det blir väl knappast några enorma skattehöjningar för normala inkomster. Däremot tror jag den arbetande andelen av befolkningen kommer att minska stadigt varför "min" allmänna pension kommer att urholkas av arbetslösa bidragstagare. Min tjänstepension och kanske PPM är väl å andra sidan rätt svåra att komma åt? Planen är i alla fall att löneväxla så jag kommer under gränsen för "värnskatt" (som om någon trodde den skulle bli tillfällig?) och därutöver spara duktigt på ISK.

Jag jobbar inom IT och flera äldre kollegor verkar tycka det är lagom att lägga av vid 62-63. Det är även min förhoppning. Det är lite paradoxalt att sluta så tidigt då jobbet inte är fysiskt krävande och det egentligen inte borde vara några problem att jobba ända upp till kanske 75.

Å andra sidan är kraven från kunder och chefer förmodligen högre än inom många yrken. Det verkar bli svårt att hänga med och ligga i framkant rent kompetensmässigt relativt tidigt. Jag ser därför min rätt höga lön som en slags livslön som det är upp till mig själv att allokera över tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback