Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-12, 12:15
  #85
Medlem
Jag bidrar med en tanke om att vi idag, i och med de internationella internetplattformar vi alla använder idag, lever ännu mer "globaliserat" även kulturellt. Med citattecknena menar jag att vi inte riktigt bundits samman med alla världens länder, utan globaliseringen som jag syfter på har mest att göra med den amerikanska kulturen som tagit störst plats. De subkulturer som finns idag är därför svåra att se, men de finns och de lever mest ute på internet. Memes, dab, kim kardashian "looken" osv... samtidigt finns den amerikanska kulturen mycket i svenska allmänheten, därför kanske man inte direkt ser det som en definierad subkultur.

Kom bort mig lite men jag menar alltså att dagens ungdomar ägnar sig åt amerikanska trender.
Citera
2017-04-12, 17:52
  #86
Medlem
TobiasBeechers avatar
Är uppkopplade mot de nya sociala medierna, på en mobil med inköpspris 5000 kr, och får konstant nya märkeskläder av föräldrarna.

Medelklassen har fått det bättre sen alliansregeringen, runt 2005 var det inte många 14-åringar som hade en mobil för 5000 kr, eller kunde tjata till sig en jacka eller skor för hälften av det priset. Bara mobilräkningen för X antal GB surf kostar flera hundra kronor per månad och betalas av föräldrarna, själv fick jag och alla jag kände fylla på sitt kontaktkort med en refillkod som gav 100 kr per laddning. Nu kostar det mindre att ringa, men ändå lägger föräldrar ut mer pengar på mobiltelefon och dess användningsområden för sina bortskämda fjortisungar.

Det är också synd om dagens tonåringar som har en så fruktansvärt hård betygsskala, om de klarar E i ett ämne, som motsvarar det tidigare MVG+, så får de en ny mobil i julklapp...
Citera
2017-04-12, 20:38
  #87
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Är uppkopplade mot de nya sociala medierna, på en mobil med inköpspris 5000 kr, och får konstant nya märkeskläder av föräldrarna.

Medelklassen har fått det bättre sen alliansregeringen, runt 2005 var det inte många 14-åringar som hade en mobil för 5000 kr, eller kunde tjata till sig en jacka eller skor för hälften av det priset. Bara mobilräkningen för X antal GB surf kostar flera hundra kronor per månad och betalas av föräldrarna, själv fick jag och alla jag kände fylla på sitt kontaktkort med en refillkod som gav 100 kr per laddning. Nu kostar det mindre att ringa, men ändå lägger föräldrar ut mer pengar på mobiltelefon och dess användningsområden för sina bortskämda fjortisungar.

Det är också synd om dagens tonåringar som har en så fruktansvärt hård betygsskala, om de klarar E i ett ämne, som motsvarar det tidigare MVG+, så får de en ny mobil i julklapp...

Betygsskalan är absolut inte hård. Jag skulle säga att MVG = B, VG = D, G = E- typ. Värre är det absolut inte.
Citera
2017-04-12, 23:33
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impregneraren
Text.

Bra inlägg, känner igen mycket av det där i dagens tonåringar/unga vuxna.
Tror dock inte att Blattetjejer/Svenska WT-tjejer är förintelseförnekare i sak, snarare isf obildade/ointresserade och känner inte till/bryr sig inte så mycket om storskaligheten av Hitlers industriella mördande.

Men denna brist på allmänbildning och intresse för samhället och samtiden har iofs alltid varit ett kännetecken för WT och folk långt ner i den socioekonomiska hierarkin.

Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Medelklassen har fått det bättre sen alliansregeringen/.../

Mycket viktig poäng! Vanliga arbetare, exempelvis sjuksköterskor, har varit den stora vinnaren av Reinfeldts två mandatperioder. Lönestegring och bostadsprisutvecklingen sedan 2006 (boprisutvecklingen sedan 1996 egentligen) har varit mycket gynnsam för medel-Svensson och "vanliga, skötsamma" medborgare. Detta har i sann curlinganda, gjort möjligheterna till pengaregn över föräldrarnas avkommor större än någonsin förr. Lägg därtill att elektronik blivit bra mycket billigare nu när fabrikerna i Kina och Vietnam gått på högvarv i över 20 år, vilket bidrar till att mobiler och datorer blivit lite av en "slit och släng"-vara.
Citera
2017-04-14, 18:59
  #89
Medlem
TobiasBeechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Betygsskalan är absolut inte hård. Jag skulle säga att MVG = B, VG = D, G = E- typ. Värre är det absolut inte.

Jag var ironisk men ur de curlande föräldrarnas perspektiv hittar de anledningar till att skämma bort sina curlade barn genom att de har det såååå håååårt i skolan nu.
Citera
2017-04-14, 22:20
  #90
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Jag var ironisk men ur de curlande föräldrarnas perspektiv hittar de anledningar till att skämma bort sina curlade barn genom att de har det såååå håååårt i skolan nu.

Du har absolut en poäng.
Citera
2017-05-14, 17:13
  #91
Medlem
G13Hazes avatar
Idag ser minst hälften av alla tonårstjejer ut som blattar och pratar som blattar av de som är svenskar. Trist som sjutton att se alla dessa flickor se ut och låta som en turk eller arab. Hur kan det vara på modet att bryta på sitt modersmål och se ut som en modern kickers?
Citera
2018-01-02, 21:48
  #92
Medlem
Adelaides avatar
Svensk indie är väl ganska utbrett just nu? Mycket färgglada tröjor/skjortor, stora runda glasögon osv. Har sett många såna ungdomar, främst i storstäderna.
Citera
2018-01-03, 14:45
  #93
Medlem
Jag tror att invandringen nästan förstört tonåringars möjligheter att uttrycka sig genom att hänge sig till en subkultur. Tonåringar sitter hemma och umgås ett par grabbar och flickor, går hem tidigt på kvällarna/sover över och vågar inte sticka ut vare sig utseendemässigt eller ens rent fysiskt, befinna sig utomhus pga invandringen.
Citera
2018-01-03, 15:03
  #94
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Har också funderat på det där. Finns inga subkulturer idag!

Äh, om 50 år när den anti-teknologiska revolutionen har stängt ner internet så kommer ungdomarna se på instagramgenerationen med avund och beundran. "De visste minsann att man inte behövde lära känna folk för att kunna kalla dem vänner" kommer snorungarna säga.
Citera
2018-01-03, 23:45
  #95
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Svensk indie är väl ganska utbrett just nu? Mycket färgglada tröjor/skjortor, stora runda glasögon osv. Har sett många såna ungdomar, främst i storstäderna.
Har inte sett alls särskilt många såna kids och då bor jag ändå på Södermalm.

Jag har funderat lite på det här och på det stora hela så är det nu som när jag var tonåring. Dom flesta var väldigt slätstrukna då också. Det var liksom vanliga jeans och nån tröja. Sen fanns det så klart skejtare och rockers och så där men dom var i klar minoritet.

Sen fanns ju "dom svartklädda" och då menar jag inte nödvändigtvis synthare och gothare utan dom där "lite svåra" typerna som sitter och diskuterar filosofi som om dom förstod världen. Dom finns ju fortfarande men jag antar att dom har flyttat från skumma fik till Tumblr och liknande.
Citera
2018-06-02, 23:29
  #96
Medlem
Tygbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Har inte sett alls särskilt många såna kids och då bor jag ändå på Södermalm.

Jag har funderat lite på det här och på det stora hela så är det nu som när jag var tonåring. Dom flesta var väldigt slätstrukna då också. Det var liksom vanliga jeans och nån tröja. Sen fanns det så klart skejtare och rockers och så där men dom var i klar minoritet.

Sen fanns ju "dom svartklädda" och då menar jag inte nödvändigtvis synthare och gothare utan dom där "lite svåra" typerna som sitter och diskuterar filosofi som om dom förstod världen. Dom finns ju fortfarande men jag antar att dom har flyttat från skumma fik till Tumblr och liknande.

BigFatCone antar att du har lite erfarenhet i droger hur ser dagens ungdomar som konsumerar droger ut? Vilken stil kör man med? För övrigt tycker jag att tråden är intressant och skulle därför vilja bumpa den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback