Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 10:49
  #1
Medlem
Tjenare, har stött på ett problem som jag skulle behöva lite hjälp/tips angående.

Det är så att jag filar lite på en hemsida. Bör tilläggas att jag inte har några erfarenheter av kodning eller webbutveckling utan kan i princip bara simpel html.

Det jag vill lyckas åstadkomma på hemsidan är ett sökfält där man kan specificera sökningen efter valda preferenser ex. Pris, färg, kategori etc.

Hur ska jag:
nr 1 göra sökfältet?
nr 2, som jag tror är den svåra biten, få sökfältet att hämta information från ex en databas?

Jag har tillgång till en rad olika xml-filer från olika företag och vill att sökfältet ska hämta information från dessa. Är som sagt väldigt grön på detta området men hoppas att jag kan få lite hjälp och/eller tips på hur jag lättast och bäst kan åstadkomma detta.

Tack på förhand!
Citera
2017-04-06, 18:38
  #2
Medlem
Eftersom du inte har någon erfarenhet kring javascript så förslår jag att du lär dig grunderna. Det du försöker göra är inget avancerat. Du kan använda jQuery.parseXML, mer info finns här.
Citera
2017-04-06, 21:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luckynofakie
Tjenare, har stött på ett problem som jag skulle behöva lite hjälp/tips angående.

Det är så att jag filar lite på en hemsida. Bör tilläggas att jag inte har några erfarenheter av kodning eller webbutveckling utan kan i princip bara simpel html.

Det jag vill lyckas åstadkomma på hemsidan är ett sökfält där man kan specificera sökningen efter valda preferenser ex. Pris, färg, kategori etc.

Hur ska jag:
nr 1 göra sökfältet?
nr 2, som jag tror är den svåra biten, få sökfältet att hämta information från ex en databas?

Jag har tillgång till en rad olika xml-filer från olika företag och vill att sökfältet ska hämta information från dessa. Är som sagt väldigt grön på detta området men hoppas att jag kan få lite hjälp och/eller tips på hur jag lättast och bäst kan åstadkomma detta.

Tack på förhand!

Om jag har förstått det rätt så har du en massa XML filer med massa data och du vill "söka" i dessa?

Precis som ovanstående säger så bör du lära dig JavaScript och jQuery (jQuery är ett bibliotek för JavaScript, det går fort att lära sig när man väl lärt sig JavaScript).

Här är någon som har samma problem som dig (Om jag förstått ditt problem rätt)

http://stackoverflow.com/questions/7...l-using-jquery
------------------
Gör en input som fungerar som en "sök"

Skapa ett event där den läser när du skriver något (se länk)

http://stackoverflow.com/questions/1...in-input-field

I detta event så sparar du texten som ändras dvs det användaren söker och jämför med någon av xml taggarnas värde.

Skriv ut skiten
--------------
Ett exempel:

Kod:
XML filen vars namn är: foobar.xml

<note>
<to>Tove</to>
<from>Jani</from>
<heading>Reminder</heading>
<body>Don't forget me this weekend!</body>
</note>

Kod:
$('.MittKlassnamn').on('input', function() {

var xml = $.parseXML(foobar.xml), // Hämta XML filen 

  foo = $( xml ),

  test = foo.find('to');

console.log(test.text());

});

Detta kommer skriva ut Tove. Kan vara lite småbuggit eller felskrivet men jag hoppas du förstår lite hur du ska göra
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback