Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-06, 07:08
  #1
Medlem
CommanderShepards avatar
Hejsan!

Det är så att min bror är lastbilschaufför och för ett par månader sedan blev han stoppad av polisen, han fick böter pga att det var någon form av fel på färdskrivaren så de inte kunde kopiera den.
Grejen är att det finns ingen chans för chauffören att se att det är fel på den för den varnade inte, man behöver en dongel och (om jag inte missminner mig) något speciellt slags "förarkort" för att kunna tömma den och därmed också upptäcka felet. Brorsan vägrade att skriva på bötern eftersom det inte är någonting han varken visste om eller kan göra något åt (företaget som sköter tömningarna)

Detta var för några månader sedan och för en vecka sedan fick han hem ett inbetalningskort på 4000kr och en lapp för datum om rättegång om han bestrider vilket han bestämde sig för att göra. Men nu har han mått så jävla dåligt pga detta (brorsan är och har alltid varit fullt laglig och har aldrig varit med om liknande saker tidigare) och haft en fruktansvärd ångest så han ringde upp dom och sa att han betalar bötern bara dom låter han vara.
Men nu eftersom han redan har bestridit bötern så sa dom att det är inte säkert att det går att bara betala bötern längre utan att han kanske är tvungen att åka till rättegången men att dom skulle "kolla" om det gick att göra något, så nu sitter han med en redig ångest och har ingen aning om vad som kommer att hända.
Men han hoppas att han bara får betala bötern och får fortsätta som vanligt och att företaget hjälper honom med pengarna som goodwill.

Vad hade ni gjort? Är det verkligen så jävla skevt att chauffören åker på böter för något som han omöjligen ens kan kontrollera?!

Ska tillägga att han får inget bra svar av varken facket eller företaget han jobbar för. (Som jag förstod det som iallafall.)
Citera
2017-04-06, 07:10
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard


Är det verkligen så jävla skevt att chauffören åker på böter för något som han omöjligen ens kan kontrollera?!


Ja.
Citera
2017-04-06, 07:15
  #3
Medlem
Det ordnar sig. Trösta brorsan med att en rättegång kan vara en spännande erfarenhet bara för att se hur det fungerar. Jag tycker definitivt att han ska stå upp för sin bild av det hela - att han inte gjort något fel. I värsta fall får han betala bötern eller liknande, och det verkar han ju redan inställd på.
Citera
2017-04-06, 08:01
  #4
Medlem
sebastian66s avatar
Tyvärr är chaufförer ett utsatt yrke blir man stoppad av polis för kontroll.
Då är man oftast rökt för med alla regler som finns gör det i princip omöjligt att
inte få böter för småskitsaker.
Sämsta yrket av alla för gör man fel i kassan på citygross eller gör fel på Statoil så får man
iafall 1 varning.Men som chaufför är det bara en massa krångel med regler.
Regler är bra men som chaufför kan jag bara säga alla regler är mer eller mindre sjuka och poliser
har absolut inget överseende med ev felsteg
Citera
2017-04-06, 09:38
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommanderShepard


Vad hade ni gjort? Är det verkligen så jävla skevt att chauffören åker på böter för något som han omöjligen ens kan kontrollera?!

Ska tillägga att han får inget bra svar av varken facket eller företaget han jobbar för. (Som jag förstod det som iallafall.)

Dessutom, det är upp till honom själv att se till att han kan kontrollera färdskrivaren. Har han inte fått den möjligheten så är det sannolikt en oseriös arbetsgivare. Men, ansvaret ligger fortfarande på personen, inte arbetsgivaren.
Citera
2017-04-06, 12:08
  #6
Medlem
ihelps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Tyvärr är chaufförer ett utsatt yrke blir man stoppad av polis för kontroll.
Då är man oftast rökt för med alla regler som finns gör det i princip omöjligt att
inte få böter för småskitsaker.
Sämsta yrket av alla för gör man fel i kassan på citygross eller gör fel på Statoil så får man
iafall 1 varning.Men som chaufför är det bara en massa krångel med regler.
Regler är bra men som chaufför kan jag bara säga alla regler är mer eller mindre sjuka och poliser
har absolut inget överseende med ev felsteg

Fast gör man ett litet fel på city gross så kan det inte leda till döden för flera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback