Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2017-04-15, 09:50
  #85
Medlem
borrizs avatar
Jag tror att ts kan hitta en del "matnyttigt" tråden nedan:
(FB) Den ädla konsten att äta gratis
Citera
2017-04-15, 10:07
  #86
Medlem
jpettersson1991s avatar
Billig mat som inte ökar din vikt? Exakt samma mat som ökar din vikt fast i mindre mängder.
Citera
2017-04-15, 15:10
  #87
Medlem
Scratchbites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det sista vi vill är att ts skall gå och bli förgiftad, det vore bra om du kunde komplettera med bilder/beskrivningar så att ts vet vad han skall plocka/undvika.
Jag skrev namnet på två växter och TS bör kolla upp det i en flora (finns många gratis online), inte titta på första bästa bild på internet, då det finns växter som kan likna parksallat. Annars finns jus skogsskafferiet.se.
Citera
2017-04-15, 17:27
  #88
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Jag skrev namnet på två växter och TS bör kolla upp det i en flora (finns många gratis online), inte titta på första bästa bild på internet, då det finns växter som kan likna parksallat. Annars finns jus skogsskafferiet.se.
Nu är allting lätt när man kan det. Tyvärr kan man inte förutsätta att alla skall ha din kompetens.
Tänk bara på ramslök där bladen påminner om liljekonvaljens, naturligtvis märker man skillnaden när man smakar på bladen men kan man förutsätta detta?

Nej, när det gäller växter anser jag att det bästa är att vara övertydlig.
Citera
2017-05-07, 21:04
  #89
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Är etniskt svensk sjukpensionär med en matbudget på 600kr.
Ärtsoppan och ris/ pasta gör att jag går upp i vikt.

Ägg är bra, men jag är nu läskigt nära att föräta mig på dem.

Pengarna ska räcka till den 19de. Har vanligtvis 1500 per månad.

Vet att kyckling är bra med, men den är inte så billig och jag har nästan förätit mig på den med när jag åt efter lchf.

Slutade med lchf just för att det blev för dyrt. Så tips på bra, men billig mat för viktkontroll skulle uppskattas.

Är 40år. Sitter still mycket för att inte bränna för mycket energi. Vågen visar 100, så det finns fettreserver att ta av. Kan gå hungrig, men vill äta bra, det lilla jag äter, för att inte få bristsjukdom/deppression.

Jag skulle rekommendera att du börjar grodda bönor och linser - för sådant kommer du ju ändå ha hemma om du vill äta hälsosamt och billigt. Och då kan du få du super-näringsrikt grönt varje dag till otroligt låg kostnad jämfört med att köpa frukt och grönsaker. Gå runt i affärer lite så du lär dig de bästa ställena att köpa stora påsar med torkade linser och bönor till bättre priser. Asiatiska och arabiska butiker brukar vara de bästa, enligt min erfarenhet.
Citera
2017-05-07, 21:16
  #90
Medlem
Det är förbaskat lätt att grodda, ifall du aldrig gjort det förut:

https://www.youtube.com/watch?v=XGSzktw2S3A
Citera
2017-05-07, 21:22
  #91
Medlem
Ett annat tips är att planera veckans handling på måndag förmiddag efter veckans erbjudanden i reklambladen. Vad är värt att köpa och slänga in i frysen för sämre tider? Den här veckan var exempelvis färdiggrillad kyckling billigt. Man sparar pengar på att jämföra först, lite jobbigt, men på en tight budget så kan det ju vara värt det:

http://www.allaerbjudanden.se/
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback