Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-06, 05:41
  #1
Medlem
HappyHandsomes avatar
Är etniskt svensk sjukpensionär med en matbudget på 600kr.
Ärtsoppan och ris/ pasta gör att jag går upp i vikt.

Ägg är bra, men jag är nu läskigt nära att föräta mig på dem.

Pengarna ska räcka till den 19de. Har vanligtvis 1500 per månad.

Vet att kyckling är bra med, men den är inte så billig och jag har nästan förätit mig på den med när jag åt efter lchf.

Slutade med lchf just för att det blev för dyrt. Så tips på bra, men billig mat för viktkontroll skulle uppskattas.

Är 40år. Sitter still mycket för att inte bränna för mycket energi. Vågen visar 100, så det finns fettreserver att ta av. Kan gå hungrig, men vill äta bra, det lilla jag äter, för att inte få bristsjukdom/deppression.
Citera
2017-04-06, 05:45
  #2
Medlem
Stormakts avatar
Rotfrukter, lök och soppa, ransonera några matlådor, gött om man kryddar lite. Det är nog det bästa tips jag har.

Lite potatis, morötter, rödbetor etc i en soppa! Asbra.

Själv levde jag på pajdeg i 2 veckor förra månaden. Hade bara mjöl och smör hemma... Det kändes hemskt
Citera
2017-04-06, 06:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Själv levde jag på pajdeg i 2 veckor förra månaden. Hade bara mjöl och smör hemma... Det kändes hemskt

Fy fan, det skulle jag inte ens önska min värsta fiende...

Med rätt mängd grillkrydda smakar allt flintastek. Bara att ösa på.
Citera
2017-04-06, 06:39
  #4
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lepaca
Fy fan, det skulle jag inte ens önska min värsta fiende...

Med rätt mängd grillkrydda smakar allt flintastek. Bara att ösa på.

nä det var ingen höjdare. jag lärde mig lite från det iaf.


Men den har 600 att leva på tills den 19e, flinta kommer ju att slakta den budgeten?
Citera
2017-04-06, 07:02
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Grönsaksgrytor borde passa dig, potatis och morötter som bas och sen slänga i lite ärtor, blomkål, kryddor salt ett paket stekt bacon
Citera
2017-04-06, 07:04
  #6
Medlem
Bomboclat.el.bombos avatar
Om du inte får problem med magen av baljväxter är det bara att gå å köpa sig en påse röda linser och en påse gröna linser, går att göra lätta grytor med krossade tomater och/eller paprika, lite gullök, vitlök, chili. Vill man lyxa till det kan man blanda i lite creme fraishe eller ha lite bredare utbud av grönsöker.

Experimentera med väl kokta linser, ett par ägg och lite ströbröd i en mixer, hux flux har du billiga biffar som hade fått anarkofeministerna att stå på löpande band utanför din dörr.

Sen när det kommer till kolhydraterna blir det svårare eftersom du har en så tajt budget. Som du säkert vet är vanlig pasta och ris billigast! Alternativt får du äta ett halvt kilo potatis varje dag ) Om du har lite mer pengar över nån gång så är en bra regel att alla kolhydrater som måste koka över 20 minuter är långsamma. Ja sen finns det sånt spexigt som miljöpartisterna äter, quinoha eller va det nu heter.

Lycka till och smaklig spis
Citera
2017-04-06, 07:05
  #7
Medlem
borrizs avatar
Undvik butikerna när det gäller grönt utan handla på torget, se bara till att komma c:a 30 minuter innan stängningsdags för då brukar handlarna dumpa priserna för att slippa ta hem osålda varor. Framförallt på lördagen brukar detta ge god utdelning.
Citera
2017-04-06, 07:27
  #8
Medlem
another-devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyHandsome
Är etniskt svensk sjukpensionär med en matbudget på 600kr.
Ärtsoppan och ris/ pasta gör att jag går upp i vikt.

Ägg är bra, men jag är nu läskigt nära att föräta mig på dem.

Pengarna ska räcka till den 19de. Har vanligtvis 1500 per månad.

Vet att kyckling är bra med, men den är inte så billig och jag har nästan förätit mig på den med när jag åt efter lchf.

Slutade med lchf just för att det blev för dyrt. Så tips på bra, men billig mat för viktkontroll skulle uppskattas.

Är 40år. Sitter still mycket för att inte bränna för mycket energi. Vågen visar 100, så det finns fettreserver att ta av. Kan gå hungrig, men vill äta bra, det lilla jag äter, för att inte få bristsjukdom/deppression.

Grytbitar (kött) brukar vara billigt och kan vara gott om det kokas länge med lite kryddor.

Rotfrukter som andra nämnt, linser och bönor. Pasta med ketchup är billigt. Havregrynsgröt,
Citera
2017-04-06, 07:30
  #9
Medlem
Är ju inte ens två veckor till pensionen kommer, 600:- är inga problem alls.

Köp pasta, krossade tomater, kyckling, falukorv, nuggets, osv... Brukar finnas tärnat fläsk som funkar lite som bacon, perfekt till carbonara tillsammans med äggula... Sjukt mättande också... Nuggets och potatismos är en bra kombination, särskilt inlindat i tunnbröd med lite lök och mangoraja.

Edit: just ja, handla på rätt affärer! (Willys, Lidl, city gross, ÖoB osv)
Citera
2017-04-06, 07:31
  #10
Medlem
ace_secs avatar
Rotfrukter/egengjorda potatisklyftor i ugn. Ringla över lite olja och salt/krydda.
Ägg eller linser för protein. Och kvarg.
Fullkornspasta är relativt nyttigt och billigt.

Coop kör ju kampanj på "Fyra middagar för 80 kr". Där finns recept som således kostar
20 kr/portion.

https://www.coop.se/Recept--mat/4-personer-80/

Om du är rädd för att lida brist på något kan proteinpulver och all-vitamin vara bra.

Min syrra hade en månad en femhundring att lägga på mat. Hon köpte billiga färdigrätter i frysen, och knäckebröd =)
Citera
2017-04-06, 08:01
  #11
Medlem
HappyHandsomes avatar
Linser kanske kan vara nått, med krossade tomater. Att göra biffar av dom med ägg/ströbröd var ett coolt tips!

En del av budgeten går till kaffe, det är den enda glädjen jag har kvar i livet.

Det har blivit en hel del potatis och lök, ibland med bacon, då det är typ billigaste köttet.

Problemet är att jag går upp i vikt. Just billig mat tenderar att bli väldigt inriktad på kolhydrater. Att kolla grönsakshyllan här känns lite som att fönstershoppa på guldfynd.

Vidare tips på mättande billig mat utan kolhydrater tas tacksamt emot. Kul att ni svarar!
Gröt och pasta går liksom bort då, och grytbitar är ju smaskens, men tror inte det blir hållbart ekonomiskt.
Citera
2017-04-06, 08:12
  #12
Medlem
Inhalators avatar
Varför sitter du still för att spara energi?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback