Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 14:36
  #1
Medlem
Har dom det? Ifall inte pluggar jag bara något annat. Hur jämförs dessa utbildningar med t.ex. Chalmers, kth?
Citera
2017-04-05, 14:42
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Har dom det? Ifall inte pluggar jag bara något annat. Hur jämförs dessa utbildningar med t.ex. Chalmers, kth?

Min första tanke är att det är en uppenbar nackdel att plugga i en stad där tillgången till relevanta extrajobb är svag. KTH i Sthlm resp CTH i Gbg har ju bättre tillgång till tex. IT-jobb, programmeringsjobb mm.

Och för en civ.ing.-student ska det tydligen vara extremt viktigt att fixa relevanta extrajobb under studierna, att examineras med noll erfarenhet kan bli en riktig rävsax. Därmed inte sagt att du inte kan skaffa relevanta sommarjobb om du flyttar från Karlstad över somrarna.
Citera
2017-04-05, 14:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Min första tanke är att det är en uppenbar nackdel att plugga i en stad där tillgången till relevanta extrajobb är svag. KTH i Sthlm resp CTH i Gbg har ju bättre tillgång till tex. IT-jobb, programmeringsjobb mm.

Och för en civ.ing.-student ska det tydligen vara extremt viktigt att fixa relevanta extrajobb under studierna, att examineras med noll erfarenhet kan bli en riktig rävsax. Därmed inte sagt att du inte kan skaffa relevanta sommarjobb om du flyttar från Karlstad över somrarna.

Mm förstår, samma sak gäller Luleå isf?
Citera
2017-04-05, 15:01
  #4
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Mm förstår, samma sak gäller Luleå isf?

Generellt ja. Dock beror det ju lite på vad du ska inrikta dig mot. I Luleå finns en del industrianläggningar i närheten, så om du tänkte typ produktionsingenjör etc. finns ju en möjlighet till jobb där. Om du däremot tänkte en karriär inom programmering/data/IT är nog Luleå inte en så hipp stad.
Citera
2017-04-05, 15:51
  #5
Medlem
Ingen högskola kan utge sig ge behörighet för en yrkesexamen såsom civilingenjör utan att ha uppfyllt grundläggande kriterier och reglemente. Därför kan du räkna med att du absolut får en relevant utbildning gentemot hur ingenjörsrollen ser ut i Sverige.

Sedan har varje arbetsgivare olika attityder, men jag skulle säga att du sitter i båten med en teknisk utbildning, oavsett lärosäte. En annan femma däremot om du kanske läser bibliotikarie med inriktning genusvetenskap: profil eskimå-mellanöster kultur....
Citera
2017-04-06, 08:16
  #6
Medlem
mastejags avatar
Har bekanta som gått bl.a. kemiteknik där och de var mycket nöjda. Alla i den klassen fick jobb direkt och det finns faktiskt ganska mycket företag i området.

Nog för att IT och dyl är utbrett i storstäder så får man tänka på att antalet sökande till dessa också är betydligt fler.
Citera
2017-04-06, 20:41
  #7
Medlem
Fysik fakulteten på kau håller hög och bra nivå. Sen finns det helt okej och sämre. Indek fick rätt dåligt betyg för nåt år sen eller två tex.
Citera
2017-04-06, 21:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspended
Fysik fakulteten på kau håller hög och bra nivå. Sen finns det helt okej och sämre. Indek fick rätt dåligt betyg för nåt år sen eller två tex.

Hur är kvalitén på maskin teknik, teknisk fysik och kemiteknik?
Citera
2017-04-07, 06:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulz
Hur är kvalitén på maskin teknik, teknisk fysik och kemiteknik?

Det är dom 3 inriktningarna med bäst kvalitet, inbördes ordning så säger jag nog tf, maskin och kemi men tror inte skillnaderna är enorma. Vi har inte jättemånga som låser kemi i våran årskull men dom har mycket samarbete med många av pappers industrierna runt om i Värmland.
Citera
2017-10-09, 17:40
  #10
Medlem
DrSheldonCoopers avatar
Någon som läst/läser teknisk fysik på Kau? Vad har ni tyckt/tycker ni om utbildningen?
Finns det många inriktningar att välja på till senare år? Och vilka är dessa i så fall?
Citera
2017-10-19, 00:14
  #11
Medlem
DrSheldonCoopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSheldonCooper
Någon som läst/läser teknisk fysik på Kau? Vad har ni tyckt/tycker ni om utbildningen?
Finns det många inriktningar att välja på till senare år? Och vilka är dessa i så fall?

Ingen som har nån erfarenhet från KAU och kan dela med sig?
Citera
2017-10-19, 22:20
  #12
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSheldonCooper
Ingen som har nån erfarenhet från KAU och kan dela med sig?
Läser sista året på ett högskoleingenjörsprogram (datavetenskap) på Kau så har ingen erfarenhet av någon av nämnda civilingenjörsutbildningar. Men min erfarenhet av Kau är att det är ett bra universitetet. Har fått uppfattningen att det är hyffsat lätt att få jobb om man går en teknisk utbildning på Kau.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback