Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-11, 20:01
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligerman
Har fortfarande inte fått höra farorna av någon, att jag är beroende kan jag leva med så länge inga konsekvenser finns? Vad är farorna med att ligga på en dos på 1-2 om dagen med 4-7 dagars paus i månaden?

Det finns ju liksom anledning till att dom inte säljs på godis hyllan i affärn.
Jag tänkte lite som du förut med att det inte gör så mycket om man är beroende bara att fortsätta ta, men det är jävligt jobbigt att vara det. Tolerans utvecklingen gör att jag måste ta rätt höga doser för att fungera och inte få sinnes sjuk abstinens. Och ja man börjar med scheman om pauser och hur mkt man får ta men sen mår man så ruttet under pausen så man fuskar med schemat.

Och så det är en ständigt stress att man inte ska få tag på ordentliga piller när man måste fixa dom olagligt och behöver större mängd. När jag tar så får jag inte mkt positiva effekter längre blir normal om jag har tur, men ångest kvar fast jag märker jag blir väck i huvet. Och andra tycker att man är det. och ibland tror jag även man får mer ångest av dom i längden. vaknar av panikattacker så fort xanor går ur blodet även fast jag har stesolid också. Sen börjar man blanda med andra droger för att få lite paus från hur jävligt man mår och få lite effekt. nu har jag kanske mer grundproblem med ångest en du så du kanske klarar det bättre. vissa klarar ju att använda benso under många år utan problem men det verkar skita sig för många när man väl börjat älska dom.
sen har man väl gjort och sagt en del grejer jag ångrar som jag tror ja inte hade gjort annars. inte så farligt men man tappar kanske lite empati vilket är en av det man vill för man orkar inte känna allt

Men jag ångrar egentligen inget endå, jag skulle inte klarat livet sista åren utan dem. Nu får det väl gå åt helvete. har mått så sjukt dåligt ett tag men vet inte vad som har med vad och göra.
men du verkade ju må rätt hyfsat innan så då är det inte värt det.
men om jag ska ge ett råd så bestäm att du bara får ta 1 ggr i veckan eller något och fixar du inte det så lägg ner.
sorry att det blev lite långt.
Citera
2017-04-13, 18:51
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligerman
Jag har alltid haft en stress i kroppen och haft lätt till måttlig oro. Inget nervvrak men absolut inte en sån som tar saker med en nypa salt. Har börjat ADHD utredning och det lutar åt att jag har det, min bror har grav ADHD och jag har fått testa Metamina och Attentin som jag tyckte om (vem gör inte det) och som fungerade bra på mig. Så fick jag tag på Xanor, 1 mg, ej depåtabletterna, och har sedan dess nästan dagligen tagit mellan 1-2 st. Någon gång har jag tagit 3-4 st i samband med alkohol (kaos, kräver 3 helsidor i sig) samt med Cannabis (underbart eftersom torgskräcken och paranoian försvinner helt och enbart sköna effekterna av cannabisen blir kvar).

För att bevisa för mig själv att jag inte är beroende så har jag tänkt ta en vecka från det men enbart klarat 4 dagar som mest, jag sover sämre, drömmer sjuka mardrömmar och känner ett mycket starkt behov av mina små ovala blå älsklingar.

Det känns så sjukt att en så "liten" (är det inte det?) dos per dag skulle vara i farozonen men uppenbarligen har jag svårt att sluta. Ni som har erfarenhet och mer kunskap, vad säger ni, är jag "fast" i det så att jag skulle få en grov AT om jag slutade helt eller kan jag fortsätta leva såhär?

Det negativa som jag själv känner är att jag förstår, men inte känner, att jag är mindre empatisk och brydd. Men det är ju PRECIS det jag gillar. Jag har gått från att vara den bra kompisen och lyssnaren som svarat på mina egna och andras känslor till mer obrydd, kall och våghalsad - vilket gjort att jag fått löneförhöjning (hade inte vågat säga samma saker annars).

Så kluven, mår bra av att inte må dåligt, men mår dåligt av att jag förstår att det inte är sunt att inte känna. Förlåt för rörig text. Är ganska trött, tacksam för reflektioner.

Så som du beskriver det kommer du att bli gravt beroende utan att själv märka det.

Förutom försämrat minne så finns en del vetenskapliga belägga för kognitiv nedsättning ( t.ex. möjligheten att ta till sig ny information/kunskap och bevara denna i långtidsminnet), paradoxala effekter (du får ångest istället för att dämpa den, raserianfall, etc), koncentrationssvårigheter som kan hänga kvar bra mycket längre än tiden du missbrukar, och en del andra fina tillstånd som apati & insomnia.

Se denna.
https://vimeo.com/188181193

Och lycka till.

EDIT: läs bieffekterna i bipacksedeln till Xanoren.
Citera
2017-04-26, 09:03
  #27
Medlem
Eftersom GABA påverkas så kommer oro och ångest trots att man inte har påbörjat någon ned-
trappning eller utsättning.
Citera
2017-04-26, 10:01
  #28
Medlem
personligen skulle jag nog säga att du är på väldigt god väg att utveckla ett rejält beroende även om du inte är där än. Fortsätter du kommer du hamna djupt i träsket, så mitt råd är att försöka få styrsel på saker och ting fortast möjligast..
Citera
2017-04-26, 16:42
  #29
Medlem
caecos avatar
Du kommer må allt sämre varje gång du tar ett uppehåll. Du kommer lida mer av abstinensen desto längre du håller på.

Antingen trappar du ned och använder det vid behov, vilket funkat för mig under väldigt lång tid. Annars skulle jag nästan köra på dagligen och försöka att inte öka doserna först det är verkningslöst. Ofta höjer man dosen utan att det egentligen behövs.
Citera
2017-04-26, 20:54
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ligerman
Tack för tipsen och vänliga ord.

Vad är riskerna med om jag fortsätter med denna dos, alltså ca 1-2 om dagen med 4-7 dagars paus i månaden. Är det fortfarande risk för att man får sämre minne etc? Svårt att släppa detta, att slänga dom finns inte på världskartan just nu.

Jag förstår inte riktigt varför du ska göra denna paus? Du kommer att uppleva en jobbig vecka
med abstinens. Efter denna så stoppar du i dig en tablett, och då är du på ruta 1 igen. Då har
du plågats i en vecka helt i onödan. (lågdosberoende kan vara lika besvärligt som högre doser,
det är ju tiden som gäller). Om jag har fattat rätt så har du tagit detta i 8 månader? Om du
fungerar som andra så finns det inte en chans i världen att abstinensen är över på 1 vecka.
Dessutom så utsätter du din hjärna för den ena akuta abstinensen efter den andra, och så
kommer det att hålla på i all evighet.
Så det finns bara en lösning på problemet: Trappa ner, och sätta ut. (och inga tabletter hemma,
när abstinensen rasar som mest så kommer du till 99,9% att plocka i dig i ren desperation).
Gick själv "bärsärkagång och kammade ryamattan". Men hittade tack och lov inget.

Ang. minnet så är det ju helt klart påverkat om man ser på de symtom man får vid abstinens.
I de vanliga symtomen ingår minnesstörningar, koordinationsstörningar m.m. Och det innebär
ju att funktionerna i hjärnan för just detta har "möblerats om" eftersom det tar tid för dessa
funktioner att läka. Om inte minnet har påverkats av benso så skulle man ju inte få besvärliga
symtom med just minnesstörningar, då skulle inte just detta tas upp bland abstinenssymtom.
Det sägs ju att man kan bli beroende redan efter 6-8 veckor, så redan då så börjar det att
"möbleras om" i hjärnans funktioner, och då bl.a. minnesfunktionen.

Jag har varit i din situation, och vet hur det är. Man letar desperation efter en vettig lösning,
men det finns ingen. Trappa ner, sätta ut och härda ut. Jag önskar att det fanns något annat!

Edit: Läste nu att du har blivit "mindre trevlig" av tabletterna. Borde inte det avgöra det hela?
Att du själv har upptäckt att du har blivit personlighetsförändrad pekar bara på en sak: hjärnan
utsätts för så mycket påfrestningar att man kan ändra beteende.
En beroendeläkare sade till mig att det blir en "tillfällig hjärnskada", inte permanent förstås.
Och det var inget personligt gentemot dig, utan det gäller mig också.

Det här inlägget låter visst väldigt hårt, och otrevligt, men det är ju förstås inte meningen!
Men nu, i efterhand, har jag förstått vad benso ställer till med.
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-04-26 kl. 21:16.
Citera
2017-04-26, 22:00
  #31
Medlem
Passa dig för bensodiazepiner, när du minst anar det har det ätit upp allt som fanns kvar av ditt liv.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback