Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-05, 13:31
  #1
Medlem
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10315099/namnlos

Kan absolut ingenting om datorer men en polare byggde ihop denna åt mig. Jag vill kunna spela LoL, HotS, CS, Hearthstone och möjligtvis fler krävande spel i framtiden. Budgeten är obestämd men vill veta om detta bygge är värt det. Tack på förhand!
Citera
2017-04-05, 13:40
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PunaniSlayer
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10315099/namnlos

Kan absolut ingenting om datorer men en polare byggde ihop denna åt mig. Jag vill kunna spela LoL, HotS, CS, Hearthstone och möjligtvis fler krävande spel i framtiden. Budgeten är obestämd men vill veta om detta bygge är värt det. Tack på förhand!

Ifall du inte tjänar typ 50k i månaden känns det som bortkastade pengar att lägga 9000kr på ett grafikkort. Jag har fortfarande ett GTX 570 och kan spela alla de där spelen du listade utan problem på rätt höga grafikinställningar.

Sen känns även processorn overkill på en gaming-PC.

Kan omformulera: Du kommer inte att känna någon skillnad i ditt spel på en PC som kostar 10000kr och en som kostar 24000kr.

mvh
Citera
2017-04-05, 13:44
  #3
Medlem
japanskbruds avatar
När man köper en dator för spel så ska man tänka på vad den klarar nu. Framtiden är ointressant eftersom den ändå kommer va för gammal och utdaterad då.
Speltillverkare optimerar sämre och kodar fult och ruttet för att spara pengar i takt med att datorer blir snabbare..
Citera
2017-04-05, 14:00
  #4
Medlem
salxars avatar
1200 för Windows 10? Går att köpa på Reddit för 200 kr
https://www.reddit.com/r/microsoftso...e_server_2016/
Windows 10 Education är den du bör köpa.

Annars tycker jag du borde köra på 1080 eller 1070 istället för 1080 Ti, som tidigare nämnts känns det inte direkt värt att lägga så mycket pengar på ett grafikkort. Lägg mindre pengar på det nu och uppgradera om 2 år istället så sparar du pengar.

Är det verkligen nödvändigt att ta en SSD på 1 terabyte? Kan du inte ta en på 500 gig och sen ta en hårddisk på 1 terabyte istället?
Citera
2017-04-05, 14:01
  #5
Medlem
Det där är det bästa av allt i princip. Prislappen blir därefter.

Du kan förmodligen få 70-80% av prestandan för 10.000 - 12.000 kronor.
Citera
2017-04-05, 14:51
  #6
Medlem
GanjaFarfars avatar
Inte speciellt prisvärd om man ser till vad du kommer att använda den till. Till dina spel kan du gott köpa en dator för 10-12k och du kommer inte märka någon som helst skillnad.
Då kan du dessutom köpa nytt grafikkort med gott samvete om du kommer på att du vill spela någonting mer krävande framöver.
Citera
2017-04-05, 15:33
  #7
Medlem
Allt beror ju på hur mycket pengar du själv tycker det är värt att lägga på prestanda som du aldrig kommer använda.

Datorn din polare plockat ihop är ju förvisso en värsting men fruktansvärt overkill för de spel du ska spela. Inget av spelen du nämnde är grafikkrävande och du skulle kunna köpa en dator för under hälften och ändå kunna spela dem på maxinställningar.

Är du ute efter 4K-gaming eller vad är ditt mål?
Citera
2017-04-05, 16:22
  #8
Medlem
Förslag: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10318511/
Citera
2017-04-05, 16:59
  #9
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunaniSlayer
och möjligtvis fler krävande spel i framtiden. Budgeten är obestämd men vill veta om detta bygge är värt det.
Chassiet är förmodligen ganska bra. Lite odiskret kanske, och aningen dyrt.

Nätagget gillar jag inte alls, det finns de som hävdar det är bra, själv är jag skeptisk pga flera av corsairs andra modeller varit jättedåliga och jag vill se först att det där håller innan jag rekommenderar det. Föreslår tillsvidare evga's g2 650w till det grafikkortet.

Moderkortet är helt ok, processorn också

Processorkylaren är förmodligen jättebra, bara ett lite ovanligt val. Mer normalt med stående kylare av samma fabrikat.

Minnena gillar jag inte alls, föreslår 2400mhz av stabilitetsskäl och för att minska risken för problem.

Grafikkortet är i toppklass, men vänta med 1080Ti tills 3e-partskorten finns ute. Founders edition är basmodellen. 3e-partskorten brukar vara ännu bättre, lätt fabriksklockade, bättre kylning, tystare, osv.

1 tb ssd är lyx, men hellre för stor än för liten. De flesta är nöjda med 500 gig.

Jag bryter lite mot de som svarat tidigare, jag tycker datorn ligger ganska bra till. Man kan förbättra komponentvalet, men det ser inte helt orimligt ut i pris, kanske t.o.m så att med mina förslag ökar priset nån tusing till..

Sedan är det givetvis en befogad fråga vad dina spel kräver, d.v.s om du kör låst på 60 hz i 1920x1080 och spel som huvudsakligen lastar processorn, då skulle det kanske gått lika bra med ett 1060-kort, eller 1070-1080.

Det där med framtida krävande spel är ett stort lotteri. Om man tycker pengar har ett värde så bör man fundera lite på vilket värde man får ut av ett såpass dyrt kort, men har du på känn att dina nästa spel kommer vara extremt grafikkrävande eller om du behöver cuda-kapacitet i kubik eller om du kommer köra med en 21:9-monitor eller 4k eller ett flertal 2560x1440 i bredd, då är det inte helt fel.
Citera
2017-04-05, 20:10
  #10
Medlem
Tack för svaren allihopa. Jag kan fortfarande ingenting om datorer eller vad som är bra och inte men skall ha det i åtanke när jag köper en
Citera
2017-04-05, 20:34
  #11
Medlem
För de spelen du listar är det väldigt overkill. Men om du i framtiden skulle vilja köra lite mer grafiktunga spel så är det helt okej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback