Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 22:59
  #13
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Här i Irland är det snack om att höja skatten på läsk och även sätta varningar på läsk.

Jag gillar det.

Missförstå mig rätt, jag är rökare, jag dricker alkohol. Jag gör det även om det finns varningar.
Men, det är inte hälsosamt, så att varningarna finns där är positivt.

Kan man göra liknande saker på andra icke hälsosamma produkter så är det bara bra.

Jag kommer förmodligen också fortsätta med rökningen och alkoholen men läsk och godis konsumerar jag faktiskt mer sällan nu för tiden.

Alla har vi våra laster jag menar finns det något bättre än en Marlboro Röd med en Staropramen?
Citera
2017-04-05, 23:15
  #14
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tttttttzzzzzzzzzz
Jag kommer förmodligen också fortsätta med rökningen och alkoholen men läsk och godis konsumerar jag faktiskt mer sällan nu för tiden.

Alla har vi våra laster jag menar finns det något bättre än en Marlboro Röd med en Staropramen?
'

Jupp, en Lucky Strike med en Murphy's.
Citera
2017-04-06, 13:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tttttttzzzzzzzzzz
Alla har vi våra laster jag menar finns det något bättre än en Marlboro Röd med en Staropramen?

30 minuters löpning, en god middag, umgås med nära och kära eller att slutföra ett med projekt som man länge arbetat på?
Citera
2017-04-06, 23:12
  #16
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h7snt2xe
30 minuters löpning, en god middag, umgås med nära och kära eller att slutföra ett med projekt som man länge arbetat på?

Tänkte inte på det men jovisst men själv tar jag hellre en rask promenad i motlut i och för sig. Mjölk är ganska fint det med
Citera
2017-04-09, 00:26
  #17
Medlem
Brunbeverns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Men troligtvis är det så här:
-Cigaretter VET man skadar kroppen.
-Socker kanske inte alls skadar alla, i alla fall inte i små doser.
-Bilkörning behöver man inte få skader av.
-och så vidare...

Socker är inte det enda skadliga i livsmedel dock. Det finns nog många saker som används som utan tvekan kan anses som skadliga även i små doser. Alkohol exempelvis för att vara slö med exempel (som finns i cider bland annat).


Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Okej.

Skador på tänder, fetma med mera får du inte om du förtär onyttigheter måttligt. Medan cigaretter är skadligt även i små mängder.

Denna form av resonemang blir bara ett sätt att försöka hitta skäl emot och skäl till varför det är logiskt varför de inte gör liknande varningar för livsmedel, när det egentligen inte är logiskt. Med det sagt är TS fråga nog IMO rättfärdigad.

Rökning är ganska överskattat det med, ofta när man talar om rökning också är det långtidseffekten man är ute efter. Har hört att till och med ensamhet och dylika faktorer gör mer skada än vad rökning gör. Så vem säger att en cigarett en gång alltid är skadligt medan socker inte är det?

Det finns nog många ämnen i livsmedel som säljs som är skadligt i även små mängder. Alkohol inte minst är något som anses som skadligt även i små mängder.

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är förmodligen riktigt. Man kan tappa alla gaddarna utan att dö, men att röka tobak, åtminstone om man drar halsbloss, lägger grunden till lungcancer och KOL.

Ni ser det för simpelt. Ni tänker i banorna "tappa tänderna" och "fetma". Det tyder på att ni enbart ser socker som det enda i livsmedelsväg som är dåligt. Dessutom ser ni det som att livsmedel har en allt-eller-inget effekt medan cigaretter inte har det.
__________________
Senast redigerad av Brunbevern 2017-04-09 kl. 00:30.
Citera
2017-04-11, 11:51
  #18
Medlem
Andy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Det argumenterades i en viss komedi när bildvarningar på cigarettpaket kom på tal, där man väl fastslog att hjärt- och kärlsjukdomar till följd av onyttigt ätande av typ mejeriprodukter är ett hälsoproblem ekvivalent med - om inte värre än - cigarettrökning.

Folk kommer att konsumera hur de vill ändå.

Javisst kommer dom de. När man själv var ung så var de fan inga varningar på nått
Citera
2017-04-11, 14:41
  #19
Medlem
killenmedkexs avatar
Tycker att man inte borde ha varningar alls på tobaksvaror, det är ju jävligt självklart att tobak inte är nyttigt direkt.

Alla vuxna har sitt eget val ifall dom vill röka/snusa.
Citera
2017-04-12, 16:11
  #20
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killenmedkex
Tycker att man inte borde ha varningar alls på tobaksvaror, det är ju jävligt självklart att tobak inte är nyttigt direkt.

Alla vuxna har sitt eget val ifall dom vill röka/snusa.

Jo det kan man ju räkna ut med röven att det inte vore så nyttigt att andas in rök...
Fan ta dig Marlboro att du är så jävla god...
Citera
2017-05-04, 22:05
  #21
Medlem
GuldBuddahs avatar
Ni har ju ganska typiskt vanliga argument för att vara någon som röker och vet om hur farligt det egentligen är, men inte kan ta sig ur beroendet.
Det spelar väl ingen roll vad alkohol och socker gör mot kroppen egentligen, för det har ingenting att göra med cigaretter tycker jag. Cigg är skapade för att göra människor beroende och tjäna pengar på kuppen. För mig är det inte klokt att förstöra sin kropp på det sättet för 25 sekunders njutning. Helt ofattbart att cigg är lagligt.

Väldigt vanligt att börja blanda in argument om andra saker som också är farligt, men som inte är lika bespottat som det man argumenterar om.
Vad vill ni höra? Att alkohol och socker är farligare än cigg? Kan ni röka med gott samvete om det är läskiga bilder på alkohol och socker också?

Det jag håller med om är att det är löjligt med bilderna dock. Dubbelmoralen är helt sjuk egentligen.
__________________
Senast redigerad av GuldBuddah 2017-05-04 kl. 22:14.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback