Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 12:44
  #1
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
För det första vill jag bara tillägga att jag är osäker om det är rätt undergrupp jag placerar tråden på moderator får mer än gärna flytta om den är fel.

Det är nog få som missat att det numer finns varningsbilder på cigarettförpackningar. för att föröka avskräcka rökare som jag är men bara på helger.
Nu undrar jag då varför inte hälsovarningar måste finnas på mer än tobak, innan någon säger något om passivitet så finns varningar även på snus vilket känns ganska svårt att snusa passivt om man nu inte grovhånglar med en snusare.
Exempelvis kan jag tycka att det på exempelvis på Coca-Cola borde finnas någon liknande varning som de gamla varningarna på cigarettförpackningarna något i stil med "Sockret i denna produkt kan orsaka fetma och tandlossning".
Även McDonalds och dylikt borde ha, chips och många andra onyttigheter.
Kanske till och med bildvarningar...

Så varför är cigaretter den enda onyttiga produkt som blivit ett sådant hatobjekt när det finns flertalet andra ohälsosamma produkter som inte har fått sådana här varningar?
Citera
2017-04-05, 12:51
  #2
Medlem
Intressant och ligger tyvärr verkligen i tiden.. Tror det krävs väldigt mycket för att en sådan här lag ska godkännas, stora företag som cocacola och Mc Donalds skulle ju kämpa halft in i döden för att slippa ha uppsatta varningsskyltar på det dom säljer.

Håller med om att läskflaskor borde få sådana här hälsovarningar på deras förpackningar. Fetma - TÄNDERNA INTE MINST. Träffat flera patienter vars munnar redan i 20-årsåldern på riktigt - är halft förstörda av syran och allt socker. Unga personer mellan 16-25 som får komma på återbesök flera gånger per år. Nästintill urgröpta tandkronor orsakat av syran i läsken och mycket karies förstås, av allt socker. Jag har aldrig varit något för läsk, men förstått att det är många som lätt kan dricka 1-2 liter läsk PER DYGN. Fortfarande chockartat för mig att höra.
Citera
2017-04-05, 12:52
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tttttttzzzzzzzzzz

Så varför är cigaretter den enda onyttiga produkt som blivit ett sådant hatobjekt när det finns flertalet andra ohälsosamma produkter som inte har fått sådana här varningar?

Ja det är en befogad fråga. Även bilkörning kan man dö av. Jag har egentligen inga bra svar.

Men troligtvis är det så här:
-Cigaretter VET man skadar kroppen.
-Socker kanske inte alls skadar alla, i alla fall inte i små doser.
-Bilkörning behöver man inte få skader av.
-och så vidare...
Citera
2017-04-05, 13:05
  #4
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ja det är en befogad fråga. Även bilkörning kan man dö av. Jag har egentligen inga bra svar.

Men troligtvis är det så här:
-Cigaretter VET man skadar kroppen.
-Socker kanske inte alls skadar alla, i alla fall inte i små doser.
-Bilkörning behöver man inte få skader av.
-och så vidare...

Nu var det inte just dödsrisken jag syftade på utan en massa andra effekter av onyttigheter såsom skadade tänder, fetma, diabetes med mera...
Citera
2017-04-05, 13:15
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tttttttzzzzzzzzzz
Nu var det inte just dödsrisken jag syftade på utan en massa andra effekter av onyttigheter såsom skadade tänder, fetma, diabetes med mera...

Okej.

Skador på tänder, fetma med mera får du inte om du förtär onyttigheter måttligt. Medan cigaretter är skadligt även i små mängder.

Min teori. Säger inte att jag har rätt.
__________________
Senast redigerad av olasvensson 2017-04-05 kl. 13:18.
Citera
2017-04-05, 13:15
  #6
Medlem
retrospectives avatar
Det argumenterades i en viss komedi när bildvarningar på cigarettpaket kom på tal, där man väl fastslog att hjärt- och kärlsjukdomar till följd av onyttigt ätande av typ mejeriprodukter är ett hälsoproblem ekvivalent med - om inte värre än - cigarettrökning.

Folk kommer att konsumera hur de vill ändå.
Citera
2017-04-05, 14:43
  #7
Medlem
japanskbruds avatar
dom kan börja med t ex strösocker .. att det bara får säljas i gråa burkar med tråkigt typsnitt, barnsäkert lock .. ingen logotyp från tillverkare.. bara "strösocker" ..Sen en stor varningstext med att det orsakar grav övervikt och diabetes .. sen ngn röd triangel .. och bara säljas på apotek till smala personer. Sen 2 års fängelse om man köper socker till ett fetto och barn, eller låter dom äta ngt som innehåller socker.
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2017-04-05 kl. 14:46.
Citera
2017-04-05, 16:49
  #8
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
Något jag kom på att jag glömde när jag diskuterade detta med någon i klassen var alkohol; "Alkohol kan orsaka våldsamt beteende" och en bild på någon som brukar våld mot någon person...
Citera
2017-04-05, 18:13
  #9
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Okej.

Skador på tänder, fetma med mera får du inte om du förtär onyttigheter måttligt. Medan cigaretter är skadligt även i små mängder.

Min teori. Säger inte att jag har rätt.

Det är förmodligen riktigt. Man kan tappa alla gaddarna utan att dö, men att röka tobak, åtminstone om man drar halsbloss, lägger grunden till lungcancer och KOL.
Citera
2017-04-05, 18:20
  #10
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tttttttzzzzzzzzzz
Något jag kom på att jag glömde när jag diskuterade detta med någon i klassen var alkohol; "Alkohol kan orsaka våldsamt beteende" och en bild på någon som brukar våld mot någon person...
Varför inte visa en skrumpen lever eller ett par ner kissade jeans?
Alkohol är inte så harmlöst som många tror, därför borde det också få varnings bilder..

När det kommer till socker så kallade WHO det för vår tids tobak för något år sedan.. Så att jag blir inte förvånad om det kommer..

Sen måste man också tänka på att ju mer bilder vi matas med ju mer normaliserar vi bilderna och den effekt de vill uppnå uteblir och kanske blir omvänd..
-Det skulle tala emot bilder på andra produkter än just tobak..
Citera
2017-04-05, 20:26
  #11
Medlem
tttttttzzzzzzzzzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Varför inte visa en skrumpen lever eller ett par ner kissade jeans?
Alkohol är inte så harmlöst som många tror, därför borde det också få varnings bilder..

När det kommer till socker så kallade WHO det för vår tids tobak för något år sedan.. Så att jag blir inte förvånad om det kommer..

Sen måste man också tänka på att ju mer bilder vi matas med ju mer normaliserar vi bilderna och den effekt de vill uppnå uteblir och kanske blir omvänd..
-Det skulle tala emot bilder på andra produkter än just tobak..

Angående alkoholsvarningarna glöme jag skriva med mera efter exemplet
Ja jag får hoppas det så det blir lite rättvist mot tobaken att annat skräp får varningar på sig...
Citera
2017-04-05, 22:28
  #12
Moderator
^Eazs avatar
Här i Irland är det snack om att höja skatten på läsk och även sätta varningar på läsk.

Jag gillar det.

Missförstå mig rätt, jag är rökare, jag dricker alkohol. Jag gör det även om det finns varningar.
Men, det är inte hälsosamt, så att varningarna finns där är positivt.

Kan man göra liknande saker på andra icke hälsosamma produkter så är det bara bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback