Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 14:08
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ja det ligger människor bakom detta, de kallas producenter. Istället för att radion ska lägga ett piiip över kuken så tar artisten själv kontroll över censuren och sjunger nåt nonsensord , skriker eller ändrar texten.

Nu har du fått svar på hur det fungerar.
Min fråga var aldrig hur censuren fungerar, utan syfte och målgrupp. Jag har fått ett svar: kryphålshypotsen, men min kritik mot den var att kryphål brukar täppas till och jag har inte fått svar på hur det kunnat fortgå. Hypotesen är alltså inte helt tillfredsställande ännu.
Citera
2017-04-05, 14:08
  #14
Medlem
BigFatCones avatar
Det är dessutom inget nytt utan det pågick redan på 80-talet på Mtv.
Citera
2017-04-05, 14:27
  #15
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Min fråga var aldrig hur censuren fungerar, utan syfte och målgrupp. Jag har fått ett svar: kryphålshypotsen, men min kritik mot den var att kryphål brukar täppas till och jag har inte fått svar på hur det kunnat fortgå. Hypotesen är alltså inte helt tillfredsställande ännu.

Syftet är att rädda ungdomar och vuxna från att höra satans budskap.
Citera
2017-04-05, 15:47
  #16
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Min fråga var aldrig hur censuren fungerar, utan syfte och målgrupp. Jag har fått ett svar: kryphålshypotsen, men min kritik mot den var att kryphål brukar täppas till och jag har inte fått svar på hur det kunnat fortgå. Hypotesen är alltså inte helt tillfredsställande ännu.
Tanken var ju att artister som blev cencurerade skulle självdö rent kommersiellt. Eftersom att man föreställde sig att föräldrar skulle vägra köpa produkter med varningslapp, och förhoppningsvis skulle butiker vägra ha produkterna i sitt sortiment osv. Nu blev det aldrig så. Därav de senare försöken att förbjuda försäljning och t om innehav av censurerade verk. De försöken misslyckades dock.

Däremot lever de ursprungliga reglerna kvar, och de är ingen som orkat ta steget i någon riktning. Det finns ingen verklighetsförankring i att åstakomma en lag som förbjuder försäljning eller innehav. Och tvärtom kommer kristna högern att föra ett jävla liv om det plötsligt står fuck istället för f**k i rutan. Så just nu råder något sorts vaakum där ingen gör någonting åt det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback