Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 12:20
  #1
Medlem
Ta detta som en fråga snarare än ett debattämne. Jag vill bara veta logiken bakom.

För den som inte vet censurerar vevo bort vissa ord och uttryck ur låtar. Det är inte bara svärord, könsord och drogord, utan även nyckelord i meningar som förmedlar något som kan vara upprörande. Till exempel "I want to die." kan bli "I want to ***.".

Det är framför allt det sistnämnda: nyckelorden, jag inte förstår, för de censurerar inte bild eller tillräckligt med text för att man inte ska förstå vad låten handlar om, så varför spendera tid och pengar på censuren? Vem är den för och hur resonerar de när de kräver dylik censur?
Citera
2017-04-05, 12:22
  #2
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Ta detta som en fråga snarare än ett debattämne. Jag vill bara veta logiken bakom.

För den som inte vet censurerar vevo bort vissa ord och uttryck ur låtar. Det är inte bara svärord, könsord och drogord, utan även nyckelord i meningar som förmedlar något som kan vara upprörande. Till exempel "I want to die." kan bli "I want to ***.".

Det är framför allt det sistnämnda: nyckelorden, jag inte förstår, för de censurerar inte bild eller tillräckligt med text för att man inte ska förstå vad låten handlar om, så varför spendera tid och pengar på censuren? Vem är den för och hur resonerar de när de kräver dylik censur?

Intressant. Kan du länka ett exempel?
Citera
2017-04-05, 12:29
  #3
Medlem
"I want to die" citatet var taget från någon av Eminems låtar. Jag minns inte vilken, men för exempel på censur kan du nog ta vilken som.
Citera
2017-04-05, 12:36
  #4
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
"I want to die" citatet var taget från någon av Eminems låtar. Jag minns inte vilken, men för exempel på censur kan du nog ta vilken som.

Tror du har fel, kan däremot tänka mig att de amerikanska skivbolagen lägger ut en explicit variant och en snäll på Vevo (Youtube). Så skickas nämligen låtarna till radiostationerna.
Citera
2017-04-05, 12:46
  #5
Medlem
Hur har jag fel? Om det är vevo eller skivbolagen som gör det spelar ingen roll för frågan. Frågan är för vem sker censuren och vad är syftet med den?
Citera
2017-04-05, 12:54
  #6
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Hur har jag fel? Om det är vevo eller skivbolagen som gör det spelar ingen roll för frågan. Frågan är för vem sker censuren och vad är syftet med den?

Trodde du menade att det var Vevo som censurerade, my bad. Syftet är att USA är ett nervöst land när det kommer till ord. Kristen höger bla bla bla.
Känner du till Parental Advisory?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parental_Advisory
https://www.lehigh.edu/~infirst/musiccensorship.html

Citera gärna vid svar så man vet att du vill nåt.
Citera
2017-04-05, 13:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Trodde du menade att det var Vevo som censurerade, my bad. Syftet är att USA är ett nervöst land när det kommer till ord. Kristen höger bla bla bla.
Känner du till Parental Advisory?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Parental_Advisory
https://www.lehigh.edu/~infirst/musiccensorship.html

Citera gärna vid svar så man vet att du vill nåt.

Jo, fast den kognitiva dissonansen ligger ju i att låtens innehåll inte ändras av att man tar bort några ord.

Menar du att syftet är att lura dessa grupper genom att utnyttja något slags kryphål i regelverket för märkning? Det är något jag kan förstå, men det borde isåfall inte fungera så här länge. Dylika uppenbara kryphål brukar täppas till.
Citera
2017-04-05, 13:36
  #8
Medlem
serubs avatar
Det kan inte vara något med annonseringsintäkter då?
Citera
2017-04-05, 13:42
  #9
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Jo, fast den kognitiva dissonansen ligger ju i att låtens innehåll inte ändras av att man tar bort några ord.

Menar du att syftet är att lura dessa grupper genom att utnyttja något slags kryphål i regelverket för märkning? Det är något jag kan förstå, men det borde isåfall inte fungera så här länge. Dylika uppenbara kryphål brukar täppas till.

Precis, det är därför det är så dumt, man tar bort "fuck you" och ersätter det med "mm you" typ. Alla fattar ändå, exakt som du säger.

CeeLo Greens monsterhit Fuck U blev FU på amerikansk mainstreamradio.
Citera
2017-04-05, 13:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av serub
Det kan inte vara något med annonseringsintäkter då?
Annonsföretagen är bara en mellanhand. Om de kräver något är det för att de tror att de konsumenter de försöker nå kräver det. De kan därför inte vara del I svaret på frågan.
Citera
2017-04-05, 13:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Precis, det är därför det är så dumt, man tar bort "fuck you" och ersätter det med "mm you" typ. Alla fattar ändå, exakt som du säger.

CeeLo Greens monsterhit Fuck U blev FU på amerikansk mainstreamradio.
Det låter som något en dator skulle göra, men inte en människa, och jag är rätt säker på att det ligger människor bakom detta.
Citera
2017-04-05, 14:00
  #12
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedning1390
Det låter som något en dator skulle göra, men inte en människa, och jag är rätt säker på att det ligger människor bakom detta.

Ja det ligger människor bakom detta, de kallas producenter. Istället för att radion ska lägga ett piiip över kuken så tar artisten själv kontroll över censuren och sjunger nåt nonsensord , skriker eller ändrar texten.

Nu har du fått svar på hur det fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback