Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-05, 11:57
  #1
Medlem
Scenariot är följande: Skattskyldig i Sverige men har ganska stora kapitalinkomster i Australien. Dessa pengar förs aldrig över hit. Vilket inte spelar någon roll. Dessa pengar skall tas upp för beskattning i Sverige.

Dock har Sverige och Australien ingått dubbelbeskattningsavtal. Är det någon som känner till hur det tillämpas? Dvs om man måste betala mellanskillnaden på skatten betald i Australien som är 15% eller räcker det med att bara betala skatten i Australien?

Vad skulle ni gissa på är chansen att slinka igenom om man "glömmer" att ta upp dessa inkomster?
Tilläggas bör att personen äger fastighet i Sverige så det finns utmätningsbara tillgångar här.

Tacksam för riktiga svar och inte något tjafs från tonårsskatteplanerare om no name cards, kanalöar, tumbla bitcoins och leva i Kambodja etc, inte aktuellt...

Och ja rådet att kontakta en skattrådgivare behövs inte heller...
Citera
2017-04-05, 15:18
  #2
Moderator
RostigHinks avatar
Principen i dubbelbeskattningsavtalen är att man skattar där inkomst uppstår. Sedan är frågan var personen är skriven någonstans, Sverige eller Australien? Man ska vara skriven där man bor mer än ett halvår. Man behöver studera avtalet för att se vad som gäller.
Citera
2017-04-05, 15:26
  #3
Medlem
Börja med läsa specifika dubbelbeskattningsavtal för vad som står skriver eller om finns för undantag, men grunden är du ska kunna göra avdrag för den skatt du redan betalat i ena land. Men går även använda för skatteplanering med bolag i olika länder men inte aktuellt i detta fallet.

Om man är skatteresident i Sverige lär det inte spela någon roll oavsett utan ändå full skatt motsvarade nivå som gäller i Sverige.
Citera
2017-04-05, 17:25
  #4
Medlem
Tänkte slippa läsa själva avtalet. Det är ingått 1981 och har massa bilagor förarbeten etc.

http://data.riksdagen.se/dokument/G403197

Principen för dubbelbeskattningsavtal är att dubbel beskattning INTE skall uppstå. I vissa fall får man betala eller få tillbaka mellanskillnaden, som tex Frankrike. I andra fall behöver man bara betala skatt i det landet man skattskyldig i och i tredje fall behöver man bara betala skatt där inkomsten uppstår.
Så någon "huvudprincip" finns inte väl? utan det finns olika varianter för alla länder. I mitt fall vill jag veta hur det tillämpas för ovan beskriven situation.

Jag hittade detta efter att jag skrev första inlägget : https://www.skatteverket.se/download...agreements.pdf

Det tolkar jag som att denne person skall betala skatt på inkomst av kapital i australien som är ca 15% samt lägga till ytterligare 15% i skatt som skall betalas här i Sverige. Kan detta stämma?
Citera
2017-04-06, 19:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedandbreakfast
Tänkte slippa läsa själva avtalet. Det är ingått 1981 och har massa bilagor förarbeten etc.

http://data.riksdagen.se/dokument/G403197

Principen för dubbelbeskattningsavtal är att dubbel beskattning INTE skall uppstå. I vissa fall får man betala eller få tillbaka mellanskillnaden, som tex Frankrike. I andra fall behöver man bara betala skatt i det landet man skattskyldig i och i tredje fall behöver man bara betala skatt där inkomsten uppstår.
Så någon "huvudprincip" finns inte väl? utan det finns olika varianter för alla länder. I mitt fall vill jag veta hur det tillämpas för ovan beskriven situation.

Jag hittade detta efter att jag skrev första inlägget : https://www.skatteverket.se/download...agreements.pdf

Det tolkar jag som att denne person skall betala skatt på inkomst av kapital i australien som är ca 15% samt lägga till ytterligare 15% i skatt som skall betalas här i Sverige. Kan detta stämma?

Den länk du hittat säger hur en person med hemvist i till exempel Australien får beskattas i Sverige på sina utdelningsinkomster från svensk källa. Din frågeställning är motsatt och annorlunda, dvs om person med hemvist i Sverige har kapitalinkomster med australisk källa.

Vad är det för kapitalinkomster? Ränta? Utdelning? Kapitalvinster?
Citera
2017-04-12, 16:08
  #6
Medlem
Ok, tyckte inte det gick att utläsa så mycket åt vilket håll det gällde. Trodde det var ömsesidigt.

Kapitalinkomsterna gäller mycket riktigt ränta, utdelning från både publika och privatägt Ltd. Det rör sig om ca 1 mill sek per år och beskattas i dagsläget med endast 15 % skatt i Australien.

Personen är skattskyldig i Sverige idag. Personen är både Australiensisk medborgare och medborgare i ett EU land, dock ej Sverige.
Citera
2017-04-13, 09:23
  #7
Medlem
Om personen har hemvist i Sverige enligt avtalet så får Australien enligt avtalet beskatta utdelning med högst 15% och ränta med högst 10%.

Sverige får beskatta inkomsterna men ska avräkna den australiska skatten mot svensk skatt på samma inkomst.
Citera
2018-09-20, 05:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Om personen har hemvist i Sverige enligt avtalet så får Australien enligt avtalet beskatta utdelning med högst 15% och ränta med högst 10%.

Sverige får beskatta inkomsterna men ska avräkna den australiska skatten mot svensk skatt på samma inkomst.

Vet du hur det fungerar i det omvända scenariot?

Säg man är skriven i Australien, fungerar det direkt omvänt att Sverige får skatta utdelning med högst 15% och ränta med högst 10% ? Räknas försäljning av aktier som utdelning också ?
Citera
2018-09-20, 21:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ponek
Vet du hur det fungerar i det omvända scenariot?

Säg man är skriven i Australien, fungerar det direkt omvänt att Sverige får skatta utdelning med högst 15% och ränta med högst 10% ? Räknas försäljning av aktier som utdelning också ?
Om du har väsentlig anknytning till Sverige vilket jag tror att du har så ska din svenska kapitalinkomst beskattas med minst 30 %. Även om skatten i Australien skulle vara lägre. De 30 % som du betalar bör delas upp mellan länderna så att du betalar 15% i varje.
Citera
2018-09-23, 11:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om du har väsentlig anknytning till Sverige vilket jag tror att du har så ska din svenska kapitalinkomst beskattas med minst 30 %. Även om skatten i Australien skulle vara lägre. De 30 % som du betalar bör delas upp mellan länderna så att du betalar 15% i varje.

Du glömmer att det finns ett skatteavtal mellan Sverige och Australien. Ränta från svensk källa får högst beskattas med 10% i Sverige. Aktieutdelningar beskattas med högst 15% i Sverige.
Det finns inget "ska" om att den svenska kapitalinkomsten beskattas med minst 30%. Det är ju upp till Australien om de vill lägga ytterligare skatt på inkomsten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback