Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-05, 11:43
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Det ekologiska och fossiloberoende ligger ju onekligen rätt i tiden, men samtidigt så är det väldigt få - om någon - som går hela vägen.

Dvs hade det gått att tex bygga en egen keramik- eller glashytta invid en å, och ha eget vattenhjul för vattenkraft?
Som kan driva drevbord, blåsbälg - som det var "förr" under medeltid och förindustriella tiden alltså.

Det hade ju varit 100% ekologiskt gjort

Det hade ju dessutom gått att hämta råvaror från lokalområdet, lokal lera, lokal sand osv.
Bortsett från det ekologiska i det så ger det ju dessutom en unik prägel som är omöjlig att kopiera.


Finns det någon sådan?
Hade det gått att starta något sådant på mindre skala, som hobby-projekt.
Men sen kanske skapa en marknad?



Borde det inte gå med varor också?
Tex transportera ekologiskt odlad Olivolja med segelbåt hit till Sverige?

Eller ekologiskt vin, också fraktat per segelbåt.


Finns det någon som har gjort så?
Vore det inte en bra sak?
En framgångsrik sak också?
Eller?
Citera
2017-04-05, 13:11
  #2
Medlem
Låter som ett kul projekt för den som har pengar och tid samt fingerfärdighet om inte annat. Svårt att säga om det finns marknad, miljömedvetenhet är på nergång överlag. Är ingen siare men när jag ser 30-40 år in i framtiden med denna ide` som utgångspunkt ser jag bara en skäggig gubbe i trasiga kläder som sitter bredvid ett vattenhjul och röker pipa samt snickrar en smörkniv. Men visst, har du tid och pengar så go for it.
Citera
2017-04-07, 10:50
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pwettson
Låter som ett kul projekt för den som har pengar och tid samt fingerfärdighet om inte annat. Svårt att säga om det finns marknad, miljömedvetenhet är på nergång överlag. Är ingen siare men när jag ser 30-40 år in i framtiden med denna ide` som utgångspunkt ser jag bara en skäggig gubbe i trasiga kläder som sitter bredvid ett vattenhjul och röker pipa samt snickrar en smörkniv. Men visst, har du tid och pengar så go for it.
Jag vet inte om jag håller med om det.

Jag ser istället att "lokalproduktion" kommer att bli vanligare och vanligare.

I vilket fall som helst så tycker jag ändå att det är lite konstigt att ingen verkar ha gjort något motsvarande.
Det finns ju ändå en hel del som har egna keramik-stugor, där de drejar sina krukor och så som de säljer från egna gården.
Detsamma med små glashyttor, som blåser eget glas och säljer från egna gården.

Men, de nyttjar ju samma eluttag som alla vi andra.

Någon borde ju se möjligheterna att köpa hus vid en å, och bygga eget vattenhjul.
Få egen ström och alltså driva egen keramik- glasproduktion med 100% grön el.

Men visst, det är ju ett propjekt som ändå kräver lite ansträngning ...

---

Men det andra.
Att frakta med Segelbåt, eko-odlade varor från Medelhavet till Sverige.

Det finns ju faktiskt ekologiskt odlade olivoljor, osv.
Men de transporteras per lastbil.

Varför, undrar jag då, har ingen tänkt tanken att frakta det med en segelbåt istället?
Det Finns ju "massor" av fritidsseglare som seglar till Medelhavet varje säsong, och sen hem i slutet av sommaren/början av hösten.
De hade ju kunnat fylla segelbåten med en massa flaskor eko-vin, eko-olivolja, eko-dadlar, eko-ditt och eko-datt.

Några stycken familjer hade ju lätt kunnat göra gemensam sak och hantera transporten, sen tjäna sig en hacka på försäljning till trendiga restauranger och butiker.
Förena nytta med nöje helt enkelt.
Citera
2017-04-13, 01:07
  #4
Moderator
VitKallas avatar
Hobby --> Företagande och företagsekonomi
/Moderator
Citera
2017-04-13, 07:01
  #5
Medlem
Ekologiskt hantverk låter riktigt intressant och borde ha potential för en stor marknad. Tyvärr har Europas olika miljöpartier lyckats driva igenom förslag i EU på att återställa vattendragen till det ursprungliga skicket för fiskens skull. Fisken ska alltså kunna vandra och leka på sina gamla platser. Det innebär att åtskilliga dammar kommer att rivas. Kanaler och diken ska fyllas igen så att våtmarkerna kommer tillbaka. Att få tillstånd att bygga en vattenkvarn vid en å är lika omöjligt som att få tillstånd att forska på kärnkraft i Sverige eftersom man måste göra ingrepp i ån för att leda vattnet.

Det är ett gigantiskt kulturmord som kommer att ske i Europa framöver.
Citera
2017-04-25, 07:17
  #6
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Ekologiskt hantverk låter riktigt intressant och borde ha potential för en stor marknad. Tyvärr har Europas olika miljöpartier lyckats driva igenom förslag i EU på att återställa vattendragen till det ursprungliga skicket för fiskens skull. Fisken ska alltså kunna vandra och leka på sina gamla platser. Det innebär att åtskilliga dammar kommer att rivas. Kanaler och diken ska fyllas igen så att våtmarkerna kommer tillbaka. Att få tillstånd att bygga en vattenkvarn vid en å är lika omöjligt som att få tillstånd att forska på kärnkraft i Sverige eftersom man måste göra ingrepp i ån för att leda vattnet.

Det är ett gigantiskt kulturmord som kommer att ske i Europa framöver.
Jo jag håller med om att det finns många lagar som egentligen slår slår tillbaka mot lagstiftarnas ursprungliga syften.

Men jag har Också sett att Väldigt få i Sverige bor vid åar.
I jämförelse med andra länder så bor nästan ingen i Sverige vid en å.
Är inte det konstigt?
Eller är det inte tillåtet i Sverige? Jag vet iaf att jag väldigt gärna hade velat bo invid en stilla flytande liten å.

Som bla det du beskriver.
Omsorg om fiskarnas vandringar sätter fälleben för ett ekologiskt och lokalanknutet jordbruk/näringsprojekt.

Men - det finns ju också gamla Vindmöllor ...
Att rusta upp en gammal mölla och mala sitt eget ekologiska vete tex.
Möjligheterna Finns.

Dessutom ... måste man verkligen bygga en damm för att driva vattenkraftverk av traditionell prägel?
Räcker det inte med att ha ett stort hjul bara?
Fiskarna hade ju kunnat simma förbi - även om man hade smalnat av ån genom att bygga ut på båda sidor (snabbare flöde ju smalare).
Det hade ju ändå varit öppet och inte turbin-stängt.


Jag gav ju andra exempel också.
Som tex segelbåt.
Exportera ekologiskt odlade produkter från Medelhavet med segelbåt.
Produkter som tex:
- parfym och essenser
- Vin
- Olivolja

Det är alla produkter som Kan säljas i mindre skala, men ändå för högre pris än tex enskilda grönsaker.
Och att fylla segelbåten med dessa flaskor hade inte varit svårt, i synnerhet inte parfym och essenser, och olivoljan iaf.
De kommer att gå åt som smör i solsken i specialbutiker och fina restauranger.

Samma problem kan vi hitta inom den sk "integrationsproblematiken."
Pga lagstiftningen (som säkert syftar till bra saker ursprungligen) blir det direkt omöjligt för boende i ett segregerat utanförskapsområde att starta upp egen näring, på platsen.
Torgen och de små grönområdena/parkerna i de områdena är både många - och Tomma.
Om det finns någon butik där så är det en butik som blev inbyggd i byggplanen redan från början.
Men för dem som hade velat göra området mera levande finns det inga möjligheter.
Alls.

I Malmö har det tex blivit så absurt att det i princip endast är invandrare som sköter om torghandeln (och stadens politker skriver om det som ett lyckat exempel).
Men ingen av dem som har stånd på tex Möllevångstorget bor där själv. De bor i andra områden, i utanförskapsområden. Och de som bor kring själva torget, det är bara svenskar.

Och det Trots att det finns massor av goda exempel från det internationella perspektivet.
Invandrare som bosatt sig i etniskt sammansatta bostadsområden har gett sin prägel på det, genom bla lokala näringslivsprojekt osv. Och turistmagneter som "China Town" har blivit resultatet - till gagn för både de boende och dessutom resten av staden (för att inte glömma som just turistmagnet).

Det enda bostadsområdet med jsut "lokal prägel" som finns i Skandinavien är väl Christiania i Köpenhamn.
Men det kom ju inte till pga lagar några politiker stiftade ... Tvärtom var hela projektet av de boende och för de boende - i trots mot de styrande.
Citera
2017-05-05, 20:32
  #7
Medlem
Scratchbites avatar
Njae. Jag tro du ska satsa på upplevelsen i stället. Ingen kommer att vilja gå till hamnen för att köpa en flaska olivolja från din båt, när de lika gärna kan gå till ICA och inköpa samma produkt. Däremot kan du ju ta med turister på segelbåten.

Likadant med din idé om lergods. Folk åker självklart inte ut på landet för att löpa lergods från drejare - det kan de köpa på Etsy - utan för att det är en utflykt, de får åka ut på landsbygden, uppleva den Svenska sommaren, och komma till en gullig gård fylld med höns. Du kan sälja dina grejer till en återförsäljare så klart, men då förlorar du helt charmen.

Du kanske vill satsa på att gå med i typ en av dom där vikingabyarna? Det finns ju ett par stycken nu och du kanske kan hitta folk som är villiga att försöka få dem att gå med vinst genom hantverk. Där kan du sätta upp en historiskt korrekt arbetsstation, turistattraktionen drar dina kunder åt dig, och även om du knappast kommer att kunna å med vinst lär du ju få göra vad du älskar att göra i alla fall. Tror inte att det är någon större vinst i det dock. Annars skulle väldigt många hålla på med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback