Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-15, 11:18
  #13
Medlem
(SFS 2011:958) (mitragynin) klassat alltså
Citera
2017-06-08, 23:29
  #14
Medlem
Verkar som sagt att växten ej är klassad och borde därför vara laglig att inneha.

Detta skriver riksdagen:

"Exempel på växtmaterial som innehåller narkotikaklassificerade ämnen eller ämnen klassificerade som hälsofarlig vara, men där växten i sig inte är klassificerad, är Mimosa hostilis (DMT)8, Taber- nanthe iboga (ibogain), San Pedro-kaktusen (meskalin), Mitragyna speciosa9 (mitragynin, kratom) och Acacia berlandieri (metamfeta- min). Dessa växter är alla kända för att användas som rusmedel.

Exempel på växtmaterial som innehåller narkotikaklassificerade ämnen eller ämnen klassificerade som hälsofarlig vara där själva växten också är klassificerad är toppslätskivling (psilocybin) och Salvia divinorum (salvinorin A)"


[EDIT] Bortse från det under, då jag såg att de va lagar gällande Finland. Båda artiklar är dock relativt nya och ny när Finland gjort växten olaglig, finns det då stor risk att Sverige snart kommer göra det också? Kanske dags att bunkra upp.

Men sen kan man läsa på valtioneuvosto:

"Från läkemedelsförteckningen till förteckningen över för konsumentmarknaden förbjudna psykoaktiva ämnen överförs medicinalväxterna Salvia Divinorum och Kratom (Mitragyna Speciosa). De används allmänt i drogsyfte."

Sjukt att det ska vara så svårt att tyda om något så simpelt som en växt är laglig eller ej :/.
__________________
Senast redigerad av wayweary 2017-06-08 kl. 23:35.
Citera
2017-08-20, 14:46
  #15
Medlem
Har också hänt att tullen beslagtagit mitt kratom även om det har funkat helt okej de flesta gångerna. Tycker dock inte det är värt risken längre utan köper från svenska shoppar.

Kratom i sig är inte olagligt, utan det är ämnet mitragynin som är klassat: http://kratomsverige.se/2017/07/23/ar-kratom-lagligt/
Citera
2018-10-17, 10:37
  #16
Medlem
Så är det lagligt eller inte att förtära? Får olika svar. Var ska man vända sig för ett 100%igt svar? Kratom kan man ju inte göra olagligt vore väldigt taskigt ;D sån harmlös växt med måtta.. Finns ju noll dödsfall på kratom, dock finns det folk som blir beroende. Där kommer självdiciplin och självmedvetandet in. Läst att det lite färre än kaffe dagligen.

Den är även effekt för folk med opiat beroende finns heroinistr som har vänt sig till kratom istället. Slipper risk för överdos och allmänt ofarligt om man är medveten vad man gör.

Tror även läkemedelindustrin kan byta ut ruskiga subutex dom ger horse pundare och istället ge en mildare, jämfört med kaffe (kratom)

Älskar att njuta av kratom på helger. Förut rökte jag weed men slutade pga stressen med att det är olagligt, hittade kratom och det var ok. Nu hoppas jag inte det är olagligt.. Känner inga negativa effekter alls kanske att man ska dricka mer pga vätskedrivande som kaffe. Det är mildare än ett glas vin istället blir jag lugnare och har lättare att reflektera över saker och ting. Så synd att alkohol är typ den enda lagliga drogen som gör mig korkad och omedveten Behöver dock inget av dem där. Mat, vatten så är jag glad. Men att krydda på livet lite grann utan jag skadar mig sj eller andra borde vara ok ;D


Mer forskning behöver dom göra så kan dem se verkligheten om att plantan bör vara laglig, eller iaf för medicin.
Avkriminalisera åtminstone droger! Brukare påverkar ej samhället negativt förutom få och där ser man bland alkoholister t.ex som är en ganska stark drog som inte alla tänker på.. Att straffa brukare skapar rädsla för folk som kan t.ex vara i missbruk. Vi måste se varandra med kärlek och hjälpa.. så vårt samhälle mår bättre
__________________
Senast redigerad av Babyspenat 2018-10-17 kl. 10:46.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback