Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-04-05, 09:42
  #1
Medlem
Hej!

Om man beställer en liten mängd kratom från utlandet och det beslagtas av tullen, vad blir det för konsekvenser? Jag har fattat det som att kratom tekniskt sett inte är olagligt att köpa och inneha i Sverige.

Så här skrev Åklagarmyndigheten angående kratom: "OBS! Högsta domstolen har i NJA 2014 s. 259 fastslagit att till pulver nermald
rotbark av Mimosa hostilis, som naturligt innehåller DMT (som är narkotika),
inte är att anse som narkotika, eftersom växten som sådan inte omfattas av 1971
års psykotropkonvention. Mitragynin har klassificerats som narkotika av
regeringen. Växten Mitragyna speciosa har däremot inte klassificerad som
narkotika. Högsta domstolens dom beträffande DMT torde innebära att man får
samma utfall ifall regeringen har klassificerat en substans som ingår i en växt
men där växten inte klassificerats. Pulveriserade blad från Mitragyna speciosa
torde sålunda inte heller vara att betrakta som narkotika. Om det inte går att
utesluta att fråga är om ett växtmaterial med mitragynin bör övervägas om
förberedelse till narkotikabrott är vid handen eller om ett förverkande enligt 36
kap 3 § brottsbalken är möjligt." Länk: https://www.aklagare.se/globalassets...spm-2016-1.pdf

Borde inte detta innebära att man omöjligen kan åtalas om en order på kratom beslagtas av tullen? Jag har fattat det som att tullen endast beslagtar det då det kan användas i missbrukarsyfte och att det kan vara hälsofarligt och att de sedan helt enkelt förstör produkten och så är det inget mer med det. Kan det eventuellt bli tal om husrannsakan eller pissprov eller kanske tom åtal? Känns ju konstigt om det skulle kunna hända då det framstår som att det inte är olagligt att köpa kratom.
__________________
Senast redigerad av knubbisarne 2017-04-05 kl. 10:31. Anledning: Felstavningar
Citera
2017-04-05, 15:50
  #2
Avstängd
Logga in här för att hjälpa dig, du kan vara lugn !

Undrat detta en heel del. Beställde hem 500g kratom, tullen tog det. Fick brev hem att jag skulle skicka in läkemedelsverkets intyg, annars förstörs det eller säljs vidare. Så med andra ord hände ingenting. Tullen verkar inte veta själva, iallfall, du kommer inte bli dömd eller liknande.

Så det är safe att köpa !

Mvh
Citera
2017-04-05, 16:23
  #3
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Vad ni tycker om alkoholpolitiken och liknande spörsmål hör inte hit.

/Mod
Citera
2017-04-05, 17:33
  #4
Medlem
Tja, fick brev från tullverket idag om att dem har beslagtagit mitt Kratom som jag har beställt från Holland. Det står såhär: Försändelsen misstänks innehålla införselreglerade varor, som inte anmälts. Tullverket har därför tagit varan/varorna i beslag i enlighet med paragraf 22 lagen om straff för smuggling.

Är det kört nu? Kommer dem förstöra mina varor som jag nästan betalat 1000kr för eller kan de bli så att jag får tillbaks dem?
Citera
2017-04-05, 17:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlav
Tja, fick brev från tullverket idag om att dem har beslagtagit mitt Kratom som jag har beställt från Holland. Det står såhär: Försändelsen misstänks innehålla införselreglerade varor, som inte anmälts. Tullverket har därför tagit varan/varorna i beslag i enlighet med paragraf 22 lagen om straff för smuggling.

Är det kört nu? Kommer dem förstöra mina varor som jag nästan betalat 1000kr för eller kan de bli så att jag får tillbaks dem?
Snackade med en person idag som också fått sitt kratom beslagtaget nyligen. Brevet var skickat från Holland. Verkar som att Tullverket börjar satsa mer på att beslagta kratom nu.

Tror att det blir svårt att få tillbaka varorna. Du kan ju mejla och hänvisa till dessa två källor: https://www.aklagare.se/globalassets...spm-2016-1.pdf och http://svjt.se/svjt/2012/46

I dom två rapporterna framstår det som att kratom inte ses som narkotika och att det därför är lagligt. Men jag tror dock att tullen ändå kan välja att beslagta varorna då kratom kan missbrukas. Prova och se vad dom säger. Är nyfiken på hur dom resonerar då kratom tekniskt sett är lagligt, i alla fall att köpa och inneha. Om det är lagligt att förtära är jag osäker på.
Citera
2017-04-05, 17:59
  #6
Medlem
Jag har nu beställt från scandinavian speciosia där dem är tydliga med att det bara är för tvåltillverkning.
Borde inte jag kunna övertala Tullverket att det endast är för tvåltillverkning och inte för att intas?

Fan vad jobbiga dem ska vara...

Edit: Förresten, vet du eller någon om det ens går att förtära varorna från www.scandinavianspeciosa.se/ ? Eller är det bara för tvåltillverkning?
__________________
Senast redigerad av gamlav 2017-04-05 kl. 18:03.
Citera
2017-04-05, 18:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlav
Jag har nu beställt från scandinavian speciosia där dem är tydliga med att det bara är för tvåltillverkning.
Borde inte jag kunna övertala Tullverket att det endast är för tvåltillverkning och inte för att intas?

Fan vad jobbiga dem ska vara...

Edit: Förresten, vet du eller någon om det ens går att förtära varorna från www.scandinavianspeciosa.se/ ? Eller är det bara för tvåltillverkning?
Det går att förtära. Dom skriver nog bara så för att slinka undan lagens långa arm.
Citera
2017-04-05, 18:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlav
Tja, fick brev från tullverket idag om att dem har beslagtagit mitt Kratom som jag har beställt från Holland. Det står såhär: Försändelsen misstänks innehålla införselreglerade varor, som inte anmälts. Tullverket har därför tagit varan/varorna i beslag i enlighet med paragraf 22 lagen om straff för smuggling.

Är det kört nu? Kommer dem förstöra mina varor som jag nästan betalat 1000kr för eller kan de bli så att jag får tillbaks dem?
Vilken shop var det som du beställde ifrån? Hur lång tid efter beställning fick du hem brevet från tullverket?
Citera
2017-04-05, 20:13
  #9
Medlem
beställde från kratomgardens.com som är från Holland. beställde för nästan 2 veckor sedan och brevet kom idag. har aldrig haft problem med dem förut
Citera
2017-04-09, 14:58
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gamlav
Tja, fick brev från tullverket idag om att dem har beslagtagit mitt Kratom som jag har beställt från Holland. Det står såhär: Försändelsen misstänks innehålla införselreglerade varor, som inte anmälts. Tullverket har därför tagit varan/varorna i beslag i enlighet med paragraf 22 lagen om straff för smuggling.

Är det kört nu? Kommer dem förstöra mina varor som jag nästan betalat 1000kr för eller kan de bli så att jag får tillbaks dem?

Men herregud pojk, 1000kr är ju INGENTING mot om man hade åkt dit för smuggling av något grövre och torskat. Klart som fan du inte får tillbaka det men var glad över att du slipper bli straffad. herregud alltså..
Citera
2017-04-26, 22:19
  #11
Medlem
finns det nån som vet hur man får tillbaks grejerna?? Ingen har rätt till att beslagta lagliga grejer utan en vettig förklaring. Hur ska en sketen tullare kunna bevisa att du ska äta sakerna?
Citera
2017-05-13, 19:55
  #12
Medlem
Hej!

Jag ska resa till Sverige i Juni. Är Kratom verkligen laglig i Sverige? Jag här läst att Sverige är en av de länderna i Europa där Kratom är olaglig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback