Citat:
Ursprungligen postat av
Nordiad
Du skriver om att betala 20%, det blir i så fall första förhöjd hyra, både den och leasingkostnaden (ej avgifter och liknande)kan ligga till underlag för momsavdrag, 50% av denna moms kan lyftas av. Köper du efter de 36 månaderna lös bilen så får du däremot inte lyfta momsen på den summa som bilen köps för.
Allt om moms ovan förutsätter att inte bilen är momssmittad, är så fallet går bilen fortfarande att leasa, men ingen möjlighet till att lyfta av någon moms.
Har bilen fristående skåp med luftspalt mellan hytt och skåp får hela momsen lyftas, då även på slutvärdet.
Hejsan, tack för svaret! Konstigt att man inte får lyfta momsen på de sista 20% där. Den har ej fristående luftspalt, den är helintegrerad.
Hur fungerar det då om man vill ha skåpet på avbetalning/leasing. Jag har ju låg omsättning och tar knappt ut nån lön.
Jag tittar på en annan transit, den är sk momssmittad. Ok, så ingen momslyft där. Bilfirman säger att de ej kan ordna leasing, men däremot finansiering, såhär skriver de:
Allt som krävs är inkomst, vi har en låg ränta på 2,95 samt 20% kontantinsats.
Nej det är ingen moms i bilen
Så skriver jag att jag tar ut så lite som möjligt från företaget, enskild firma och de svarar
Vi kan lägga bilen på ditt företag istället för dig? Samt går det att lägga lånet längre än 36 månader så summan varje månad blir mindre, går att göra samma sak om du vill ha bilen på ditt namn.
Vad tycker ni?