Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-05, 01:23
  #1
Medlem
Jag håller på att sätta ihop ett stereo system med en analog del med Vinyl där jag redan vet vad jag ska satsa på.

Den digitala delen med CD och dator ihopkopplad till förstärkaren har jag en idé om den stereo som ingår ihop med Phillips CD 300, det var den Mark Knoppfler gjorde reklam för 1991 och då är min fråga till folk som är HI FI kunniga.

Kommer jag få en fullödig ljudupplevelse med denna, Mark Knoppfler satte väl inte sitt namn och rykte på en skitprodukt.
Bör jag även satsa på att hitta så komplett paket som möjligt av detta, grundanken är Förstärkarna, CD:n och Kassettdäcket, vad mer ingick bortsett från tuner?

Jag vill ha ut så mycket som möjligt av mina gamla CD plattor från 80-90 tal och det får jag inte i nuläget.

Jag tror grundproblemet med CD var att skivorna spelades in analogt för att komma ut på Vinyl, CD och kassett, och sedan digitaliserades i efterhand. Äldre vinylplattor som är analogt inspelade fördes bara över till CD och de skivorna har i sig ett lågt grundljud, det märks särskilt som man rippar en CD skiva till en dator och för in det i en IPOD, då är ljudvolymen på hela grundljudet mycket lägre. På en billig CD spelare låter de flesta CD skivor uselt, man måste tillföra mer bas och treable för att det ska bli liv i plattan.

Jag inbillar mig att CD 300 systemet gav bättre ljud till alla sorters CD utgåvor som kom ut fram till 91 och sedan har bra ljud för framtida CD utgåvor.

Idag spelar man in digitalt och det märks på de CD skivor som idag utkommer.

Är jag rätt eller fel ute?
Citera
2017-04-08, 11:41
  #2
Medlem
Waterlilys avatar
Just en av dessa tidiga Philpsmodeller av CD-spelare köpte jag då den kom ut på marknaden ca 1983. Ljudet är mycket bra med bra fasgång tack vare 4 gångers översampling, noise-shaping filter och mjuk Bessellågpassfiltrering. Vid dåtidens tester fick den högt betyg trots att den endast hade 14 bitars upplösning vid avläsning. Men översamplingen och det brusskapnde filtret gjorde att ljudet vid mätningar mycket väl kunde matcha 16-bitars avkodare. Konkurenterna då hade inte översampling och deras branta lågpassfilter hade en hemskt fasgång som inte lät bra.

Vänligen Näckrosen
Citera
2017-04-11, 20:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Just en av dessa tidiga Philpsmodeller av CD-spelare köpte jag då den kom ut på marknaden ca 1983. Ljudet är mycket bra med bra fasgång tack vare 4 gångers översampling, noise-shaping filter och mjuk Bessellågpassfiltrering. Vid dåtidens tester fick den högt betyg trots att den endast hade 14 bitars upplösning vid avläsning. Men översamplingen och det brusskapnde filtret gjorde att ljudet vid mätningar mycket väl kunde matcha 16-bitars avkodare. Konkurenterna då hade inte översampling och deras branta lågpassfilter hade en hemskt fasgång som inte lät bra.

Vänligen Näckrosen

Vad tror du om det övriga jag skrev, jag är absolut ingen inläst Hifi person, jag har inga experkunskaper utan stödjer mig på det som för mig är hörbart i den utrustning jag idag har.

Är jag rätt eller fel ute när det kommer till ljudet på CD?

Någonstans tror jag att en bra CD anläggning från den tiden, tidigt 90-tal gör att skivorna låter bra musikaliskt.

All musik som släppts efter 1992 kommer jag att ha på CD och allt före 1991 på Vinyl.
Citera
2017-04-12, 08:57
  #4
Medlem
Waterlilys avatar
Jag har tyvärr ingen uppfattning om det andra du skrev om. Det jag kan säga är att CD-formatet fick mycket oförtjänt kritik då det lanserades. Det som lät dåligt var inte formatet i sig utan bl.a. implementationen med de branta lågpassfiltren som gjorde at fasgången blev hemskt. Det betyder t.ex. att transienter inte lät bra i och med att alla övertoner inte kom samtidigt. Översampling blev här räddningen som Philips var mycket tidiga ute med.

Sen gör man det lätt för sig att säga att digital-kedjor i musikhanteringen (alltid) är bättre än analoga. Man måste kunna tekniken i bägge fallen och veta vilka akilleshälar formaten har för att kunna minimera dem. Jobbar man digitalt måste man ha många fler bitar internt (t.ex. 24 st) än vad resultatmastering har (16 bitar). Då man mixar eller processar signalen digital får man alltid avrundningsfel.

Det är som vanligt att man bör kombinera lyssning med mätning för att få grepp om hur bra prylarna är.

Normalt då man överför en gammal analog inspelning till CD-format så använder man sig av masterbanden. Det är bara i rena undantagsfall man måste tillgripa att spela av en vinyl för att kunna göra en CD. Själv har jag gjort det och processat signalen i dator (med programmet Goldwave) för att ta bort knäpp och brus. Resultaten har blivit riktigt bra om man är noggrann och vet vad man sysslar med.

En liten brasklapp. Gamla CD-spelare som har används mycket kan när som helst lägga av då lasern dör. Då lönar det sig inte att reparera dem.

Vänligen Näckrosen.
Citera
2017-04-17, 13:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
Jag har tyvärr ingen uppfattning om det andra du skrev om. Det jag kan säga är att CD-formatet fick mycket oförtjänt kritik då det lanserades. Det som lät dåligt var inte formatet i sig utan bl.a. implementationen med de branta lågpassfiltren som gjorde at fasgången blev hemskt. Det betyder t.ex. att transienter inte lät bra i och med att alla övertoner inte kom samtidigt. Översampling blev här räddningen som Philips var mycket tidiga ute med.

Sen gör man det lätt för sig att säga att digital-kedjor i musikhanteringen (alltid) är bättre än analoga. Man måste kunna tekniken i bägge fallen och veta vilka akilleshälar formaten har för att kunna minimera dem. Jobbar man digitalt måste man ha många fler bitar internt (t.ex. 24 st) än vad resultatmastering har (16 bitar). Då man mixar eller processar signalen digital får man alltid avrundningsfel.

Det är som vanligt att man bör kombinera lyssning med mätning för att få grepp om hur bra prylarna är.

Normalt då man överför en gammal analog inspelning till CD-format så använder man sig av masterbanden. Det är bara i rena undantagsfall man måste tillgripa att spela av en vinyl för att kunna göra en CD. Själv har jag gjort det och processat signalen i dator (med programmet Goldwave) för att ta bort knäpp och brus. Resultaten har blivit riktigt bra om man är noggrann och vet vad man sysslar med.

En liten brasklapp. Gamla CD-spelare som har används mycket kan när som helst lägga av då lasern dör. Då lönar det sig inte att reparera dem.

Vänligen Näckrosen.

Det är en risk man får ta i annat fall får man köpa på sig CD apparater att ha i reserv, jag hittade en gammal artikel i en gammal Hifi tidning ( ej Hifi och musik) ett nr från 1993.
De hade plockat fram en CD, förstärkare och Kassettdäck från Pioneer och kryddat anrättningen med ett par engelska topp klass högtalare, Pioneer prylarna var mellanklass pris 3.500-4000 kr så jag blev även fundersam över detta tips.
Men jag kommer ställa Pioneer mot Phillips i detta fall, Mark Knoppfler kan inte ha fel i sin ljuduppfattning och skulle inte låna ut sig till skitprylar.

Jag är sen 60-talist och bodde i Stockholm på 90-talet och såg 40-tals generationen sälja ut sina vinylsamlingar och vissa bytte helt till CD, som ung hade man bara råd med billiga produkter så det mesta lät illa, till slut skaffade jag en bärbar CD Walkman och lyssnade uteslutade i hörlurar på tunnelbanan eller promenader.
Men jag har läst artiklar om människor som köpte upp hela diskografier på CD och var hur nöjda som helst.
Reklam från den tiden över vissa CD spelare visar en CD stapel med skivor från hela musikhistorien och Mega skivbutik som jag var inne på var och varannan dag såg jag vad folk köpte och det var hela musikhistorien som låg utställd där fram till 1997 då det började tunnas ut och äldre skivor blev mer sällsynt.

Min jakt kommer gå vidare hur som hur och jag kommer definitivt kräva genomlyssningar innan jag köper med och utan hörlurar, och då tar jag med mina egna hörlurar.
Det är lättare i en retrobutik att sätta upp de prylar man vill köpa och lyssna på än i en butik som säljer nytt, i retrobutikerna är det kunderna som har rätt.
Citera
2017-04-17, 16:59
  #6
Medlem
Waterlilys avatar
Jag har precis letat rätt på min gamla Philips CD303 från 1983 som jag hittade i garderoben. Den har jag nu kopplat in till ett gammalt system för att prova. Fungerar och låter hur bra som helst. Dock hade den svårt med en bränd CD-R men en annan CD-R fungerar. Apparaten är ju ganska enkel och saknar sådant man tar för givet nu för tiden: Fjärrkontrol, Kunna se total spellängd, hörlursuttag, digital S/PDIF-utgång etc.

Vänligen Näckrosen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback