Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-13, 19:24
  #13
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Jag frågade men tippar på ca 40 borde vara rimligt.
Det beror som sagt på vad det är för jobb, inom vilken sektor och hur mycket ansvar du kommer ha. Är det konsultjobb? Om du bara ska jobba som kodapa på Ericsson i Kista så kan du nog inte förvänta dig den lönen.
Citera
2017-04-13, 19:45
  #14
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Det beror som sagt på vad det är för jobb, inom vilken sektor och hur mycket ansvar du kommer ha. Är det konsultjobb? Om du bara ska jobba som kodapa på Ericsson i Kista så kan du nog inte förvänta dig den lönen.

Tyvärr döljer svenska sidor löner, men här ser man ungefär vad lönerna ligger.

https://www.nigelfrank.com/en/search...&action=Search
Citera
2017-05-09, 20:36
  #15
Medlem
Lånar tråden lite.

Har kirrat ett sommarjobb som utvecklare, egentligen mitt första riktiga jobb, efter min 3 åriga systemutvecklar utbildning. Ska diskutera lönen nu innan det hela drar igång och det handlar om heltid i ca 2 månader där jag kommer porta existerande applikationer till andra plattformar. Kommer troligen ha ansvar och jobba mestadels själv. Är ett lite större företag i Malmö och jag är 25 år gammal.
Vad är rimlig lön för mig att begära egentligen? Kollar jag t ex jobbsafaris lönejämförelse så har genomsnittet för mig runt 35-40 000kr. Jag är ju nöjd med allt över 20 egentligen, men hade varit bra att få en indikation om var jag bör sätta mig.

Dum fråga kanske: När man diskuterar lönen med sin arbetsgivare såhär, pratar man om timlönen då och inte månadslönen eller hur funkar det? En månadslön kan ju innebära ob, övertid, ev semesterersättning osv.
__________________
Senast redigerad av blork 2017-05-09 kl. 20:47.
Citera
2017-05-10, 11:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blork
Lånar tråden lite.

Har kirrat ett sommarjobb som utvecklare, egentligen mitt första riktiga jobb, efter min 3 åriga systemutvecklar utbildning. Ska diskutera lönen nu innan det hela drar igång och det handlar om heltid i ca 2 månader där jag kommer porta existerande applikationer till andra plattformar. Kommer troligen ha ansvar och jobba mestadels själv. Är ett lite större företag i Malmö och jag är 25 år gammal.
Vad är rimlig lön för mig att begära egentligen? Kollar jag t ex jobbsafaris lönejämförelse så har genomsnittet för mig runt 35-40 000kr. Jag är ju nöjd med allt över 20 egentligen, men hade varit bra att få en indikation om var jag bör sätta mig.

Dum fråga kanske: När man diskuterar lönen med sin arbetsgivare såhär, pratar man om timlönen då och inte månadslönen eller hur funkar det? En månadslön kan ju innebära ob, övertid, ev semesterersättning osv.
Jag brukar undvika lönefrågan så långt som det går. Oftast säger jag inte ens något utan låter dem ge första budet, men det kan vara svårt att få dem att göra det.
40k är en mycket mycket bra lön med tanke på din ålder och erfarenhet. Om du vågar så kan du dra till med det och se vad de säger. Om du redan har fått jobbet så vill de ha dig och du har inget att förlora. Troligtvis så säger de att det är alldeles för högt och då frågar du vad de kan erbjuda för lön. Sen testar du med ett bud mitt emellan 40k och deras bud och ser vad de säger då.
Min gissning är att du kommer landa på strax under 30k.
Om du inte vågar säga 40k så säg 35k.

Du är ju ursäktad för att du inte vet lönenivån eftersom det är ditt första jobb som utvecklare och du har läst att genomsnittet ligger på 35-40k.

Man diskuterar normalt månadslön och sen tillkommer ob, övertid, semesterersättning utöver det. Det är annorlunda om man har en "timanställning", dvs. att man inte jobbar heltid utan går på timmar. Då är det mer intressant att prata om timlön.
Citera
2017-05-10, 11:18
  #17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Halvt OT. Vad gör ni som systemutvecklare? Hur ser en ungefärlig dag ut?
Jag spenderar 50% av tiden på Flashback, Slashdot och så vidare. Utom när det är mycket att göra, förstås. Säkert 10% av tiden möten osv. Resten jobba plus svara på dumma frågor från icketekniska personer.
Citera
2017-05-10, 17:06
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Jag brukar undvika lönefrågan så långt som det går. Oftast säger jag inte ens något utan låter dem ge första budet, men det kan vara svårt att få dem att göra det.
40k är en mycket mycket bra lön med tanke på din ålder och erfarenhet. Om du vågar så kan du dra till med det och se vad de säger. Om du redan har fått jobbet så vill de ha dig och du har inget att förlora. Troligtvis så säger de att det är alldeles för högt och då frågar du vad de kan erbjuda för lön. Sen testar du med ett bud mitt emellan 40k och deras bud och ser vad de säger då.
Min gissning är att du kommer landa på strax under 30k.
Om du inte vågar säga 40k så säg 35k.

Du är ju ursäktad för att du inte vet lönenivån eftersom det är ditt första jobb som utvecklare och du har läst att genomsnittet ligger på 35-40k.

Man diskuterar normalt månadslön och sen tillkommer ob, övertid, semesterersättning utöver det. Det är annorlunda om man har en "timanställning", dvs. att man inte jobbar heltid utan går på timmar. Då är det mer intressant att prata om timlön.


Tack för råden. Jag har i princip fått jobbet så kan nog föreslå lite vad jag vill. Företaget brukar inte ta in nyexaminerade eller sommarjobbare, så han jag snackade med var inte säker han heller. Sen är jag ju grön precis som du säger så om mitt förslag är helt uppåt väggarna har de väl överseende med det. Tror jag föreslår 35 så får vi se.
__________________
Senast redigerad av blork 2017-05-10 kl. 17:09.
Citera
2017-05-17, 19:15
  #19
Medlem
Ni som tjänar över 45 tkr, får ni några andra benefits?
Citera
2017-06-12, 22:16
  #20
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Ni som tjänar över 45 tkr, får ni några andra benefits?
Är väl mest standardköret: fri massage, bra friskvård, personalbil/tjänstebil, fri telefon, fri arbetstid så länge det funkar med uppdragen, sjukvårdsförsäkring osv. Känner inte att jag har nån förmån som sticker ut, men samtidigt är det inte så dåliga förmåner.

Finns en del företag som dundrar till lite extra med specialare som ögonlaserbehandling, fertilitetshjälp och sådant som förmåner för den som önskar. Vi kanske har det också, jag är inte helt uppdaterad.
Citera
2017-06-14, 19:26
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaulPaljett
Är väl mest standardköret: fri massage, bra friskvård, personalbil/tjänstebil, fri telefon, fri arbetstid så länge det funkar med uppdragen, sjukvårdsförsäkring osv. Känner inte att jag har nån förmån som sticker ut, men samtidigt är det inte så dåliga förmåner.

Finns en del företag som dundrar till lite extra med specialare som ögonlaserbehandling, fertilitetshjälp och sådant som förmåner för den som önskar. Vi kanske har det också, jag är inte helt uppdaterad.
Tänkte mest på tjänstepension, får du det? Och i så fall, hur mycket?
Citera
2017-06-14, 19:43
  #22
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Tänkte mest på tjänstepension, får du det? Och i så fall, hur mycket?
Skulle tippa på att de flesta utvecklarna får tjänstepension, undantaget möjligtvis startups och mindre konsultbolag.
Citera
2017-06-16, 09:53
  #23
Medlem
PaulPaljetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Tänkte mest på tjänstepension, får du det? Och i så fall, hur mycket?
Jaja, självfallet. Som skrevs ovan är det väl standard bland de "större" konsultbolagen samt de medelstora osv. Inget jag funderat på direkt. Antar att vi följer nåt standardavtal.
Citera
2017-06-19, 00:56
  #24
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Ni som tjänar över 45 tkr, får ni några andra benefits?
Frågan är intressantare åt andra hållet, de flesta jag känner över 45k/månad (i relativt ung ålder) har förhandlat bort något. För det mesta övertidsersättning, antingen direkt via kontraktet (då är det åtminstone lätt att förhandla lönen korrekt samtidigt), eller indirekt på så vis att arbetsgivaren helt enkelt blir missnöjd om du inte löser problem utanför arbetstiden (tyvärr svårt att förhandla tillräcklig kompensation för). Inom IT-branchen är inget någonsin "i tid" då hela begreppet "i tid" blir rätt märkligt, så det är inte en helt ovanlig sits att folk periodvis arbetar över 40h/vecka på saker som redan dragit över kundens tänkta budget, och då är det jobbigt att ha diffus eller helt bortförhandlad övertidsersättning.

Mitt tips är framförallt att inte förhandla bort något alls innan ni når de där 45k. Annars sitter man plötsligt och förhandlar bort viktiga saker för att lyfta lönen från 35 till "bara" 50. Vilket i slutändan innebär rätt dåligt betalt relativt arbetet. Sitter man redan på 45k och börjar förhandla sig till tyngre ansvar kan man åtminstone få en bra lön.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback