Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-04, 22:12
  #1
Medlem
deathofyous avatar
Tjallå, här i datadelen på FB har man inte varit på ett tag. I vilket fall som helst har jag spillt skit på min dator, dvs en fullfjädrad station, och drog ut den fort som fan. Nu ser jag fläckar och är rädd att det ska finnas vätska i PSUn.

Vad är det bästa sättet att rädda datorn på? Är det att sprayar isopropanol och försiktigt torka av?

Mods, flytta om tråden ligger fel.
Citera
2017-04-04, 22:38
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
I vilket fall som helst har jag spillt skit på min dator
Pottan slant ur handen? och föll rakt över datorn? Ska vi tolka det så?

Var det nåt annat som föll/rann ner i datorn så är det intressant att veta vad.
Det är ganska osannolikt att det rinner in nåt i nätagget, för det är oftast monterat med kretskortet uppåt, väl skyddat av inkapslingen och en extra plastsarg invändigt för att uppfylla krav på isolation. Om nåt rinner ner på nätagget följer det som regel sidorna och droppar av undertill, ner på moderkortet, processorkylare eller grafikkort.

I övrigt, ange gärna vilket chassi det gäller, fabrikat och modell, och var på chassiet något rann in, så kan man räkna ut med ledning av bildsök ungefär var det kan ha runnit ner. Ta gärna foto av skadan också, underlättar om man få se det.

Citat:
Nu ser jag fläckar och är rädd att det ska finnas vätska i PSUn.
Rekommenderas inte att försöka ta isär och rengöra nätagget. Du kan torka av det utvändigt med en fuktig trasa.
Citera
2017-04-04, 22:48
  #3
Medlem
deathofyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Pottan slant ur handen? och föll rakt över datorn? Ska vi tolka det så?

Var det nåt annat som föll/rann ner i datorn så är det intressant att veta vad.
Det är ganska osannolikt att det rinner in nåt i nätagget, för det är oftast monterat med kretskortet uppåt, väl skyddat av inkapslingen och en extra plastsarg invändigt för att uppfylla krav på isolation. Om nåt rinner ner på nätagget följer det som regel sidorna och droppar av undertill, ner på moderkortet, processorkylare eller grafikkort.

I övrigt, ange gärna vilket chassi det gäller, fabrikat och modell, och var på chassiet något rann in, så kan man räkna ut med ledning av bildsök ungefär var det kan ha runnit ner. Ta gärna foto av skadan också, underlättar om man få se det.


Rekommenderas inte att försöka ta isär och rengöra nätagget. Du kan torka av det utvändigt med en fuktig trasa.

Det var inte avföring, utan läsk som spillde så. Chassiet är ett lite äldre Acer Predator G3 och nätagget är nåt kinesbygge, dock 80+ guld så borde vara hyfsat byggt. Kan inte ta bilder just nu men ser fläckar på grafikkortet.

Vätskan rann från toppen på Chassiet ner längs baksidan vid USB-portarna och allt sånt.

Kan isopropanol vara en idé?
Citera
2017-04-04, 23:01
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deathofyou
Acer Predator G3
Ser den ut såhär? https://static.acer.com/up/Resource/...back-right.png
då kan det tänkas ha runnit in genom fläktgallret på baksidan, knappast några större mängder via i/o-panelen. Nätagget är minimal risk med. Det enda som finns där är 230-intaget. Är det blött, låt det bara torka ordentligt. Kretskortet sitter väl skyddat längst upp.

Grafikkortets kretskortssida kan du försöka rengöra, ta också ur det ur pci-kontakten och se hur det ser ut där. Använd esd-avledare.

Var datorn igång eller avstängd? Om den var igång, fortsatte den funka eller stängde av sig själv?

Citat:
Kan isopropanol vara en idé?
Det funkar till läskspill, ja. Återigen ESD. Sockerklet i läsken kan göra det vanskligt att få bort.
Citera
2017-04-04, 23:06
  #5
Medlem
deathofyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Ser den ut såhär? https://static.acer.com/up/Resource/...back-right.png
då kan det tänkas ha runnit in genom fläktgallret på baksidan, knappast några större mängder via i/o-panelen. Nätagget är minimal risk med. Det enda som finns där är 230-intaget. Är det blött, låt det bara torka ordentligt. Kretskortet sitter väl skyddat längst upp.

Grafikkortets kretskortssida kan du försöka rengöra, ta också ur det ur pci-kontakten och se hur det ser ut där. Använd esd-avledare.

Var datorn igång eller avstängd? Om den var igång, fortsatte den funka eller stängde av sig själv?


Det funkar till läskspill, ja. Återigen ESD. Sockerklet i läsken kan göra det vanskligt att få bort.

Japp, sånt chassie.
Ska skaffa ESD-armband och lite mer imorgon, och datorn själv funkade. Jag stängde av den fort som fan efteråt dock.

Och tack, ska införskaffa mig en flaska 99,5% isopropanol imorgon.
__________________
Senast redigerad av deathofyou 2017-04-04 kl. 23:10.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback